Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De kunst van modelbouw!
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2009 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik wil graag even mijn enthousiasme van deze hobby met jullie delen door middel van dit topic.
Helaas door mijn werk is het momenteel niet mogelijk om veel van mijn werk te laten zien. Dit is zo frustrerend want ik wil jullie nog zoveel laten zien. Gelukkig, komt er binnenkort een wat meer ruimte in mijn agenda en kan ik weer de dingen laten zien wat met name de beginnende bouwer zal gaan helpen en ondersteunen. Zo heb ik ook veel geleerd van de mensen die eenzelfde mentaliteit hadden.

Dit is waarom ik dit forum een warm hart toe draag. Door dingen te laten zien en erover te praten, kun je anderen helpen beter te laten worden in deze prachtige kunst wat wij modelbouw noemen.
Als ik kijk naar de prachtige projecten die gebouwd worden door jullie dan ben ik daar echt super trots op. Omdat ik nog weet dat we hier bijvoorbeeld bij de scheepsbouwers maar met een handje vol leden waren.
Mensen die al een tijdje meelopen op dit forum hebben het zien groeien en groeien. Het groeide zo snel doordat er een aantal mensen steeds nieuwe en mooie projecten lieten zien met tips waar anderen heel veel inspiratie uit haalden.

Vaak mag ik een PB ontvangen dat mensen bijvoorbeeld mooie dingen uit mijn topics halen. Ik zie hen dat later dan ook toepassen bij hun modellen en dan denk ik, phoe....dit is gaaf.
Zo kijk ik ook naar anderen waar ik weer van leer en ben ik blij dat er zo'n grote variateit aanwezig is hier op het forum van kennis, kunde en expertise.
Het belangrijkste vind ik vaak nog de mensen achter de modellen. Dit zijn vaak fantastische personen die ook nog eens een tof karakter hebben.

Laten we daarom ons tijd niet verdoen met het discussieren over onbelangrijke dingen zoals de kleur van een schip, manier van bouw (Engels, Hollands, Frans of Spaans) maar laten we ons richten op datgene wat ons naar dit forum heeft gedreven, namelijk modelbouw!

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2009 23:49 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 okt, 2007 20:54 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Gistel
Dit is wat ik zo bewonder aan u Ptèr, je oprechtheid en de liefde voor de Modelbouw, ik vind deze text zo mooi dat ik het niet kan laten om toch maar eens terug te reageren, en mag ik alle mensen vragen hier iets uit te leren, en dan wel om ons te concentreren op onze hobby, en dat is inderdaad MODELBOUW

_________________
..................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2009 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ok peter/Bert
Ik buig ootmodig het hoofd en beken dat ik de laatste tijd nogal kritisch was. Het verleden hier op dit forum speelt daar een rol in. Maar de wijze woorden van pter in gedachten.
Hierbij begraaf ik "Beagle" en /of Gostwriter" en zou graag zien dat die account hier verwijderd word.
ik twijfel nog of ik alle forums en internet de rug ga toekeren of met een nieuwe lei en onder een andere nick-naam terug kom. De oude roept schijnbaar te veel weerstand op.

Ik ben met posten als statische hout modelbouwer op dit forum begonnen en ik blijf bij dit forum. Ik weiger op andere forums te gaan posten en mij daar in te schrijven. Voor mij is één forum genoeg.
Ik vind als men raad of een mening vraagt van de lezers van een forum dat men dan aan de lezer/poster ook wel enige consideratie/respect/verplichting heeft. Het minste dat men kan doen is dan toch hier ook te posten tot meer glorie van DIT FORUM.

"Wat op een ander forum geschied, geschreven wordt daar heb ik op dit forum geen zaken mee. Wat op een ander foirum gebeurt hoort op een ander forum thuis." en dit is mijn standpunt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2009 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 nov, 2007 14:01 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Ben verheugd te constateren dat er meerdere mensen zijn die met een soort van kater rondlopen en, wat veel belangrijker is, daar wat aan willen doen. Ook ik heb op dit forum veel geleerd en leer nog steeds. Zo veel dat ik het heb aangedurfd een, ik mag wel zeggen, niet zo'n simpel schip te gaan bouwen en mijn ervaringen te kunnen delen. Dat geeft mij, bovenop het plezier dat ik aan modelbouwen beleef, een extra stimulans en extra plezier. Zonder dit forum was ik nooit zover gekomen durf ik te stellen. Het is dan ook doodzonde dat op een of andere wijze de sfeer wordt bezoedeld en mensen terughoudend worden met hun postings. Ik hoop werkelijk dat iedereen weer voor de volle honderd procent mee gaat doen. En aan Beagle mag ik zeggen dat ik jouw naam niet bezoedeld vind. Dus wat mij betreft kun je rustig onder die naam verder en ik hoop dat je dat ook zonder terughoudendheid gaat doen. Dan zag ik nog enkele namen langskomen die ik lang gemist heb. Ook voor deze mensen geldt: kom weer terug en breng je positieve kennis en kunde in voor de mensen zoals ik die nog veel moeten leren. Het is zo'n heerlijke hobby die we met elkaar delen, laten we dat in alle positiviteit met elkaar blijven doen.

Vriendelijke groet,
Jan

_________________
'k heb niets van mezelf: alles geleerd van anderen. Wel altijd goed opgelet!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2009 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 okt, 2009 9:11 am
Berichten: 24
Woonplaats: Eindhoven
Als volledige nieuweling op dit forum wil ik toch even tegen Beagle zeggen dat ik in alle topics op dit forum steeds weer geniet van uw uitleg en de tijd die u steekt in het helpen van anderen. Ik zou ook echt willen vragen om uw account niet te verwijderen, want ik haal elke keer weer zo veel informatie uit uw reacties dat er veel verloren gaat als dat verwijderd zou worden. Ik hoop dat een positieve reactie wellicht een klein beetje helpt om uw plezier in dit forum weer terug te krijgen en ik zou u willen adviseren om vooral niet elke keer u te verdedigen bij negatieve reacties, maar die links te laten liggen en juist de vele positieve reacties te onthouden.

Groeten, Wouter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2009 19:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
proficiat Wouter,perfect verwoord.

Kan het niet beter zeggen.

mvg Luc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2009 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Tja, ik vind dat ook ik de morele en persoonlijke verplichting heb om Ptèr en Beagle een hart onder de riem te steken.
Dankzij hen, en vele anderen ben ik gegroeid in mijn kennis en vaardigheden in de scheepsmodelbouw en durf ik grotere uitdagingen aan.
Daar ben ik uitermate blij om, en als tegenprestatie laat ik ook mijn eigen 'kunsten' zien aan anderen zodat ook zij hier hopelijk weer enthousiast van worden en er hun voordeel uit kunnen halen.
Zo tillen we gezamenlijk het niveau en plezier in deze fascinerende tak van de modelbouw naar grotere hoogten.

Dit is de spirit waardoor we ons moeten laten leiden, niet door een enkeling die willens en wetens de boel probeert te verzieken en zelf geen positieve bijdrage levert aan het geheel, behalve met modder te gooien.

Dus, Erik, gewoon bij ons blijven en verder gaan zoals we dat gewend waren, dat geldt ook voor mezelf en alle andere scheepsbouwers hier in deze uithoek van het forum, de buitenstaanders druipen uiteindelijk vanzelf wel weer af.

Groetjes,
Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2009 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
De meeste mensen, denk ik toch, die hier op een forum komen of op een forum zijn, en om het met de woorden van een goed vriend te zeggen, "zijn hier maar omdat ze een mooi houten model van een schip willen bouwen voor op de schouw of als versiering van de woning".
en ik ben hier omdat ik, zoals ik het op mijn site zeg.

Citaat:
Na 40 jaar modelbouw, van RC modellen, spelen met treintjes, van statische zeilschepen tot aan restauratie van oude scheepsmodellen, vind ik het tijd van wat van mijn kennis over te dragen. Ze komen voort uit jarenlange ondervinding, zelfstudie met vallen en opstaan, met mislukkingen. Ze komen door het lezen van veel vakliteratuur, het lezen van tijdschriften, het kopen en verzamelen van boeken en het afschuimen van verschillende websites. Ik ga niet beweren dat al wat volgt, mijn originele ideeën zijn. Zelfs mocht ik denken dat ze origineel zijn, de kans bestaat dat iemand anders hetzelfde heeft gedacht en uitgevoerd. Ik wil gewoon trachten, al wat ik weet op mijn eigen wijze over te dragen aan de lezer, in de hoop dat hij er wat uit kan putten.
Mijn ideeën , mijn raadgevingen zijn geen wet. Er zijn verschillende manieren om een probleem op te lossen. Ik wil dan ook niet gaan beweren dat mijn werkwijze de enige juiste is.



In het begin hebben die absoluut geen behoefte om te weten of het nu een Franse-Engelse-Hollandse -Duitse-Russische of om het even wat bouwwijze gaat of om een bepaald detail dat in één van die landen anders werd uitgevoerd . Het gaat erom die forumleden te helpen in het verwezenlijken van hun doel.

Ik vind dat men dan ook , als iets meer gevorderde, in je antwoorden, je moet aanpassen aan het niveau van diegenen waar je raad aan wil geven. Is dat iemand met een eerste kit, ook dan zal ik ook niet alles uit 'de kan' halen en de persoon overdonderen met alle gekende scheepstermen die er aan te pas komen. Soms ben ik zelf moedwillig onnauwkeurig en generaliseer nogal om het wat verstaanbaar en duidelijk te maken. De gevorderden die dat dan niet willen begrijpen en me dan proberen vast te pinnen omdat ik onnauwkeurig ben of omdat ik niet alles vertel, wel.... je doet maar. Ik heb me voorgenomen daar niet meer op te reageren of te antwoorden. Ik voel absoluut niet de behoefte van mij te willen bewijzen of te tonen dat ik 'het' ook weet of beter weet.

Ik ga niet op ieder topic hier antwoorden. Van plastiek bouw en moderne schepen, heb ik niet veel kaas gegeten. Men verwijt me soms dat ik enkel selectief naar bepaalde personen antwoord. Wel ik denk dat dit gedeeltelijk waar is. Het is wel niet de persoon maar met "wat" die persoon aan het bouwen is, dat ik gebruik als criteria voor het antwoorden. Uiteraard ga ik meer in op houtbouw en waarschijnlijk wat verder bij diegenen die scratchbouw doen. ( Laat ons zeggen de gevorderden.). Ik bemerk ook wel dat het juist die gevorderden zijn die nu de vlag overnemen en aan de leden met minder ervaring uitleg geven. Is die uitleg goed zie ik niet in waarom ik dan absoluut moet komen posten met ...
tja wat kan ik dan zeggen. "Goed gezegd xxxx" of " goed gedaan yyy". Neen dan laat ik de eer aan de andere forum leden die ook hun steentje bijdragen.
tenslotte zijn zij ook gevorderden en hebben zij ook dezelfde moeilijkheden overwonnen en kunnen ze soms nog beter dan ik raad geven.

Wij doen allen aan modelbouw, zoals men hier zegt, laat ons dan daar bij blijven. Id. het niet altijd historisch verantwoord of historisch juist of is het niet het juiste R.A.L. kleurtje . Who care's.

Het enige waar ik gevoelig aan ben:
Kom je hier om raad vragen , wees dan zo fair om hier ook te laten zien wat je met die raad doet. Open of toon een bouwverslag .
Kom hier ook niet om absoluut te komen pochen met wat Jij allemaal kent of weet. We aanvaarden dat wel , maar ipv te schrijven, toon ons dan wat je handen kunnen brouwen.

en Ja.. ik heb nog een hebbelijkheid. Teksten op een scherm van meer dan 10-15 regels; kan ik niet bevatten. Om de een of ander reden moeten lange teksten op papier staan meer kan ik dat niet lezen van een scherm. Er zal wel een nieuwmodische naam bestaan voor die kwaal". Weet dus dat ik lange teksten niet lees.

PS ga ik natuurlijk weer iemand moeten lastig vallen en op mijn knieën gaan vragen om mijn account dan maar niet weg te doen en de schuilnaam (Nick-name) terug te zetten tot het zo vertrouwde "Beagle" Gaat het niet, ok dan maar onder een ander nick-name.

PS-2 dat is één van de weinige keren dat ik zoveel moet typen dat niet rechtsreeks met modelbouw heeft te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2009 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 nov, 2007 14:01 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Omdat je niet van lange teksten houdt: welkom terug![/b]

_________________
'k heb niets van mezelf: alles geleerd van anderen. Wel altijd goed opgelet!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2009 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Beagle schreef:
Wij doen allen aan modelbouw, zoals men hier zegt, laat ons dan daar bij blijven. Id. het niet altijd historisch verantwoord of historisch juist of is het niet het juiste R.A.L. kleurtje . Who care's.


Kom je hier om raad vragen , wees dan zo fair om hier ook te laten zien wat je met die raad doet. Open of toon een bouwverslag .
Kom hier ook niet om absoluut te komen pochen met wat Jij allemaal kent of weet. We aanvaarden dat wel , maar ipv te schrijven, toon ons dan wat je handen kunnen brouwen.



Juiste benaming,hier hebben we allemaal dan tenminste wat aan dan.


Ron.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement