Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
hoe meer ik begin te zoeken, hoe meer ik gegevens hier in mijn bibli vindt.


© A.J.Hoving in "A Pinasship of 134 feet - Modelschipwright 1987 "

Witsen's story about shipbuilding is told on the basis of an example, a pinasschip van 134 voeten. This is the reason it is possible to find some 30 pages of specifications, along with anumber of diagrams, devotind to a single ship. Van Yk also invccludes a lot of ship's specifications, but never more than ten pages, and more often than not only a half page or less, per vessel. What is always omitted is the shape of the hull.

Witsen, however, in this case does include the necessary information, but as far as I can see,because of the chaotic way in wich the book is made up, no one before me appears to have tacled the job of putting it together.

Witsen takes eight measuring, or datum point on the hull and gives five to eight measurements at each one, nearly fifty co-ordinates in all. After a lot of checking and re-checking, these gavre me the ouytline or shape of eight frames or sections, which appeared to be enough from which to prepare a prpper lines plan. All in all, it took nearly three years of my spare time to make this drawings........ I finally found the way to do it.


Het heeft de schrijver dus drie jaar vrije tijd gekost om de onderstaande tekening te kunnen maken !!!!!!en hij vermeld dus ook dat je daarvoor eerder het chaotische boek van Witsen moet volgen maar de maten moet gaan zoeken bij Van Yk.

speciaal voor 'Amazone' : als je goed kijkt op de verticale doorsneden, (tek-1) zie je dat dus de romp heel zachtjes smaller wordt vanaf de grootspant naar de achtersteven toe. als staving van de bewering dat er maar één grootspant is op een Pinas.

Afbeelding
lay out van de dekken -overloop -verdek- bak-halfdek-kampanje- Bemerk ook de verrschillened dwarse doorsneden en de frame-spant vormen!!!!
Afbeelding
kijk naar de gloeing van berghouten en scheergangen.
Afbeelding


Nu nog uitvinden hoe men aan een leesbare copy geraakt van die 3 tekeningen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:lol: mooi mooi beagle . ik heb deze tekeningen ook in mijn boek staan maar ik ben niet echt een boekeworm. :)

tog heb ik nog eens een paar uur aan lezen gespendeert wat natuurlijk veel te wijnig is maar ik wil ook nog bouwen.

het spant op 2/3 heb ik niet terug gevonden in witsen zijn tekst maar in die van vanyk heb ik deze 2 nu doorelkaar gehaalt ik weet het niet.
tog heb ik besloten om een stuk weer af tebreken tot aan het vlak en dan zoals je aangeeft met enkel 1 grootspant te werken ook voor de klimmen .

ook heb ik het spant aangepast zoals voorgeschreven door witsen met de goede hoogte van de klimmen 8)

zo hoop ik tog een betere romp te kunnen maken die dichter bij de geschriften aanleunt.
ik zal de plaatjes ook eens goed bekijken want daar heb ik nog geen tijt aan besteed :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
de tekst die boven staat is in het oud hollands maar zegt omdat oostindise schepen veel goederen moesten vervoeren en er goed gestapelt moest worden dat deze van onder breed en evenhoekig zijn.

natuurlijk is dit maar een zin maar dit geeft wel aan dat het vlak even breed uitgetimmert werd zowel op 1/3 als op 2/3 van het schip. dat maak ik er tog op uit .

dan rechts onder dit gaat over de scheerstrook, zoals je op de tekening ziet staan er 4 recht houten ( spanten ) in het schip.nu de tekst is niet echt duidelijk maar er staat // aan enkele opgerichte oplangen word word de scheerstrook bevestigt de ze geeft de grootste brete van het schip aan , alsmede de zeeg.

deze laatste tekst kan je natuurlijk op meerdere manieren bekijken.

er staat wel nergens bij dat ze voor of achter de scheergang gezet zijn.
maar als je een schip van 50 m lengte een plank over wil spannen en geen raak punten hebt gaat deze in het midden op de gront zakken. dus ik denk dat eerst de oplangen moeten gezet worden voor je de scheergang kan leggen. gewoon omdat je geen 50 m lange scheergang kan leggen met enkel 1 spant. ik kan ook fout zijn maar dat bespreken we hier nu.

maar welke referentie punten ze aanhouden op deze spanten is me niet duidelijk ? de breedste brete kan niet want dan loopt de scheergeng recht en heeft het schip geen zeeg. of we moeten af gaan op de 3 punten die we wel hebben het voorsteven grootspant en de hekbalk. word er tussen de hekbalk en het grootspant dan gewoon met het oog gekeken of het de juiste bolling heeft ?
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
we gaan jou toch eerst even een kursus foto's plaatsen moeten geven

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Afbeelding


dus
(img)http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/11849/002.JPG(/img) waar je de ronde haakjes moet vervangen door rechte haken.


Stap 3: Je foto's op het forum tonen
Nu zijn je foto's ge-upload, maar je wilt ze nog toevoegen aan je bouwverslag. Ook dit kan vrij eenvoudig.

NB. Ik ga er wel vanuit, dat je al reeds een bouwverslag hebt!
Ga wederom naar de pagina "Brouwers albums". Surf naar jouw persoonlijke map en klik daar de juiste foto aan.
LET OP: klik eerst de foto aan, zodat je de grote foto krijgt en niet de verkleinde versie!

Klik met de rechter muisknop op de foto en kies "eigenschappen" ("properties" in het Engels)
Er opent nu een soort gelijk scherm als in onderstaande foto.

In dit scherm selecteer je de tekst achter het woord "adres". In mijn voorbeeld is dat dus: http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... ypher1.jpg
Deze tekst plak je in je bouwverslag op het forum en je zet er de tekst [img]voor%20en%20de%20tekst[/img] achter en dan zal je foto worden getoond!
Voorbeeld: [img]http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10008/Cypher1.jpg[ /img]
LET OP: Zorg dat er geen vinkje staat bij de regel: Schakel BBCode uit in dit bericht
Anders zul je jouw foto niet te zien krijgen.

Ik hoop dat de tekst en foto's jullie zal helpen eenvoudig en snel jullie foto's te uploaden en te tonen aan ons allemaal.

Groeten
Arno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
amazone schreef:
de tekst die boven staat is in het oud hollands maar zegt omdat oostindise schepen veel goederen moesten vervoeren en er goed gestapelt moest worden dat deze van onder breed en evenhoekig zijn.
natuurlijk is dit maar een zin maar dit geeft wel aan dat het vlak even breed uitgetimmert werd zowel op 1/3 als op 2/3 van het schip. dat maak ik er tog op uit .


Amazon je moet absoluut niet proberen gelijk te krijgen en de teksten die je leest moet je wel een beetje interpreteren.
In feite zou je eerst de teksten en boeken over het fluitschip moeten lezen. dat ze nogal breed waren, is juist maar men zegt niet dat op 3/2 het vlak even groot was als op de grootste breedte. kijk dan maar eens heel goed naar de horizontale doorsneden van Hoving en het spantenplan. Het vlak was wel breed maar niet even breed als op de grootspant.



Citaat:
dan rechts onder dit gaat over de scheerstrook, zoals je op de tekening ziet staan er 4 recht houten ( spanten ) in het schip.nu de tekst is niet echt duidelijk maar er staat ... aan enkele opgerichte oplangen word word de scheerstrook bevestigt de ze geeft de grootste brete van het schip aan , alsmede de zeeg.

Even vanuit mijn geheugen. : Na het oprichten van de oplanden van het grootspant werden evenredig naar het hek toe nog 3 ander spanten van oprichting opgezet. spanten van oprichting die evenwijdig stonden aan de grootspant. Het was dus het zicht, het oog van de scheepsbouwmeester die bepaalde hoe de spanten van oprichting waren. ( het is die konst die nu verloren gegaan is en wat wij moderne mensen niet meer kunnen zonder een bijgaand en reeds getekend spantenplan.
ik zal straks eens een foto serie plaatsen van hoe je een romp opzet.

deze laatste tekst kan je natuurlijk op meerdere manieren bekijken.


Citaat:
maar als je een schip van 50 m lengte een plank over wil spannen en geen raak punten hebt gaat deze in het midden op de gront zakken. dus ik denk dat eerst de oplangen moeten gezet worden voor je de scheergang kan leggen.

dat is gezond boerenverstand zoals ik boven zeg; eerst de spanten van oprichting en dan de scheergang ( in feite is de scheergang je onderse berghout) maar wij noemen dat nu onderste- berghout en vroeger was dat scheerhout. en kijk dan weer naar de tekening van hoving hoe die scheergang bol stond.

Citaat:
maar welke referentie punten ze aanhouden op deze spanten is me niet duidelijk ? de breedste brete kan niet want dan loopt de scheergeng recht en heeft het schip geen zeeg.

Het is wel als ref de grootste breedte op ieder spant van oprichting. en die liggen idderdaad niet overal even laag vanaf de kiel gemeten. hier heb je dus die regel dat het overloop dek het laagste is op de grootspant. dat naar de steven,boeg toe het overloop dek opliep met 2 voet . naar het hek toe liep het overkloop dek met 1duim op per voet lengte naar het hek toe.
ik heb je al eens gezegd dat het een cirkel is met een straal van 499 voet. je hebt al twee punten van de cirkel, punt op boeg en laagste punt van overloop op grootspant. de rest. tja heel grote passer kopen :lol: :lol: of naar de tekening kijken. Nu weet je ook dat de scheerstrook steeds onder de hekbalk komt te liggen. De bovenkant van de scheerstrook is de onderkant van je hekbalk. bijgevolg dacht ik dat je nu weet welek ref. punten je moet hebben.

en schiet me weer niet dood als er iets niet juist is. ik tijp diot gewoon zo uit het hoofd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
werk van A.J.Hoving

KIJk heel goed naar de volgorde, de vorm de bochten van de huidgangen .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


veel meer info kan je o;a. vinden in de ander boeken vanA.J. Hoving. zoals ik hier al heb aangegeven. (Dat is de man die al meer schepen met succes heeft gebouwd volgens shell-first) toch eens proberen langs een bibli te lopen.... :oops: :wink: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Als je eerst de spanten van oprichting fabriceerd, hoe weet je dan de breedte van de spanten op scheerstrookhoogte als er nog geen scheerstrook is. Ik denk dat je de 3 punten (voorsteven, grootspant, hekbalk) aan moet houden om een scheerstrook te maken, en daarna het voor en achterspant van oprichting construeren. de scheerstrook word intussentijd ondersteunt door palen in de grond (bouwplank). :)

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2009 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
kijk dan maar eens heel goed naar de horizontale doorsneden van Hoving en het spantenplan. Het vlak was wel breed maar niet even breed als op de grootspant.


ik probeer niet altijt mijn gelijk te krijgen hoor :P maar ik zal je de gegevens van het vlak doorgeven zoals in het boek van de pinas van 130 voet degene waar je de foto s van hebt gepost. uit de bovenstaande tekst en deze maten ben ik vrij zeker dat het vlak wel op 1/3 als op 2/3 even wijd was.

quote van het boek/ maten van het vlak
spant 1 21 voet
spant 2 20 voet
spant 3 20 voet
spant 4 20 voet
spant 5 20 voet
spant 6 20 voet
spant 7 19 voet
spant 8 ?

dit zuig ik niet uit mijn duim maar zijn de maten van het boek.
het zijn voor mij 2 tog wel redelijke goede punten om aan te nemen dat het vlak even breed was uit getimmert :wink:

allee vind ik tog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 6:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
tja tegen zulke logica kan ik moeilijk tegen op. Als iets van 21 voet al even groot is als iets van19 voet. Bij mij vroeger in de school zei men toch dat er een verschil was van 2 voet ofte +/- 60 cm.

maar ja als de moderne schrijnwerkers al beginnen met te zeggen dat een deur van 90 cm breed even breed is als een deur van 70 cm. :roll: :roll: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
:lol: ok je hebt gelijk want het is niet even breed.
maar vraag nu aan elke bouwvakker ( bv een betonnen plaat van een kelder ) ik weet dat het niets met schepen te maken heeft maar wil tog een voorbeeld geven van deze tijt .

een kelder van 50 meter lang en 18.80m breed. als deze ergens 19 m of 18.70 breed is ben ik zeker dat ze allemaal zeggen dat hij recht is.
en 50 op 20 is al een grote hal hoor vergis je niet

dan in modelbouw taal schaal :50 1 voet =0.5cm

voor een deur of raam is dit een enorm verschil voor een vlak vind ik te verwaarlozen .

maar ik wil geen ja of nee spelletje beginnen spelen.
mischien kunnen de andere bouwers ook eens zeggen wat ze hier van vinden . want 1 tegen 1 hier iets opschrijven haalt wijnig uit denk ik.
dus ben ik eens benieuwt wat andere bouwers hier van vinden :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement