Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
wel Dirk, 0.5 cm ziet je niet over die lengte,daar moet ik je gelijk geven, maar 0.5 cm ga je wel merken tijdens het bouwen.
Die afwijking ga je overal tegenkomen en overal moet je gaan bijsturen.
Vermits je nu volledig volgens een plan en getallen aan het bouwen ben,kan je deze afwijking van 10 % niet negeren.

voor het in de bouw te houden.
Als uw bepleisterde binnenmuren 10% scheefstaan(2.5cm) ga je dit niet merken,todat je gaat behangen of betegelen en dan ben je aan het vloeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
even toch vlug een antwoord; 60 cm op schaal 1:50 blijft nog altijd 10 mm. en in modelbouw kan die 10 mm. het juist maken of je de huidplanken goed kan leggen of niet .
en als ik zoals Hoving een bouwtekening moet maken, tja dan moet ik toch op minsten 0,5 mm. nauwkeurig tekenen.
een metser werkt met een halve steen als nauwkeurigheid
een metaalbewerker met O,01mm en een schrijnwerker moet zorgen dat het past ...

Ok we horen wel wat de anderen er over denken.
Ik werk in modelbouw op 0,5 a 1mm. of tracht de nauwkeurigheid daar te zetten. dan is voor mij 10 mm. ver buiten de toleranties.

ondertussen ben ik wel gaan snollen in de originele Witsen Deel-I blz 67

2)t'vlak moet ieder voet 1/2 duim op de hals rijse. Het overige van het schipwijte,moet men wederzijden het vlak, evenveel uittimmeren tot de uitwaeteringhe.
De wijte van het vlak hierboven gemelt,moet vertsaen werden op de hals van't schip,daer het op zijn breedst is. Te weten op een derde van vooren.

Het vlak verders doet men rijsen en daelen maekt het scherp en plat,nae welgevallen en na het gebruik der schepen. In dit opgestelde schip is het vlak 21 voet ,in de hals,daer waar men het eerste buikstuk legt. 12 voet na vooren laat het een duim nauwer zijn,ofwel 1 1/2 duim.rijst op de hals 5 duim en na voren wat meer. Op 11 voet nae vooren rijst het 4 duim daer het ook twee duim nauwer is.
Op 12voet en 5 duim nae agteren,van de hals af te meten, is het twee duim nauwer, doch rijst al meer. Noch 11 voet 8 duim nae agteren 2 à 2 1/2 duim nauwer. Noch 11 voet weder en 10 duim nae agteren vernauwt weder 3 à 4 duim doch rijst meerder,waernaer het wedere 8 a 10 duim vernauwt en rijst, en zoo voorts nauwer en holder.

De holte der kimmezn is 1/3 van de geheele holte op de hals?
Van de wijte op de kimmen, 10 voet langthe van t'schip;doet de kimmen 1 duim nauwer zijn als de gehele wijdtezoo, dat de oplangen 10 duim uithangen,over 't boeizel.


Vrij vertaal ik dit : het vlak is op de hals 21 voet breed . 12 voet naar voren toe is het vlak nog maar 19 1/2 à 20 voet breed.
12 voet en 5 duim naar achter vanaf de hals is het vlak nog maar 19 voet en op 24 voet 2 duim vanaf de hals naar achter is het vlak 18 voet 9 duimbreed.
Op 36 voet 1 duim vanaf de hals naar achteren is het vlak nog maar 18 voet 5 duim breed. Wel te verstaan voor een Pinas van 130 voet kiellengte.
Dat is het laatste dat ik over dat vlak kwijt wil. Voor mij is het vlak nooit op twee plaatsen evenbreed en wordt het zowel naar de voorsteven als naar de achtersteven nauwer=smaller. daaruit vloeit ook dat de kimmen naar voor en naar achter smaller en ronder worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:wink: inder daat corect dit waren ook de maten die ik opgegeven had zonder de duimen natuurlijk. en om dit te verduidelijken in meters

het hooftspant staat op 12 m van het voorsteven en is 6m breed als we dan de rest optellen komen we ongeveer op 2/3 tercht en daar is het 5.80m breed dit is 20cm dat het smaller word / modelbouw 20:50= 0.4 cm

en om over het vlak te zwijgen nu schild de brete op 1/3 en 2/3 op een schaal van 1/50 juist getelt 0.4 cm

met andere woorden het vlak is zeker niet even breed op 1/3 als op 2/3 maar schilt 20 cm op een opervlakte van 6m breed op 12m lang

als je dit op een werft van 300 jaar geleden vertelde lachte men je denk ik ,vierkantig uit

niet te min geef ik beable gelijk en ben ik fout .

ps. no hard filings het is gewoon een boek bespreking en daar botsen de koppen al eens tegen elkaar :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
amazone


ik ben niet akkord met jouw 0,4 mm.
je wil absoluut niet toegeven hé :wink: :lol: :lol: :lol:
maar ik fluit je toch weer terug.


0,4 mm op schaal 1:50 is in werkelijkheid 20 mm. Dat is nog minder dan een duim en zoals je kan lezen op 2/3 zijn we al nauwer dan
21 voet - 18 voet 9 duim = 24 amsterdamse duimen= +/- 670 mm. !!!!
op schaal van 1:50 is dat 13.44 mm.

' een IT niet leren rekenen hééé

no hard feeling; daarmee fa ik ook in deze topic verder en moet die discutie niet in een bouwverslag.

ps ik ereken nooit in cm met die oude schepen maar altijd wel met voeten en duimen.. pas op het allerlaatste ga je omzetten naar metriek stelsel. anders ben je veel te snel mis .

Ik heb niet graag dat ander bouwers of menbsen die hun eerste stappen zetten op het vlak van het bouwen van "dock-yards" verkeerde ideen krijgen. Nauwkeurigheid is daar belangrijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2009 0:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:lol: inder daat mijn fout ik moet maar leren rekenen
24 duim is wel iets om mee rekening te houden dat is al geen beetje meer. i rest my case :wink: juist is juist

ook al is het maar 12 duim per kant :lol: :lol: :lol: ik plaag je maar een beetje :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2009 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
OK amazone.

Na al die discuties willen we wel eens weten waar dat toe leid en eisen we een bouwverslag hier !!!! :wink: :lol: :lol: :lol:

ik zal dat boek van Witsen en die van Van-Yk maar niet te ver wegleggen, wie weet wat ik nog allemaal moet gaan opzoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2009 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:lol: nee leg deze zeker niet te ver weg want die ga je zeker nog nodig hebben :lol: over een bouwverslag hier neer te zetten ik zal je een pb zenden :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
de koe brug// in witsen zijn voorbeeld pinas van 135 voet is geen koebrug. wat een beetje vervelend is ,als er wel koe brug is zie ik nergens een berghout zitten bij andere schepen. en vind er ook niets van terug in het boek. de balk die langs binnen tegen de spanten werd gemaakt voor de dekbalken in of op te leggen werd normaal langs buiten verankert met een berg hout. hoe werd dit dan opgelost bij de koe brug ? gewoon verankeren in de spant ? of kwam er wel een berghout tegen ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
het koebrug , gelegen onder het overloopdek is ook geen volledig dek maar bestaat soms uit verscheiden stukken al of niet op verschillende hoogtes t.o.v. de kiel . Gewoonlijk is de koebrug gelegen onder het wateroppervlak en daar is zeker geen barkhout. De dwarse balken die het koedek ondersteunen werden met knieën tegen de ribben/spanten vastgemaakt.

bij ander schepen zeg je ??????? gewoonlijk ligt het eerste barkhout ter hoogte of juist onder het overloopdek. De onderste drempel van een geschutspoort ter hoogte van de hals ligt ongeveer 4 voet 10" boven de waterlijn. en de bovenkant van het overloop dek ligt ongeveer 2 voet 9 duim onder de laagste drempel van de geschutspoort op de hals.

Bij ander schepen ken ik ook geen barkhout dat ter hoogte van -het koedek zou liggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:wink: ok thx beagle wou gewoon zeker zijn dat er geen berghout tegen kwam omdat dit onderwater zou liggen. :wink:

dacht dat bij de halve maan en het duifken wel berghouten onder de waterspiegel zaten maar dat zijn fluiten zeker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement