Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2012 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 dec, 2012 11:28 am
Berichten: 3
Hallo allemaal, ik hoopte dat jullie me misschien konden helpen met een probleem, maar laat ik eerst de reden bespreken.

Ik studeer International Game Architecture and Design aan de NHTV in Breda, en samen met een klasgenoot hebben we de opdracht gekregen zogeheten Procedural schepen te gaan bouwen op de computer. Hiervoor gebruiken wij het programma Houdini van SideFX. Dit programma kun je onder andere gebruiken om een systeem op te zetten dat 3D modellen kan maken op basis van een aantal variabelen. Het klinkt vrij simpel, maar zo'n soort systeem is ontzettend ingewikkeld naarmate je meer en meer variabelen aan wilt kunnen passen. Een voorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=9eS9r8rlY50
Zodra we het systeem werkend hebben, is het de bedoeling dat een gebruiker bijvoorbeeld een jaartal, lengte van een schip, aantal kanonnen, aantal masten of scheepstype invoerd. Vervolgens genereerd het programma een bijbehorend schip met alles er op en eraan, die we handmatig aan kunnen passen.

We hebben voorbereidend onderzoek gedaan, en natuurlijk zijn alle oorlogsschepen erg verschillend in de periode 1510 tot 1850. Er zijn echter ook veel overeenkomende aspecten en verhoudingen waar schepen naar gebouwd werden. Het is echter lastig deze informatie in boeken en online te vinden, dus vroeg ik me af of jullie me misschien wat meer konden vertellen. We hebben onder andere afbeeldingen uit ''Schepen op Schaal" van H.N.Kamer met de verhoudingen van een pinas al bekeken, en verscheidene andere informatieve stukken over specifieke schepen, maar we zoeken meer informatie die op een veelvoud van schepen toepasbaar is. Ook hebben we een groot aantal zei- boven- en achteraanzichten, maar het voordeel van een procedural systeem is dat je deze niet allemaal handmatig in hoeft te voeren.

Dit zijn onze belangrijkste vragen op het moment.

1.
Zijn er regels voor het verloop van het middenspant tot het spiegel en boegspant? Bijvoorbeeld, is de spiegel half zo breed als het middenspant of is het een andere verhouding? En ook de spanten hier tussen in moeten op regels gebaseerd zijn. Daarnaast vroegen we ons af hoe het verloop van vorm van het middenspant naar het spiegelspant gaat. Vanaf welk punt krijgen de spanten meer een Y vorm in plaats van een U vorm? Zoveel mogelijk informatie hierover zou erg fijn zijn.

2.
We hebben geconstateerd dat de vorm van de dekken en romp van het schip deels gebaseerd is op een cirkel die een bepaalde radius heeft. (zie afbeelding hieronder) Bij een aantal schepen is de radius van deze cirkel ongeveer 2 keer de lengte over stevens, maar bij een linieschip uit 1800 is de radius 4 keer de lengte over stevens. Is deze radius gebaseerd op een andere maat van het schip?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Lucas Bolt

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2012 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
8) wat een mooi project zeg maar ik denk dat jullie het een beetje te groot aanpakken met al de naties door elkaar te zetten.

voor engelse , franse en nederlandse schepen gelden andere regels bij de bouw.
zelfs bij de Nederlandse scheepsbouw heb je ook nog eens een verschil tussen de vlakbouw en de spanten bouw.

tog zijn er vaste regels verbonden aan de bouw van een schip , deze regels gelden voor alle schepen van 70 tot 180 voet lang als je een normaal schip wil maken kan je deze met één lijst maken mits je de maten respecteert naar mate het schip groter of kleiner word.

ik spreek hier wel over de Nederlandse vlakbouw metode .

Citaat:
is de spiegel half zo breed als het middenspant of is het een andere verhouding?
de spiegel is 2/3 van de breedste brete

Citaat:
Vanaf welk punt krijgen de spanten meer een Y vorm in plaats van een U vorm
de y vorm begint op de lengte van het achtersteven van achter te meten ( bv lengte achtersteven 20 voet dan begint de V vorm 20 voet van achterkant achtersteven te meten )

Citaat:
We hebben geconstateerd dat de vorm van de dekken en romp van het schip deels gebaseerd is op een cirkel die een bepaalde radius heeft. (zie afbeelding hieronder) Bij een aantal schepen is de radius van deze cirkel ongeveer 2 keer de lengte over stevens, maar bij een linieschip uit 1800 is de radius 4 keer de lengte over stevens. Is deze radius gebaseerd op een andere maat van het schip


dit heeft te maken met de holte van het schip deze is 1/10 van de lengte over de stevens te meten dus de cirkel boog die jullie noemen is bij elk schip anders .


elk stuk hout in een schip kan je berekenen aan de hand van een tabel mits rekening houdende met de lengte , hoe groter het schip hoe dikker elk hout word. al dit geld enkel voor de NL vlakbouw 17e eeuw . hopelijk zijn jullie weer iets wijzer geworden :wink:


ik kan je ook eens aanraden om hier te kijken dit is gebouwt met deze vlakbouw metode en is ook met die tabel gemaakt mischien kan je daar ook nog iets van opsteken


viewtopic.php?f=4&t=34471#.UMOXQ5Ey-Yo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 dec, 2012 11:28 am
Berichten: 3
Hoi Dirk, bedankt voor de nuttige informatie!

Ik begrijp wel dat het een erg groot gebied is waarin we werken, de bedoeling is dan ook dat we uiteindelijk kunnen instellen welke natie we precies willen, dus willen we ook de naties implementeren.
Nederland had natuurlijk meer fluit schepen dan een andere natie, en andere scheepstypes kwamen meer ergens anders vandaan. Echter is er in sommige gevallen niet zo veel verschil per natie, een engels of frans fregat eind 18e eeuw waren natuurlijk verschillend in details, maar zijn verder grotendeels identiek.

Daarom willen we eerst focussen op een systeem bouwen waarmee we een aantal scheepstypes kunnen maken uit een bepaald jaar, en vervolgens de verschillende naties toevoegen.

Eerst moeten we nog één goed schip zien te maken waarin alle basis elementen functioneren, dat we daarna kunnen tweaken tot verschillende types en maten. We wilden hier in eerste instantie de spantenbouw methode voor gebruiken in plaats van de vlakbouw methode, maar het schip wat jij aan het bouwen bent was inderdaad interessant!

Zijn die tabellen met de maten en verhoudingen van elk stuk hout ergens te vinden? En zo ja, ook misschien van verschillende scheepstypes en naties? Waar moet ik precies naar zoeken om bij die tabellen terecht te komen?

Citaat:
Citaat:
Vanaf welk punt krijgen de spanten meer een Y vorm in plaats van een U vorm
de y vorm begint op de lengte van het achtersteven van achter te meten ( bv lengte achtersteven 20 voet dan begint de V vorm 20 voet van achterkant achtersteven te meten )

Om even te bevestigen, met de lengte van het achtersteven bedoel je de hoogte recht omhoog van de kielbalk tot aan het bovenste dek toch?

Citaat:
Citaat:
We hebben geconstateerd dat de vorm van de dekken en romp van het schip deels gebaseerd is op een cirkel die een bepaalde radius heeft. (zie afbeelding hieronder) Bij een aantal schepen is de radius van deze cirkel ongeveer 2 keer de lengte over stevens, maar bij een linieschip uit 1800 is de radius 4 keer de lengte over stevens. Is deze radius gebaseerd op een andere maat van het schip

dit heeft te maken met de holte van het schip deze is 1/10 van de lengte over de stevens te meten dus de cirkel boog die jullie noemen is bij elk schip anders .

Begrijp ik goed dat je hiermee het verloop van de vorm van elk dek over de breedte van het schip bedoelde en ik dus niet duidelijk had omschreven dat ik het over de lengte bedoelde? :wink:
Ik bedoelde de stippellijn op de afbeelding die op de holte van het schip zijn raakpunt heeft. In ieder geval weten we nog niet zeker hoe we het verloop van de lengte van de dekken moeten bepalen.

Nogmaals bedankt voor de nuttige informatie!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
Citaat:
Om even te bevestigen, met de lengte van het achtersteven bedoel je de hoogte recht omhoog van de kielbalk tot aan het bovenste dek toch?


bovenkant kiel tot bovenkant hekbalk om presies te zijn

Citaat:
Begrijp ik goed dat je hiermee het verloop van de vorm van elk dek over de breedte van het schip bedoelde en ik dus niet duidelijk had omschreven dat ik het over de lengte bedoelde? :wink:
Ik bedoelde de stippellijn op de afbeelding die op de holte van het schip zijn raakpunt heeft. In ieder geval weten we nog niet zeker hoe we het verloop van de lengte van de dekken moeten bepalen.


ja het gaat wel degelijk over de lengte richting van de berghouten
vroeger begin 17e eeuw hadden de schepen een heel grote zeeg en zakten de berghouten ook erg diep door ( circel 2x de lengte zoals jullie rekenen) naar mate de tijt vooruit ging maakte men deze zeeg minder en kwamen de dekken ook steets rechter liggen daarom zie je bij schepen van na +/-1740 ( ik kan er mischien wel 20 jaar naast zijn hoor ) dat de circelboog niet 2x de lengte was maar 4x de lengte.

het eerste berghout begint aan de hekbalk gaat dan naar het grootspant ( hoogte de holte ) en gaat vervolgens naar het voorsteven +/- 2 voet hoeger dan het grootspant dit was van 1600 tot 1680 zo het geval daarna zijn ze alles rechter beginnen leggen.

pin je niet vast op de jaartallen die ik geef want dat is ook maar ongeveer


de tabellen zijn nergens e vinden alhoewel ze wel in het boek van witsen staan maar dan moet je heel het boek lezen want het is niet in een tabel gegoten maar hij zecht bij elk stuk hout hoe groot het moet zijn van een 70 tot een 180 voeter. als je dit nu allemaal zou opschrijven heb je een tabel . we waren ijgelijk van plan om een tabel te maken maar omdat niemand er zig echt mee bezig houd is het er niet van gekomen. en zoek ik steeds op wat ik moet hebben op dat moment

als je echt een tabel wilt kan ik er mischien wel eens aan beginnen ( maar waneer zouden jullie hem dan willen hebben ) want is niet zomaar op een uurtje klaar ik moet ook heel het boek doornemen al weet ik al wel veel staan en ken al veel uit mijn hoofd .

ik hoor wel wat jullie er mee willen doen en als er vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden ;) mvg dirk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 3:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 dec, 2012 11:28 am
Berichten: 3
Oke dus we kunnen gemiddeld genomen zeggen dat de zeeg minder werd naarmate de tijd vooruit ging, dat is een goede richtlijn denk ik.

Ik zal het nog eens controleren met een aantal verschillende schepen waarvan we de tekeningen hebben, en kijken wat de radius is van de cirkelboog per type schip. Vervolgens nog even controleren of de zeeg ook daadwerkelijk minder wordt per type schip! Klinkt wel acceptabel toch?


Ik heb zelf ook even online naar het boek van Witsen gezocht, aangezien het blijkbaar een erg goede referentie is voor ons project. Ik heb er volgens mij wel een gevonden maar deze kan ik slechts voor 1 helft inkijken en ik weet niet zeker of dit het goede boek is. Weet jij of dit hem is? Of toevallig waar hij ergens online staat, want eentje bestellen is meteen 115 euro, wat ik niet echt heb momenteel..

http://books.google.nl/books?id=ZE3PIoQ ... &q&f=false

bedankt voor het aanbieden maar overschrijven is wel erg veel moeite voor jou, en als ik dat boek kan vinden zou dat toch makkelijker gaan nietwaar? :wink:

Ik houd je op de hoogte!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
Citaat:
Oke dus we kunnen gemiddeld genomen zeggen dat de zeeg minder werd naarmate de tijd vooruit ging, dat is een goede richtlijn denk ik


ja klopt


de link is het niewe (heruitgave ) van ab hoving in het engels.
er bestaat een NL uitgave ook maar is niet meer nieuw te verkrijgen mischien dat ze hem wel in de biblioteek hebben.
ik zal eens kijken naar de link van het boek van witsen maar het is geschreven in het oud hollands en sommige hebben daar hel veel mooite mee om het te lezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
dit is het hooftstuk

http://www.dbnl.org/tekst/wits008arch01 ... 1_0016.php

als je dit leest en opschrijft kan je een tabel maken :mrgreen: staat alles in wat je moet weten met de maten er bij geschreven en zoals je ziet is het geen kleine boterham

onderaan staat een tabel die witsen gemaakt heeft hier kun je mischien al wel een eind mee voort want denk niet dat jullie alle houten binnen in het schip moeten weten. dit zijn dan ook de houten die gebruikt worden om het schip langs buiten vorm te geven.
moest er dan tog iets niet bij staan kan je dat in dit hooftstuk 9 vinden. en anders hoor ik het wel en kan het wel ff opzoeken :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2012 21:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nou Dirk, als ze hier door heen zijn geworsteld, gaan ze volgens mij vliegtuigies bouwen, wow, tis heel veel om om te zetten. Maar ik zie opeens wel mogelijkheden. Toch morgen maar eens gaan spelen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
ja het is een hele boterham bert en dan te weten dat dit enkel NL vlakbouw is .
als ze zo alle naties moeten gaan coderen hebben ze nog wel ff werk maar niets is onmogelijk zeker niet als ze er met een paar man invliegen en ze allemaal een deel doen kan je dit op een redelijke tijtsspanne klaar hebben en in een exel vorm gieten waar door je enkel de lengte van het schip veranderd de hele tabel zig aanpast aan het schip.

ik zoek het altijt nog handmatig op moest ik iets niet weten, dit is voor mij nog altijt het makelste en dan reken je uit naar gelang je schip lang is hoe groot het hout moet worden en omdat ik ook geen verstand van exel heb natuurlijk :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement