Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Hallo,

Ter voorbereiding op mijn volgende verslag en met in het achterhoofd dat in mijn wachtrij meerdere van dat soort schepen liggen te wachten, (o.a. de bounty) ben ik tegen wat vragen aangelopen voor wat betreft het beplanken van dit soort romp vormen...

1.: In andere bouwverslagen en op andere fora zo her en der zie ik vaak dat mensen de romp vanaf het dek omlaag beplanken en beginnen met enkele onverjongde latten (moeten dit berghouten voorstellen?) om vervolgens daarna de planken de verjongen/ vormen.

Heb ter verduidelijking even een plaatje van het net afgeplukt van een willekeurig verslag:
Afbeelding

Hoort dat op dit soort rompen? Ik zie het vaker wel dan niet gebeuren eigenlijk...

Mits goed gedaan ziet het er niet slecht uit... Vraag mij gewoon af wat het beste en prettigste werkt en wat het voordeel/ nadeel is van een dergelijke manier versus het volledig verjongen/ uitrekenen van breedtes...

2.: In het verlengde van de eerste vraag is mijn volgende vraag (en de hoofdvraag): Begin je direct met verjongen bij het leggen van de eerste plank op een schip met een volle rompvorm?

Graag wat gedachten van de beplankings experts alhier :wink: (niet zo schuchter...er zijn er zat hier :lol: )

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
De antwoorden luiden naar alle waarschijnlijkheid:

1 - ja
2 - ja

maar het is wel afhankelijk van de scheepsromp en één of twee laags bouw.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
E.F.:

Bedankt voor de reactie. Maar ik moet bekennen dat het me wat onzeker maakt over wat je bedoelt...

Berghouten, ofwel de eerste paar planken vanaf het dek naar beneden... wel of niet verjongen?

Richard (die zich verexcuseert voor zijn onbegrip in deze :roll: :oops: )

Edit: De meeste kits die ik zal bouwen zullen waarschijnlijk twee laags zijn. De billing boats kit is met enkele beplanking maar ik heb zat donker fineer om er een nummer twee op te doen.

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
met het risico dat mn me weer verwijt : "doch moet ik zeggen dat jij denkt dat je als enige alles weet, maar in feite zijn er meerdere mensen die kunnen modelbouwen, jij hebt overal iets op te zeggen, je bent in mijn ogen een grote sukkel die beter zijn grote bek zou houden, en op een ander zijn kuren gaat tonen,"


Neen het hoort zo niet . het is een bouwwijze die vooral door kit-fabricanten wordt gepropageert omdat dit eenvoudiger te maken is en hun doel is een tevreden klant te hebben en te houden.als ze ieder kit volgens de korrecte bouwwijze zouden maken of vertellen aan hun klanten, hebben ze veel kans dat je nooit een tweede kit gaat kopen. Dus liever een tevreden klant met een iets andere bouwwijze dan een ontevreden kalnt als je laat bouwen zoals het in werkelijkheid is.

Een model is in feite toch ook een afbeelding in 3D van iets dat ooit heeft bestaan. Je bouwt ook geen Tiger tank met autobanden eronder ipv rupsbanden of een F16- met wieken van een helecopter..

Het hangt ook af van het soort schip. Platbodems ed. hebben een ander beplanking . Meestal is vanaf het eerste berghout de beplanking min of meer evenwijdig en niet verjongt.Onder het berghout is het steeds verjongt ( Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
Kijk je naar oorspronkelijke modellen in musea en naar tekeningen van die jaren, dan is steeds een verjonging toegepast voor de scheepswand onder het berghout.
Kijk dus naar scheepsmodellen of foto's ervan in musea en niet naar foto's van recent gebouwde kits en of modellen.



Als je bouwt, zoals ook op een echt schip dan begint men steeds met de zandstrook. De zandstrook is meestal een plank die iets breder is dan de overige beplankingenen ze moet passen in de sponning die in de kiel is gemaakt. Als je dus begint te beplanken vanaf het berghout naar de kiel en dan kan je onmogelijk de zandstrook nog in de sponning ktrijgen en mooi aansluitend aan de twee huidplank. Een echte scheepsbouwer begint dus steeds vanaf de kiel naar het berghout toe. Als verstevib-)ging van de romp zal hij ook wel enekel planken leggen vanaf het berghout. maar al die planken zijn dan ook steeds verjongd.

Meer info in :
Dean Doctrine & P.Goodwin "Sailing man of war" en P.Pastor

Een beetje betere modelbouwer begint dus steeds vanaf de kiel.
RTussen het eerste en het tweede berghout lopen de planken meestal evenwijdig en zijn niet verjongt. Boven het tweede berghout naar het potdeksel toe kan het zijn dat de gangen verjond werden of niet...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Citaat:
met het risico dat mn me weer verwijt : "doch moet ik zeggen dat jij denkt dat je als enige alles weet, maar in feite zijn er meerdere mensen die kunnen modelbouwen, jij hebt overal iets op te zeggen, je bent in mijn ogen een grote sukkel die beter zijn grote bek zou houden, en op een ander zijn kuren gaat tonen,"


Zulk soort dingen zullen nooit uit mijn mond tevoorschijn komen Beagle. Die garantie heb je :wink: Ik ben juist ontzettend blij met de gegeven reactie en de duidelijke aanwezigheid van je kennis! :)

Nu je de zandstrook noemt, komt er een totaal nieuwe vraag bij me op...

Ik heb mijzelf al wel hier en daar ingelezen over dit fenomeen en zie het belang (en historische correctheid) ervan in. De vragen die ik hierbij altijd had (en daarom nooit aan gewaagd):

1.: Om de zandstrook te bevestigen zal ik in mijn valse kiel een uitsparing moeten schuren/ frezen...juist? Is dit nu wat in engelse termen de "rabbet" wordt genoemd?

2.: De termen "rabbet" en "bearding line" haal ik altijd door elkaar maar het is wel zeer interessante materie...

Als ik mij niet vergis is de z.g. bearding line het schuren van de valse kiel onder de spanten om te compenseren voor de dikte van je beplanking. Zie ik het zo juist?

En om te reageren op je reactie: Okee, berghouten onverjongd... da's kristal helder nu.

zogezegd zou ik dus mijn spanten moeten opmeten en de bekende "plankbreedte rekensom" moeten toepassen nadat ik de berghouten heb geplaatst aangezien deze onverjongd zijn?

Mijn excuses voor de vele vragen maar ik wil het naadje van de kous nu wel eens helemaal doorhebben.... :roll:

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Volgens Montford klassieke bouwmethode van vlakke en ronde spiegel.

Afbeelding

bemerk het gebruik van stealers in de beplanking. omdat de totale lengte op de spiegel langer = groter is dan de lengte van de grootspant.
en de ligging van de verschillende berghouten.
Afbeelding

Om de verwarring dan groter te maken en om te tonen dat er niet steeds een antwoord goed is.
Links de Engelse bouwwijze van beplanking en rechts de europese = Hollandse methode.
Afbeelding
Dit is dan weer de rompbouw van gladboordige schepen, zonder berghouten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
mossel schreef:

Nu je de zandstrook noemt, komt er een totaal nieuwe vraag bij me op...


1.: Om de zandstrook te bevestigen zal ik in mijn valse kiel een uitsparing moeten schuren/ frezen...juist? Is dit nu wat in engelse termen de "rabbet" wordt genoemd?


Juist !!!! in de kiel is een sponning = rabbat waarin die zandstrook wordt ingelegd.
je kan het ook een iets anders oplossen hoor. door bv; aan de valse kiel langs BB en SB een stukje fineer te kleven dat niet volledig tegen de spanten aanleunt en zo een soort mini-sponning maken. dan moet je niet gaanschuren of frezen of zagen in die valse kiel.

Citaat:
2.: De termen "rabbet" en "bearding line" haal ik altijd door elkaar maar het is wel zeer interessante materie...


Nu weet ik even weer niet wat je als bearding line bedoeld.


Citaat:
zogezegd zou ik dus mijn spanten moeten opmeten en de bekende "plankbreedte rekensom" moeten toepassen nadat ik de berghouten heb geplaatst aangezien deze onverjongd zijn?

Juist. volledig begrepen boven het eerste berghout == niet verjongen. tenzij de vorm van de romp zo gekromd is dat je de huidgangen niet aaneengesloten kan leggen.

Onder het berghout = altijd verjongen.
( Uitzonderingen natuurlijk buiten beschouwing gelaten)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Afbeelding. Ik vind het steeds interessanter worden, wat betreft de Engelse 18e eeuwse schepen, ik heb hier een afbeelding gevonden van Richard Mansir. :)

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Fascinerende materie...

Ik heb het boek waar beagle aan refereert online gevonden... Ik ben erg in de verleiding...

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2009 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Heb je ook een link, ik kan 't niet echt vinden :(

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement