Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2006 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
jboers schreef:
Heb een album aangemaakt.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/index.php?cat=10210
Dit model is schaal 1:125 en is 2 meter lang.
Ik heb deze van scratch af aan opgebouwd aan de hand van tekeningen die ik heb gekocht bij 'de modelbouwer'. De tekeningen van de brug kloppen helaas niet, hierdoor moest ik de brug helaas aanpassen.

Verder bestaat de boot uit maar 11 spanten, dit vindt ik persoonlijk te weinig om er een mooi model van te maken. De romp heb ik bekleed met polyester, dit was voor mij de eerste keer dat ik met polyester heb gewerkt. (het is moeilijker dan vaak beschreven wordt! :? )

VOlgens mij was dit het wel.


Ok hier gaan we dan.
Even een paar kleine opmerkingen. Kan je gebruiken bij je volgende schip.
1) 11 spanten. OK, want de vorm van het schip is een linieare bak,
dan heb je enkel spanten nodig aan voor- en achterschip en een twee tal in het midden. Op voorwaarde dat je natuurlijk horizontale stringers hebt geplaatst op de vorm te houden.

Die polyester, heb je die later op de houten romp aangebracht langs de buitenzijde???
Ik zou dat in het vervolg niet meer doen.
Ofwel bouw je een schip in polyester/epoxy maar dan gebruik je de houten romp als gietmal. dan maak je daarvan ,aan de buitenzijde een tweedeleige mal van; In die mal ga je dan later met glasmat en poyester trug een romp in afmaken.

Wil je geen mgietmal maken en toch je schip waterdicht maken, dan zou ik aan de binnenkant één dunne glasmat plaatsen met polyester.

2) Ik heb je foto's bekeken maar heb toch een paar opmerkingen.
Je bulbboeg. Die lijkt me afgeknot ? normaal is een bulbboeg een volledig 1/2 bol om de minste weerstand aan wrijving te krijgen.

Je steven. misschien komt het door de belichting, maar er lijken me nogal wat platte vlakken in te zitten.

Je reling aan de voorsteven. Die lijkt me nogal grof ttz. dik!!!
Je werkt op schaal 1:125 en als die vaste reling maar 2 mm. uit de romp steekt dan heb je in werkelijkheid 2x125 = 25 cm oversprong.
Zonder natuurlijk een foto van het echte schip te zien kan je moeilijk oordelen, maar ik dacht dat een reling aan de voorsteven gladboords zou moeten zijn.
Indien je nog zo iets moet maken. kan je beter die vaste reling uit een stukje karton- aluplaat maken.
Ik zal straks eens enkel foto's inscannen hoe zoiets gedaan word in modelbouw. Misschien geeft het je ideen voor het volgende schip
( Waar in welk boek van die 3 meter docu hier staat dat weer ???)
:oops: :x

Dan die containers. ?? Ik veronderstel, als je op die schaal werkt dat je er uiteindelijk een varend model wil van maken. Nu lijken me die containers allemaal uit volle blokken hout te bestaan. Ben je niet bang dat je varend model daardoor nogal heel topzwaar gaat worden?

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2006 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Nou zeg!...

Wat een bakbeest....en ook dat je dit lekker hebt gescracht verdient een lof.

Interressant!.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2006 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 jan, 2006 20:07 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Nederweert
Vooral de belettering vind ik petje af. Hoe heb je dat toch zo netjes en strak gedaan? Ik ben er altijd een hele poos zoet mee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2006 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 jan, 2006 15:06 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Rijssen
Beagle,

Bedankt voor het commentaar.
Alle overige complimenten zijn natuurlijk zeer mooi!
Maar ik wacht de foto's van beagle even af, ik ben iemand die de boot net zo snel sloopt als bouwt. Het eind resultaat moet goed zijn.

De voorkant is inderdaad aangepast naar de vaar eigenschappen. Deze boot had volgens tekening een ronde voorkant, hierdoor was er niet goed mee te varen.
Ik heb toen de boeg aangepast als test in een punt vorm (in een :twisted: bui). De blubboeg kreegh iets van die boze bui mee. Het vaart uitstekend, ik wil nu eigenlijk de gehele boeg nog eens aanpassen.

Wat het topzwaar betreft, ik ben hier ook benieuwd naar, maar er ligt nu helaas ijs op het water en de containers staan er pas een paar weken op.

Wat het polyester betreft, dit heb ik op de houten buitenkant aangebracht. Achteraf had ik beter geen glasvezelmat kunnen gebruiken, maar ja, das achteraf! :cry:

De reling blijft bij mij een probleem. Ben nu alweer opnieuw begonnen.

Dat was het even.

Groeten,
Jan


Laatst bijgewerkt door jboers op ma 23 jan, 2006 23:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2006 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 jan, 2006 15:06 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Rijssen
Oh ja,

Wat betreft de 11 spanten, deze zijn verdeeld over de gehele boot, ze staan allemaal even ver uit elkaar!

Vindt ik zelf jammer. :?

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2006 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
tracht eens uit te leggen wat het probleem met de reling is. !!!!

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2006 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Afbeelding

in A:
neem een blad tekenpapier en teken in het midden van het blad een vertikale loodlijn. Teken ook een horizontale lijn als referentie. Plooi dit blad rond de voorsteven en plak het even vast met plakband en teken je deklijn af.
Zorg bij het plooien dat je middenlijn overeenkomt met het midscheeps van je model en dat de horizontale lijn op het dek ligt.
in B:
Als je het goed gedaan hebt dan moet uw blad er zo uitzien.
In C:
Nu gaan we een lijn "b" tekenen op 1cm afstand van de zojuist gemaakte lijn "a".Je echte deklijn. Dan knippen we het blad uit volgens lijn "b".
het tekenblad word weer tegen de romp gehouden en met als ref de lijn "a" die het dek terug volgt, tekenen we een lijn op de romp langs de onderkant van uw tekenblad ( Lijn "b").
In D:
Nu gaan we een deel van de romp wegsteken met een beitel, zodat er een insprong komt van bv. 1 cm breed en 0,5 mm. diep
Dan kan je ofwel een stuk messing-alu nemen of een stuk "vliegtuigmultiplex van 0,8mm. dik. zorg dat de houtnerven van de twee buitenste lagen vertikaal lopen. Teken nu met behulp van uw sjabloon de onderkant uit van uw reling.
in E:
Bevestig, weer met plakband dit stuk op uw schip. en ga nu de bovenkant van de reling afmeten. 'Zie schets n°2 voor de juiste methode. na verwijderen kan je de bovenkant afknippen of wegzagen.
Afbeelding
In F:
Hier is de afgewerkte reling op de romp gelijmd.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2006 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 jan, 2006 15:06 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Rijssen
Hallo,

Hier ben ik weer.
De containers zijn niet topzwaar!!!! :lol:
Wel vangt hij enorm veel wind.
De motoren zijn eigenlijk te ligt voor het model, maar het is wel een mooi gezicht.
(zie mijn foto album voor een foto)
Aan de voorzijde is hij te zwaar beladen, hier zal ik nog iets aan moeten doen.
Dat was het weer.
Tot horens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement