Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2009 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Het zat er al een tijdje aan te komen dat ik wegens huiswerk wat minder aan modelbouw zou kunnen gaan doen.
Dat moment is nu aangebroken.
De oorzaak is dat ik als Proeve van Bekwaamheid een schip moet ontwerpen.
Het lijkt mij leuk om mijn ervaringen daarin te delen met jullie, dus in dit verslag zal ik af en toe wat vorderingen van deze opdracht plaatsen.

Om maar gelijk even te beginnen:
Vandaag heb ik tijdens de les de opdracht met alle nodige documentatie gekregen, en ben ik gelijk eens gaan nadenken over een leuk type schip.
Het oorspronkelijke type dat ik uitgekozen had (het diving support vessel) heb ik tijdens de uitleg over de opdracht al heel snel laten varen.
Alle details moeten aan het licht komen, ik moet verantwoorden waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt, en er is te weinig van diving support vessels bekent om diep genoeg op de zaken in te kunnen gaan.
Daarom heb ik voor een andere favoriet van mij gekozen: de zeesleper, en om het voor mijzelf nog moeilijk te houden heb ik als doel gesteld om haar als sterkste sleper te ontwerpen, wat uiteraard de nodige problemen op zal gaan leveren, want vergelijkingsschepen zullen waarschijnlijk niet dicht genoeg in de buurt komen om te kunnen controleren of mijn berekingen ook echt kloppen, en aangezien ik slechts 16 weken heb is het bouwen van een model ook geen optie.

En dan nu de vorderingen, aangezien ik deze opdracht het liefst zo snel mogelijk af heb om te zorgen dat ik nog wat dingen kan verbeteren als dat nodig is zal ik proberen zo lang mogelijk voor te blijven lopen op het schema.
Op zeeslepers is de machinekamer altijd erg belangrijk, hier staat namelijk datgene wat de trekkracht oplevert, daarom heb ik besloten om eerst de motoren uit te kiezen om daar de machinekamer omheen te kunnen ontwerpen (in eerste instantie alleen nog maar met de hoofdmotoren en de afmetingen bepaal ik aan de hand van de afmetingen van de machinekamers van vergelijkbare schepen, beetje vergelijken en wat verhoudingen zoeken, misschien dat ik daar na een uurtje 12 wel eens mee klaar ben :o ;) :D ) en dan ontwerp ik daar de rest van de romp omheen.
De motoren zijn al gevonden: monsterlijk V18 motoren van MAN, met z'n 2en goed voor bijna 60.000PK, terwijl de huidige sterkste sleper slechts 26.000PK heeft.
Toen ik daar achter was (de fabrikant geeft de vermogens in KW, en voor de verhouding tussen KW en PK heb ik nog geen gevoel gecreeërd, dus had het eerst nog niet door) begon ik ineens te twijfelen of dit wel gaat werken.
Als ik zo even met een uurtje speuren op internet een mooie lage motor met een niet al te grote lengte die makkelijk in slepers als de Smit Rotterdam en Zwarte Zee IV zou moeten passen (en die dus in z'n eentje al sterker is dan de 2 motoren van de Smit Rotterdam samen, laat staan hoe veel extra vermogen die ene motor heeft t.o.v. de motoren van de Zwarte Zee IV) gevonden heb, waarom zijn er dan geen bestaande slepers met ergens richting de 50.000PK, maar stoppen ze allemaal onder de 30.000PK?
Er moet een reden voor zijn, dus ga ik er voorlopig maar van uit dat de motoren dus ergens verderop in het proces nog gewijzigd gaan worden, maar ik weet in ieder geval dat de gewenste 30.000+ PK wel haalbaar moet zijn.

Tot zover dit eerste deel van mijn internet-verslag van het ontwerpen van de nieuwe sterkste zeesleper (als het mij lukt om inderdaad genoeg uit te kunnen rekenen om te bewijzen dat het echt wel gaat lukken ::) daar heb ik namelijk toch wel enige vraagtekens bij, maar ik loop nu een week voor op de planning, dus gaat de goede kant op).

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2009 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Zo voor de vuist weg kan ik een aantal redenen bedenken dat zoveel vermogen niet in slepers wordt ingebouwd:
- te hoog brandstofverbruik
- in de praktijk kan je met minder vermogen ook toe
- te veel massatraagheid en dus trage reactie op commando's
- schroeven die zoveel vermogen kunnen verwerken zijn te groot om onder een sleper te passen


Voor inspiratie kan je naar ijsbrekers kijken; die hebben ook veel vermogen voor een relatief klein schip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2009 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Bedankt, die had ik nog niet bedacht!

Uiteindelijk lijkt het mij ook verstandiger wat meer in het midden-segment te blijven.
Heb net opnieuw wat motoren uitgezocht en bekeken welke voor een wat minder sterke sleper geschikt zou zijn.
Omdat ik alles moet be-argumenteren moet ik dus ook goed nadenken hoeveel schroeven het beste zou werken, voor zo ver je kan zeggen dat het een beter is dan het ander.
Daarom heb ik 2 motoren uitgekozen: een enkel-schroever met een 9-cilinder lijn motor met ruim 17.000PK, of een dubbel-schroever met 2 7-cilinder lijn motoren van samen ruim 19.000PK.
Genoeg mogelijkheden dus.

Voorlopig kan ik mij hier nog wel mee bezig houden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2009 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
De eerste ontwerpen zijn al een aardig eind op weg.
Terwijl ik daar vanmorgen weer even mee bezig was ontdekte ik dat de enkel-schroefs-boot niet breed genoeg is om de 4 generatorsets naast elkaar te kunnen zetten, waardoor de machinekamer gelijk heel erg lang moest worden, en dan was de hoofdmotor ook nog eens wat breder dan ik dacht, en kwam ik dus uit op een ontwerp met erg weinig ruimte.
Met het indelen van de plaatsen voor de hutten liep ik tegen vergelijkbare problemen tegen: te weinig breedte waardoor er minder hutten tegenover elkaar kunnen komen, aangezien ze niet in elkaar over kunnen lopen :roll:
om dat probleem op te kunnen lossen zou ik natuurlijk de opbouw een dek hoger kunnen bouwen, maar dan zou ik dus nog steeds een plaats moeten vinden voor de eetzaal, kombuis, koel- en vriescellen en andere voorraadkamers, wat gewoon een enorm probleem zou worden.
Daarom ben ik gestopt met het werken aan dat ontwerp, en heb ik de conclusie getrokken dat met de huidige eisen het simpelweg niet mogelijk is om een degelijke zeesleper met 1 schroef te bouwen van een beetje redelijk formaat.
Dit is deels wegens het feit dat ieder bemanningslid tegenwoordig een eigen hut met douche en toilet wenst te hebben, en steeds meer rederijen zijn naar dergelijke wensen gaan luisteren.

De hele grap is ook nog dat blijkt dat het te kort aan ruimte op de enkel-schroever er over is op de dubbel-schroever.
Daar staan de 4 generatorsets naast elkaar met voldoende tussenruimte om met de ergste storm tussendoor te kunnen lopen, en dan zitten tussen de machinekamer en de huid in ook nog eens tanks, terwijl de enkelschroever die tanks allemaal voor en achter de machinekamer zou moeten hebben, omdat het anders gewoon niet zou passen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Josse iemand bij mij op werk zij dat het om de koppel ging en niet om de pk's. Maar nu vraag ik mij af wat is koppel?
En je volgens wat ik denk is dat je een hoge koppel nodig hebt en met minder pk's als dat kan.

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Voor sleepboten is altijd al het aantal pk's, en tegenwoordig de kW's gebruikt om aan te geven hoe sterk een sleper is, dus waarschijnlijk is het koppel niet belangrijk genoeg.
Aan de andere kant merk je in een auto erg goed dat veel koppel inderdaad een veel snellere auto oplevert dan een auto met puur pk's.
De hoeveelheid koppel zal bij scheepsmotoren behoorlijk gelijklopen met het aantal pk's omdat schepen allemaal dezelfde brandstof gebruiken (een benzine-motor heeft van nature minder koppel) en ze hebben ook allemaal een turbo, dus het zal niet zo heel veel schelen.

Momenteel krijg ik ook wat lessen over scheepsvoortstuwing en daarbij worden nu de scheepsschroeven besproken, een zeer interessant onderwerp, maar dan blijkt dus dat de propeller en de schroef veel gelijkenissen hebben, maar dat de scheepsschroef toch echt veel efficienter is, aangezien water een veel grotere dichtheid heeft dan lucht, en de dichtheid is ook erg belangrijk.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Ik moet even nadenken wat voor opleiding je heb maar ik vind het reuze interessant. Ik wil graag meer weten dus ik volg :)

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Scheeps en jachtbouw, zit nu in de 4de klas, met nog en half jaar theorie en een half jaar praktijk voor de boeg.
Het half jaar theorie is al begonnen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
mbo of hbo?
lijk me interessant wat je daar allemaal leert :)
ik doe scheepinterrieurbouw maar daar leer ik alleen maar meubels maken voor het schip en een beetje over schepen maar niet veel.
Ik leer over de materialen meer hout :P
Interessante weetjes en dingen laat maar horen :)

p.s donderdag heb ik tussen tijdse toets van me auto dus hopelijk mag ik in oktober en november afrijden :? :) spannend allemaal :P

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Het is MBO-niveau 4.
Je leert er ook met AutoCAD, PIAS en Fairway (de laatste 2 zijn voor het ontwerpen van een rompvorm) werken.
Eerst leer je met de hand tekenen, maar dat duurt niet zo heel erg lang, als je geen theekransjes gaat houden tijdens de les zoals een aantal van mijn klasgenoten.
Ook onderwerpen als het berekenen van de sterkte van het schip en welk roer eronder moet en hoeveel motorvermogen erin moet komen langs, dus het is echt een enorm complete opleiding, en omdat de grote werven in Nederland ook wat inspraak hebben in hoe de opleiding in elkaar gezet wordt kom je makkelijker aan een baan bij een werf, ze kennen de opleiding immers.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement