Hoi Dirk, bedankt voor de nuttige informatie!
Ik begrijp wel dat het een erg groot gebied is waarin we werken, de bedoeling is dan ook dat we uiteindelijk kunnen instellen welke natie we precies willen, dus willen we ook de naties implementeren.
Nederland had natuurlijk meer fluit schepen dan een andere natie, en andere scheepstypes kwamen meer ergens anders vandaan. Echter is er in sommige gevallen niet zo veel verschil per natie, een engels of frans fregat eind 18e eeuw waren natuurlijk verschillend in details, maar zijn verder grotendeels identiek.
Daarom willen we eerst focussen op een systeem bouwen waarmee we een aantal scheepstypes kunnen maken uit een bepaald jaar, en vervolgens de verschillende naties toevoegen.
Eerst moeten we nog één goed schip zien te maken waarin alle basis elementen functioneren, dat we daarna kunnen tweaken tot verschillende types en maten. We wilden hier in eerste instantie de spantenbouw methode voor gebruiken in plaats van de vlakbouw methode, maar het schip wat jij aan het bouwen bent was inderdaad interessant!
Zijn die tabellen met de maten en verhoudingen van elk stuk hout ergens te vinden? En zo ja, ook misschien van verschillende scheepstypes en naties? Waar moet ik precies naar zoeken om bij die tabellen terecht te komen?
Citaat:
Citaat:
Vanaf welk punt krijgen de spanten meer een Y vorm in plaats van een U vorm
de y vorm begint op de lengte van het achtersteven van achter te meten ( bv lengte achtersteven 20 voet dan begint de V vorm 20 voet van achterkant achtersteven te meten )
Om even te bevestigen, met de lengte van het achtersteven bedoel je de hoogte recht omhoog van de kielbalk tot aan het bovenste dek toch?
Citaat:
Citaat:
We hebben geconstateerd dat de vorm van de dekken en romp van het schip deels gebaseerd is op een cirkel die een bepaalde radius heeft. (zie afbeelding hieronder) Bij een aantal schepen is de radius van deze cirkel ongeveer 2 keer de lengte over stevens, maar bij een linieschip uit 1800 is de radius 4 keer de lengte over stevens. Is deze radius gebaseerd op een andere maat van het schip
dit heeft te maken met de holte van het schip deze is 1/10 van de lengte over de stevens te meten dus de cirkel boog die jullie noemen is bij elk schip anders .
Begrijp ik goed dat je hiermee het verloop van de vorm van elk dek over de breedte van het schip bedoelde en ik dus niet duidelijk had omschreven dat ik het over de lengte bedoelde?
Ik bedoelde de stippellijn op de afbeelding die op de holte van het schip zijn raakpunt heeft. In ieder geval weten we nog niet zeker hoe we het verloop van de lengte van de dekken moeten bepalen.
Nogmaals bedankt voor de nuttige informatie!