Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Welke kit zou jij willen bouwen??
Caldercraft "HMS Snake" - ship rigged sloop 20%  20%  [ 3 ]
Mamoli "La Gloire" - Frans fregat 40%  40%  [ 6 ]
Mamoli "HMS Surprise" - Engels fregat 20%  20%  [ 3 ]
Mamoli "Rattlesnake" - Amerikaanse privateer 20%  20%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 15
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 7:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Dat is een kit waarvan het water me in de mond loopt ja :P Bij een bestelling uit italie een paar maanden terug kreeg ik een poster/ advertentie van deze kit meegeleverd. Zó mooi.... :roll: En er zijn decoraties in de kit meegeleverd om er verschillende schepen van te kunnen maken (HMS Elephant en HMS Bellerophon )

Maar op t moment ligt deze kit buiten mijn prijsklasse... :oops:

Ik concentreer mij een beetje op kits zo van (ruwweg) tussen de 200 en 400 euro. Ik moet een beetje op mijn budget letten....

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mossel,

Mag ik een beetje eigenwijs zijn en je een paar vragen stellen? Wellicht kan ik je dan een stapje verder helpen.
Het is namelijk belangrijk dat je een scheepje gaat bouwen dat:
- qua model jouw gevoel aanspreekt,
- qua moeilijkheidsgraad een uitdaging biedt,
- binnen jouw budget gaat passen.

Kortom de volgende vragen:

1) Heb je nagedacht over het type schip dat je bouwen wilt? (enkele voorbeelden zijn 3 master, 2 master, historisch, modern, sleper of luxe vaart)
2) Wil jij je schip verven, naturel houden of een combi van de 2?
3) Hoe lang wil je met het schip bezig zijn qua bouwtijd?
4) Wat wil je graag proberen tijdens de bouw? (bijvoorbeeld staand wand leren maken, houtsnijden, rompbeplanking enz.)

kortom, dit helpt bij het maken van de keuze.
Kies ook voor een merk wat hier vol op verkrijgbaar is, als er een keer iets mis is met de voorraad in de doos. Dit i.v.m. bijbestellen bij de leverancier.

Ik persoonlijk zit aan wat andere modellen te denken dan die je hierboven hebt genoemd en ook van andere fabrikanten. :wink:

Laat even wat weten.

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Heb je bijvoorbeeld wel eens gekeken naar dit prachtige schip?

Royal Caroline van Mantua

Afbeelding
bron: www.historicships.com

Afbeelding

Afbeelding

bron: www.cornwallmodelboars.co.uk

Dit deze kit is van hoge kwaliteit en ook alle beslag ofwel figuurtjes en beeldjes op dit schip wordt door menig bouwer beschreven als 1 van de beste die kopen kunt.
Vele bouwverslagen zijn al gemaakt en online geplaatst door meerdere bouwers.
Je zal met dit schip ook de eerste zijn op Modelbrouwers die het zal maken en dat geeft je weer een stukje exclusiviteit! :wink:
Ik denk dat dit schip jou de uitdagingen gaat bieden die je zoekt en ook qua uiterlijk zal aanspreken gezien je Poll.

Zie hieronder een prijsindicatie bij een verkooppunt één van de vele verkooppunten in NL dus pin je hier niet op vast!
http://www.toemen.nl/ShopDetail.asp?int ... 85&Id=1015

Gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Hee Peter, leuk dat je mee wilt denken :wink:

Hmm ik zal puntsgewijs antwoord proberen te geven op je vragen...

1. Lang over nagedacht.... In eerste instantie dacht ik aan een fregat, maar daarvan kan worden afgeweken. "Le Superbe" van Mantua bijvoorbeeld is een 74 gunner... Maar om mijn antwoord hierop wat simpeler te houden kun je uitgaan van een fregat of iets wat er sterk op lijkt...

2. Hangt enorm van het gekozen schip af. Ik zou bijvoorbeeld een HMS Victory om maar een bekend schip te noemen zeer zeker van de gele kleur voorzien bijvoorbeeld. Licht gekleurd hout zou niet passen in mijn smaakbeleving.
Over het algemeen zou ik mijn kit zoveel mogelijk naturel willen houden waar mogelijk.

3. Dat vind ik van weinig belang... Met mijn Virginia doe ik ook alles op het gemakje. Je kunt dat schip denk ik makkelijk in een maand of drie bouwen maar het blijft een hobby... Het resultaat telt en ik denk niet dat daar een deadline bijhoort :wink:

4. Tijdens mijn eerste houtbouw ben ik tegen van alles aangelopen wat me interesseerde en ook zaken die ik wat minder interessant vond.
Het beplanken bijvoorbeeld is iets waar ik de volgende keer een betere job van wil maken :wink: Denk dus dat een dubbele beplanking van belang is in mijn volgende kit.

Verder heb ik enorm veel plezier gehad met het tuigen van de carronade. Lopend en staand want en dergelijke verwelkom ik dus in mijn volgende bouw. In tegenstelling tot vele andere modelbrouwers die dit juist een saai klusje vinden in hun bouw...

Hier en daar heb ik ook gesnuffeld aan het zelf maken van onderdelen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de spiegel van mijn Independence (zie een topic op MSW). Het fijne houtsnijwerk is me tot nu toe iets minder goed bevallen, maar ik denk dat dat voornamelijk komt door een gebrek aan goede werktuigen hiervoor... Ik sta er in ieder geval wel open voor.

De Royal Caroline....

Prachtig model en inderdaad ook erg mooi gedecoreerd. Vind haar zeer zeker aantrekkelijk. Maar mijn hartje gaat (op dit moment) uit naar een iets recenter model. Denk aan "napoleontische" tijd :)

Hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. En meedenken is niet eigenwijs toch? :wink:

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
mossel schreef:
Hee Peter, leuk dat je mee wilt denken :wink:

Hmm ik zal puntsgewijs antwoord proberen te geven op je vragen...

1. Lang over nagedacht.... In eerste instantie dacht ik aan een fregat, maar daarvan kan worden afgeweken. "Le Superbe" van Mantua bijvoorbeeld is een 74 gunner... Maar om mijn antwoord hierop wat simpeler te houden kun je uitgaan van een fregat of iets wat er sterk op lijkt...

2. Hangt enorm van het gekozen schip af. Ik zou bijvoorbeeld een HMS Victory om maar een bekend schip te noemen zeer zeker van de gele kleur voorzien bijvoorbeeld. Licht gekleurd hout zou niet passen in mijn smaakbeleving.
Over het algemeen zou ik mijn kit zoveel mogelijk naturel willen houden waar mogelijk.

3. Dat vind ik van weinig belang... Met mijn Virginia doe ik ook alles op het gemakje. Je kunt dat schip denk ik makkelijk in een maand of drie bouwen maar het blijft een hobby... Het resultaat telt en ik denk niet dat daar een deadline bijhoort :wink:

4. Tijdens mijn eerste houtbouw ben ik tegen van alles aangelopen wat me interesseerde en ook zaken die ik wat minder interessant vond.
Het beplanken bijvoorbeeld is iets waar ik de volgende keer een betere job van wil maken :wink: Denk dus dat een dubbele beplanking van belang is in mijn volgende kit.

Verder heb ik enorm veel plezier gehad met het tuigen van de carronade. Lopend en staand want en dergelijke verwelkom ik dus in mijn volgende bouw. In tegenstelling tot vele andere modelbrouwers die dit juist een saai klusje vinden in hun bouw...

Hier en daar heb ik ook gesnuffeld aan het zelf maken van onderdelen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de spiegel van mijn Independence (zie een topic op MSW). Het fijne houtsnijwerk is me tot nu toe iets minder goed bevallen, maar ik denk dat dat voornamelijk komt door een gebrek aan goede werktuigen hiervoor... Ik sta er in ieder geval wel open voor.

De Royal Caroline....

Prachtig model en inderdaad ook erg mooi gedecoreerd. Vind haar zeer zeker aantrekkelijk. Maar mijn hartje gaat (op dit moment) uit naar een iets recenter model. Denk aan "napoleontische" tijd :)

Hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. En meedenken is niet eigenwijs toch? :wink:

Richard



een idee is bijv. de HMS Bellona van Corel ;) Napoleontisch (nog net, de vroege periode). Ik heb de kit hier in in huis. Wacht enkel nog tot ik m'n andere boten af heb en dan ga ik deze beauty bouwen.

dubbele beplanking zit er bij in begrepen.

Groet,

Stephan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ok, je zit dus te kijken naar schepen tussen 1750 en 1820.

In die periode heb je bijv. deze schepen:

Occre Diana
Kost ongeveer 300 euro
Type: fregat
Kwaliteit van de kit is vergelijkbaar met Artesania Latina
http://www.historicships.com/TALLSHIPS/ ... C14001.htm

Afbeelding
bron www.historicships.com

Corel HMS Bellona
Kost ook ongeveer een 300 euro
type: 74 guns
Kwaliteit is goed van deze kit enkel de kit is niet vergelijkbaar met de destijds historische Bellona waar ook boeken van verkrijgbaar zijn.

Afbeelding

bron www.historicships.com

De Beagle, Bounty en Endeavour zijn ook van die periode maar die scheepjes ken je wel qua uiterlijk.

Succes in iedergeval.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2009 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
De Bellona is wel erg mooi ja, maar de Superbe van Mantua vind ik net ietsjes mooier...;)

Eens kijken of ik een fotootje kan vinden....
Afbeelding
Juweeltje,...niet? :wink:

Bedankt iedereen voor het aandragen van suggesties.

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2009 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Le superbe is een niet al te beste kit van mantua, ook niet heel slecht, wel een mooi schip. Het is een beetje vergelijkbaar met de SJN. Als je die gaat bouwen, pas dan ook meteen de rigging ofwel touwwerk aan. Lopend wand altijd licht gekleurd en staand wand altijd diepdonkerbruin / zwart. :wink:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2009 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Wat ik dan wel heel erg vreemd vind Richard, is dat jij van Norske Løve niet warm of koud wordt en voor dit soort schepen in lichterlaaie staat.
En dat terwijl Norske Løve uit die zelfde periode komt (1765).

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2009 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ook een aspect om mischien rekening mee te houden is of er voldoende info is over het echte schip,als je tenminste een accuraat schip wil bouwen.Ik heb vorig jaar de "La Gloire" gekocht omdat ik het een prachtig schip vond,als je dan gaat zoeken naar info over de 1:1 vindt je gewoon niets.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement