Hallo allemaal,
Het zat er al een tijdje aan te komen dat ik wegens huiswerk wat minder aan modelbouw zou kunnen gaan doen.
Dat moment is nu aangebroken.
De oorzaak is dat ik als Proeve van Bekwaamheid een schip moet ontwerpen.
Het lijkt mij leuk om mijn ervaringen daarin te delen met jullie, dus in dit verslag zal ik af en toe wat vorderingen van deze opdracht plaatsen.
Om maar gelijk even te beginnen:
Vandaag heb ik tijdens de les de opdracht met alle nodige documentatie gekregen, en ben ik gelijk eens gaan nadenken over een leuk type schip.
Het oorspronkelijke type dat ik uitgekozen had (het diving support vessel) heb ik tijdens de uitleg over de opdracht al heel snel laten varen.
Alle details moeten aan het licht komen, ik moet verantwoorden waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt, en er is te weinig van diving support vessels bekent om diep genoeg op de zaken in te kunnen gaan.
Daarom heb ik voor een andere favoriet van mij gekozen: de zeesleper, en om het voor mijzelf nog moeilijk te houden heb ik als doel gesteld om haar als sterkste sleper te ontwerpen, wat uiteraard de nodige problemen op zal gaan leveren, want vergelijkingsschepen zullen waarschijnlijk niet dicht genoeg in de buurt komen om te kunnen controleren of mijn berekingen ook echt kloppen, en aangezien ik slechts 16 weken heb is het bouwen van een model ook geen optie.
En dan nu de vorderingen, aangezien ik deze opdracht het liefst zo snel mogelijk af heb om te zorgen dat ik nog wat dingen kan verbeteren als dat nodig is zal ik proberen zo lang mogelijk voor te blijven lopen op het schema.
Op zeeslepers is de machinekamer altijd erg belangrijk, hier staat namelijk datgene wat de trekkracht oplevert, daarom heb ik besloten om eerst de motoren uit te kiezen om daar de machinekamer omheen te kunnen ontwerpen (in eerste instantie alleen nog maar met de hoofdmotoren en de afmetingen bepaal ik aan de hand van de afmetingen van de machinekamers van vergelijkbare schepen, beetje vergelijken en wat verhoudingen zoeken, misschien dat ik daar na een uurtje 12 wel eens mee klaar ben
) en dan ontwerp ik daar de rest van de romp omheen.
De motoren zijn al gevonden: monsterlijk V18 motoren van MAN, met z'n 2en goed voor bijna 60.000PK, terwijl de huidige sterkste sleper slechts 26.000PK heeft.
Toen ik daar achter was (de fabrikant geeft de vermogens in KW, en voor de verhouding tussen KW en PK heb ik nog geen gevoel gecreeërd, dus had het eerst nog niet door) begon ik ineens te twijfelen of dit wel gaat werken.
Als ik zo even met een uurtje speuren op internet een mooie lage motor met een niet al te grote lengte die makkelijk in slepers als de Smit Rotterdam en Zwarte Zee IV zou moeten passen (en die dus in z'n eentje al sterker is dan de 2 motoren van de Smit Rotterdam samen, laat staan hoe veel extra vermogen die ene motor heeft t.o.v. de motoren van de Zwarte Zee IV) gevonden heb, waarom zijn er dan geen bestaande slepers met ergens richting de 50.000PK, maar stoppen ze allemaal onder de 30.000PK?
Er moet een reden voor zijn, dus ga ik er voorlopig maar van uit dat de motoren dus ergens verderop in het proces nog gewijzigd gaan worden, maar ik weet in ieder geval dat de gewenste 30.000+ PK wel haalbaar moet zijn.
Tot zover dit eerste deel van mijn internet-verslag van het ontwerpen van de nieuwe sterkste zeesleper (als het mij lukt om inderdaad genoeg uit te kunnen rekenen om te bewijzen dat het echt wel gaat lukken ::) daar heb ik namelijk toch wel enige vraagtekens bij, maar ik loop nu een week voor op de planning, dus gaat de goede kant op).
Groetjes Josse