Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: het maken van spanten
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2009 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2009 14:59 pm
Berichten: 1
Woonplaats: delfzijl
hallo allemaal

ik ben een beginnende modelbouwer en heb gekozen voor een bouwtekening van een 110 meter bij 11,45.
het is een containerschip en er zity een lijnenplan bij aleen snpa ik niet echt hoe je die cijfers op papier zxet voor spanten. zo iemand mij een handige tip kunnen geven?

mvg roy

_________________
binnenvaart altijd leuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2009 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Roy,

Bedoel je dat er bij de spanten nummers staan?
Die nummers staan waarschijnlijk voor het spantnummer, waarschijnlijk is spant 20 het hoogste nummer, als dat zo is dan is het handig om de lengte vanaf het hart van de roer-as tot aan de boeg te meten, die afstand te delen door 21 en die afstand is de tussenafstand.
Als de lijnen in de lengterichting er ook bij staan kun je daar waarschijnlijk ook de maat vinden, maar let wel even op of er niet een groter aantal spanten staan.
Het probleem is namelijk dat de lijnen in het spantenplan meestal niet van de spanten zijn maar van de ordinaten.
Waarom dat is, om de inhoud van het schip uit te kunnen rekenen is een oneven getal nodig, en in de praktijk bleek 21 het beste te werken, en de achterloodlijn (die door de roeras loopt) wordt eigenlijk altijd gezien als basis-punt voor de maten van het schip (coördinaat 0,0,0).
De meeste schepen hebben heel wat meer spanten dan die 21 ordinaten, en de tussenafstand van de werkelijke spanten zijn verschillend, voorin en achterin moet het schip namelijk sterker zijn dan in het midden.

Als je geen spanten hebt is het handig om eerst het aantal spanten te bepalen, en dan in het lijnenplan op die lengte's een streep te zetten.
Vervolgens meet je vanuit hart schip (middenlijn) waar je de verschillende lijnen tegenkomt.
Waarschijnlijk staan er ook bij de lijnen in de lengte-richting nummers, hoe lager dit nummer hoe lager in het schip of hoe dichter bij hart-schip, aangezien dit getal de breedte of de hoogte aangeeft.
Aan de vorm kan je heel makkelijk zien of je een boven-aanzicht of een zij-aanzicht bekijkt, als er een middenlijn in zit (eventueel met verschillend gevormde lijnen aan weerszijden) dan is het een boven-aanzicht.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk, anders hoor ik het graag.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement