Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 29 maart, 2020 15:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
Kent iemand een manier om masten en ra's taps(conisch) te maken.

De diameter van de mast is 24mm dus 2,4cm.

Ik heb geen draaibank en de houder van boormachines gaan maar tot 13 mm.

Iemand een suggestie

mvg luc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
hahaha, voor de zoveelste keer.


Neem een plankje en maak daar een gleuf in. De gleuf moet onder een hoek staan van 90 ° aan de ene kant van het plankje is de gleuf diep aan de andere kant eindigd de gleuf op diepte van bv. 1 mm.

Je masten maak je na vierkant eerst dan een achtkant. Dan kan je schaven naar een zestienkant om dan met schuurpapier je mast rond te maken.

Ik zal even een schets maken van het plankje.

PS als je geen gleuf kan schaven-frezen, kan je altijd twee plankjes nemen waar je dan een schuine zijkant aan maakt. dan de twee plankjes samenlijmen.
Plankje gaatje inboren ; aan de muur hangen en nooit meer weggooien.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
bedankt beagle voor de uitleg ondanks de beperkte tijd door de 7 prov.

als ik het goed begrijp moet het plankje langer zijn dan de mast.

De grootmast heeft ongeveer een lengte van 70 cm.
Ze moet van 2,4cm naar 1,8 cm gaan.

Dus in het diepste punt van de V-groef verdwijnt de mast volledig en dan komt ze langzaam erboven uit.

Alles wat erboven uitkomt wegschaven.

mvg luc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2009 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
wat je schrijft is wel ongeveer de werkwijze.
dat plankje hoeft niet de volledige lengte van de mast te zijn. het is enkel een hulpstuk, de groef erin ondersteunt je mast van vierkantig naar achthoek enz...De maat van het plankje is ook niet belangrijk alsook de groef. jij zelf moet tijdens het schaven je mast opmeten.
Met één plankje kom je heel je leven toe en je maakt je masten zo taps en zo rond of achthoekig zoals je zelf wil.

Je hoeft geen boormachine, geen draaibank, de stukken kunnen niet slingeren, niets inboren, inlijmen, inschroeven. enkel een klein schaafje

Ps zo deden de modelbouwers het 100 jaar en 50 jaar geleden ook
:wink: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2009 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
even knippen en plakken van een andere site.
deze man schrijft het iets duidelijker.

""Tja het beste kun je een tweetal plankjes op elkaar maken zodat je een haakse hoek hebt. Dan doormiddel van deze hoek kun je de mast makkelijk er in leggen. Als je deze hoek op een blokje schroeft kun je deze ook nog in de bankschroef klemmen. Als je dan een stopper maakt aan het einde kun je de mast in de v leggen. Zorg alleen wel dat de v de helft van de hoogte is van de diameter van de mast. Daardoor kun je gemakkelijk werken.

Nu met dit hulpstukje kun je gaan vijlen. Meet eerst het center af op de kopse kant van het mastje. Dan weet je wat het midden is. Dan word je mastje niet krom. Daarna kun je voorzichtig met een sleutel vijltje van onder naar boven gaan vijlen. Ook kun je een schuurlatje maken. Neem daarvoor schuurkorrel 400 en lijm dit op een latje. Dan kun je vanuit de onderkant naar de top gaan schuren en zo de mast taps maken. Meer druk geven aan de top van de mast.

De orginele manier is om eerst een 8 kant te maken van dan een 16 kant. Dit daarna rond te schuren. En glad te schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2009 17:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
Oke ,bedankt Beagle.

Genoeg info gekregen,nu gewoon uitvoeren.


mvg Luc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement