Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2010 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hallo,

Ik ben kort geleden begonnen met de bouw van de Mayflower van Constructo. Momenteel ben ik bezig om de spanten af te schuinen. Nog even finetunen en dan kan ik beginnen met het beplanken van de romp. Hier kom ik de eerste problemen tegen. Voordat ik maar uberhaupt ga beginnen met beplanken wil ik weten waar exact de geschutspoorten en de berghouten komen. De bouwschrijving is hier niet echt helder in. Als ik eenmaal het berghout heb geplaatst zal het makkelijker zijn om de juiste positie van de geschutspoorten te bepalen.

Ik heb de volgende vragen:

1. Begin ik met het verjongen van de huidplanken vanaf de berghouten, of vanaf het dek?

2. Volgen de berghouten de lijnen van de huidplanken?

3. De huidlatten zijn 2 mm dik. Het berghout is 1,5 mm dik. Ik zal dus het berghout over de huidlatten moeten bevestigen. Is het niet beter en mooier om de berghouten te laten "verzinken" tussen de huidlatten? In dit geval zal ik het berghout moeten verdikken.

4. In het geval dat je planken gaat verjongen vanaf het berghout, kan ik dus het beste eerst de berghouten plaatsen, vervolgens naar het dek toewerken om zo de geschutspoorten uit te werken. Klopt dit?

Vooralsnog is mijn voorkeur om de berghouten te verdikken en die eerst te plaatsen. Alvorens ik dit doe wil ik eerst de positie van het berghout aftekenen op de spanten. Wellicht dat ik een "steunbalk" plaats die ik naderhand weer weghaal.

Ik heb meerdere naslagwerken geraadpleegd, maar hoe meer ik lees, hoe onduidelijker het wordt.

Volgens de bouwbeschrijving moet ik eerst alle huidlatten plaatsen en daarna de berghouten er overheen plakken. Ik weet niet of ik hier goed aan doe.
De bouwbeschrijving zit vol met strikvragen. Een hoop zaken niet geheel duidelijk.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2010 10:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Er zullen best veel betere verklaringen komen dan die van mij, maar in principe zal je toch de berghouten later moeten aanbrengen, de berghouten volgen de zeeg, dus de kromming van het dek en de huidplanken werden tegen de bergouten aangezet, dus dat zal 1 vloeiend lijnenspel zijn. Als je echt de berghouten verzonken wil hebben zal je met ethout moeten gaan werken, maar dan is het wel handig als je een lijnenplan en zijtekening heb.

Over het algemeen verjong je van bergout naar kiel, maar er zullen type schepen zijn waarbij dat over de hele linie is. Meest makkelijk om dat te bepalen is de lengte van de hoofdspant(en) te meten (dus van de grootste spanten) en daar berekenen hoeveel huidplanken daar op moeten. Dat aantal zet je op elke spant af, vanaf boven gerekend. Op die manier kan je eigenlijk al een heel eind theoretisch berekenen hoeveel er verjongd moet worden. alleen als er meer dan de helft van een plank verjongd moet worden ga je stealers gebruiken.Als het goed is staat er een goede how to in de referentiesectie, een pdfje van Pter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2010 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Dank voor je antwoord. Wat bedoel je met "ethout?" Of is dat een tikfout? Op google kan ik daar niet veel over vinden. Zelf dacht ik om de berghouten van ebbenhout te maken. Ziet er mooi en chiq uit. Hangt alleen weer een prijskaartje aan.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2010 23:44 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Ebbenhout is giftig en geeft heel veel fijnstof wat haast niet weg te krijgen is!

Berghout maakt deel uit van de huidbeplanking en zal dus altijd de zeeg van de beplanking volgen.

Oorspronkelijk was het dus een huidlat die iets dikker was en daardoor uitstak.
Als modelbouwer ben je natuurlijk vrij om dit op jouw manier toe te passen :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2010 12:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Een zwaar tikfoutje dus

IK bedoelde RESTHOUT, AFVALHOUT

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2010 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Het is je vergeven :brouw:

Het idee van het ebbehout laat ik maar even varen. Met RESThout ga ik het berghout verdikken om het zo te laten verzinken.

In ieder geval bedankt voor je advies. Ik ben weer even verder geholpen.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2010 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Peter,

Zie inline!

San Peter schreef:
Ik heb de volgende vragen:

1. Begin ik met het verjongen van de huidplanken vanaf de berghouten, of vanaf het dek?
Huidplanken worden in principe niet boven de berghouten verjongt. Het verjongen begint dus onder de laagste berghout.

2. Volgen de berghouten de lijnen van de huidplanken?
De algemene regel is, dat de huidplanken en de berghouten paralell lopen van elkaar, dus evenwijdig van elkaar.

3. De huidlatten zijn 2 mm dik. Het berghout is 1,5 mm dik. Ik zal dus het berghout over de huidlatten moeten bevestigen. Is het niet beter en mooier om de berghouten te laten "verzinken" tussen de huidlatten? In dit geval zal ik het berghout moeten verdikken.
Je bouwt een kit / bouwdoos. Dit is de gebruikelijke manier van fabrikanten om op deze manier berghouten op een kit te simuleren. Wat je kunt doen als je de berghouten wilt verzinken, dikker hout gebruiken of twee huidplanken op elkaar lijmen zodat deze dubbeldik wordt.

4. In het geval dat je planken gaat verjongen vanaf het berghout, kan ik dus het beste eerst de berghouten plaatsen, vervolgens naar het dek toewerken om zo de geschutspoorten uit te werken. Klopt dit?
Hier moet je even oppassen, de berghouten volgen de zeeg (natuurlijke lijn van het schip) en niet de dekken. De geschutspoorten daar en tegen volgen altijd de lijn van je dekken. (logisch als daarop kanonnen staan)
De berghouten werden vroeger op een schip als eerste geplaatst wanneer je de spantenbouw methode volgt. In een modelkit is dit niet altijd even makkelijk te doen. Toch is het aan te raden de onderste berghout als eerste te plaaten en vanuit daar naar boven beplanken richting verschansing.


Vooralsnog is mijn voorkeur om de berghouten te verdikken en die eerst te plaatsen. Alvorens ik dit doe wil ik eerst de positie van het berghout aftekenen op de spanten. Wellicht dat ik een "steunbalk" plaats die ik naderhand weer weghaal.

Ik heb meerdere naslagwerken geraadpleegd, maar hoe meer ik lees, hoe onduidelijker het wordt.

Volgens de bouwbeschrijving moet ik eerst alle huidlatten plaatsen en daarna de berghouten er overheen plakken. Ik weet niet of ik hier goed aan doe.
De bouwbeschrijving zit vol met strikvragen. Een hoop zaken niet geheel duidelijk.

Wellicht heb je het al gedaan, maar er zijn een aantal zeer uitgebreide bouwverslagen welke deze onderwerpen ook behandelen. Je zal even moeten zoeken in het bouwverslagen deel van het scheepsforum. Verder is er ook een sumiere handleiding voor het beplanken van een scheepsromp. Deze is hier te downloaden

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Gr

Peter



Succes,
gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plaatsen berghouten
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2010 18:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Dit zijn de antwoorden waar ik iets aan heb. Bedankt! Gelukkig heb ik de eerste huidlatten nog niet vast gezet. Ik ga nu eerst proberen om de berghouten af te tekenen op de spanten. Zal een geduldig klusje zijn, maar dat moet dan maar.

Het zal nog wel even duren voordat de eerste huidlatten vast zitten. Eerst maar "even" verhuizen.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement