Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vraag mbt tekeninglezen
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2009 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 22:18 pm
Berichten: 15
goeienavond

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ik had een aantal vragen over het lezen van tekeningen.
ik kwam op internet deze tekeningen tegen:
http://www.all-model.com/Battleship%20Victorious.html

nu waren mijn vragen
1) Waarom worden in het spanten overzicht (rechts boven) 26 spanten getekend, terwijl er op het zijaanzicht (links boven) 28 spanten getekend staan? Heeft dit misschien te maken met de 2 "2en"

2) Wat moet de lijn in het diagram onder het zijaanzicht(links boven) die van spant "x" helemaal naar achter loopt voorstellen? Ik denk zelf dat dit iets van een dek is, alleen wil dit even zeker weten.

Ik ben op dit moment vooral nog aan het inlezen en kijken hoe bepaalde technieken werken. Vroeger heb ik zelf wel veel ervaring met houtbouw opgedaan, maar ben er eigenlijk een jaar of 2 geleden zo goed als mee gestopt.

daarom is mijn vraag
3) Welke soort hout is goed geschikt om een romp mee op te bouwen, de spanten kunnen het beste van berken triplex 4-6mm gemaakt worden heb ik vernomen. Zelf zag ik laatst hele mooie eikenhouten stokjes van ong. 20cm lang 1,5mm dik en 4mm breed liggen, zou dit geschikt kunnen zijn voor een schaal van 1:66? ik wou deze stokjes gaan gebruiken dmv het lijmen op de spanten, waarbij de boot op zijn kop ligt, en de stokjes op hun plaats worden gehouden met elastiekjes of touw.

4) Wat raden jullie aan, enkel wandig of dubbel wandig? en wat zijn de voordelen?

5) Waar zou ik theorie over rondhouten en masten kunnen vinden? ik zag dat ene gebruiker beagle hiervoor een excel sheet had opgezet, daarom neem ik aan dat hier richtlijnen voor zijn?

6) Als laatste vraag, hoe worden de romp boven het bovenste dek verder gebouwd, laten jullie normaal de spanten een stuk doorlopen, waardoor het spant boven het dek uit komt, of hoe lossen jullie dit normaliter op?

voor de duidelijkheid, dit zou gaan om een niet varend scheepsmodel en ik heb nog geen ervaring met bouwkits, wel veel ervaring met zelfbouw.

Bij voorbaat dank,

Nilvo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2009 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Nilvo,

Allereerst welkom op dit forum.

Vraag 1:
Dit is een erg interessant verhaal, meestal worden er namelijk van het voor- en achterschip evenveel spanten getekend.
Als ik het zo zie zijn er enkele spanten in de boeg niet getekend, en krijg je daardoor een ongelijk verdeelde tekening, aangezien er altijd vanuit het middelste spant getekend wordt.

Vraag 2:
Dit is zeker geen dek.
Persoonlijk denk ik dat deze lijn een "sent" moet voorstellen.
Een sent is een lijn die vanuit het hart-schip (=middellijn van het schip) op een beetje hoogte onder een hoek van meestal 45graden schuin naar beneden loopt.
Zal proberen de tekening uit te printen, om de vraag morgen aan mijn leraar scheepsbouwkennis te stellen, en waarschijnlijk heeft die er wel een goed antwoord op.

Vraag 4:
Persoonlijk zou ik voor dubbelwandig gaan.
Dat is steviger, en je kan alvast proberen of de latjes in de juiste vorm zijn gemaakt zonder dat dat de eerste keer al problemen geeft.

Vraag 6:
Zelf heb ik ook een klein beetje te maken met deze kwestie, zij het dat ik meer vrijheid heb doordat ik een stalen schip brouw.
Mijn oplossing zou zijn om de spanten direct onder het dek te laten stoppen, en daarboven een spant te maken van hout met de dikte die op schaal gelijk is aan die op het echte schip.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Citaat:
1) Waarom worden in het spanten overzicht (rechts boven) 26 spanten getekend, terwijl er op het zijaanzicht (links boven) 28 spanten getekend staan? Heeft dit misschien te maken met de 2 "2en"

Je hebt geen 28 spanten maar je hebt er zelfs veel meer . De 31°ste is een tussenspant. dan nog je 27 spanten naar de voorkant .Als je op je tekening kijkt zie je dat de spanten telkens met een paar cijfer zijn genummer. Naar het achterschip toe in arabische cijfers en naar het voorschip toe in letters van het alphabet.
Spant 1 is in feite je grootste breedte . Let op de grootste breedte van een schip lag vroeger niet altijd in het midden van het schip. meestal was zelfs de grootste breedte op ongeveer 1/3 van de lengte van het schip.
Dat je minder spanten op de doorsnede ziet dan er op het zijaanzicht staan komt doordat er een aantal van gelijke vorm zijn. of het de spante 2 en 2' zijn kan ik niet zeggen, want op de doorsnede staan de spanten niet genummerd!!!!! dat zal je dus eerst eens zelf moeten gaan doen.

Citaat:
2) Wat moet de lijn in het diagram onder het zijaanzicht(links boven) die van spant "x" helemaal naar achter loopt voorstellen? Ik denk zelf dat dit iets van een dek is, alleen wil dit even zeker weten.

Dat is de midschiplijn. men tekent enkel maar de halve romp in de waterlijnentekening of de horizontale doorsneden. de ander kant van het schip is normaal gesproken indentiek.

Je hebt linksboven eerst het zijaanzicht van de romp of schip.
Daaronder staan dan de horizontale doorsneden en waterlijnen genummerd met W1 - W2 enz...
en helemaal links onder je horizontale doorsnbeden heb je zelfs een schaal waarmee je kan meten hoevvel meter en/of voet de werkelijke maten waren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Citaat:
3) Welke soort hout is goed geschikt om een romp mee op te bouwen, de spanten kunnen het beste van berken triplex 4-6mm gemaakt worden heb ik vernomen. Zelf zag ik laatst hele mooie eikenhouten stokjes van ong. 20cm lang 1,5mm dik en 4mm breed liggen, zou dit geschikt kunnen zijn voor een schaal van 1:66? ik wou deze stokjes gaan gebruiken dmv het lijmen op de spanten, waarbij de boot op zijn kop ligt, en de stokjes op hun plaats worden gehouden met elastiekjes of touw.

Zeker geen Eik en ook geen Beuk . Geen eik omdat dit kan zwart worden. Ook geen eik want dit is veel te stug en ga je moeilijkheden krijgen bij het plooien. Dan ge je daar weer water met amoniak moeten bij gebruiken en is je zout zwart.
Beuk mag je niet gebruiken want van beuk houden vooral de beestjes. Die houtsoort vinden ze lekker. Het enige waar die beestjes niet tegenkunnen zijn trillingen. Dus zolang er op beuk wordt geklopt getrilt, enz.. is dat een goed maar zodra beuk statisch wordt is het op een paar jaar opgevreten door de memel en ander ongedierte.
Neem voor je huidlatten de kant en klare latjes uit de modelbouwwinkel in Linden- Notelaar- berk. enz...

Citaat:
4) Wat raden jullie aan, enkel wandig of dubbel wandig? en wat zijn de voordelen?

Uit je relaas kan ik oordelen dat je nog een beginneling bent in heoutbouw en zeker in scratchbouw. Dan zou ik je aanraden van al te beginnen met één ( 1) huidlaag en zeker niet gaan voor een dubbelwandig model. Dat dubbelwandig is voor de experts.
kijk verder hier op het forum naar de foto's van de verschillende bouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Citaat:
5) Waar zou ik theorie over rondhouten en masten kunnen vinden? ik zag dat ene gebruiker beagle hiervoor een excel sheet had opgezet, daarom neem ik aan dat hier richtlijnen voor zijn?

Verschillende boeken zijn hier al vermeld
o.a.
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=19241
ja er zijn regels maar die gaan geven op een forum zou ons veel te ver leiden. trouwens die regels zijn soms enkel maar van toepassing voor een bepaald land en een bepaalde periode.

Citaat:
6) Als laatste vraag, hoe worden de romp boven het bovenste dek verder gebouwd, laten jullie normaal de spanten een stuk doorlopen, waardoor het spant boven het dek uit komt, of hoe lossen jullie dit normaliter op?

Meestal worden de spanten boven het dek doorgetrokken omdat ze je ook houvast geven voor je relingen.
kijk maar naar de verschillende foto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 22:18 pm
Berichten: 15
bedankt voor alle snelle reacties! het valt me op dat er hier binnen een aantal uren al gewoon antwoord wordt gegeven!

maar nog een aantal vragen die gerelateerd zijn aan de antwoorden:

7) Klopt het dus als ik in het spanten overzicht dus aan de linker kant gewoon van achter naar voren ga tellen en aan de rechterkant van het overzicht naar achter ga tellen? want dan kom ik uit op de spanten 2 en B die niet getekend zijn. (links staan 16 halve spanten, rechts staan 10 halve spanten)

8.) wat zou in het spanten overzicht het grote vierkante vlak moeten voorstellen die boven de kiel is getekend?

9) op het spanten overzicht zie je van kwl en w7 lijnen naar het midden van het schip lopen. Zijn dit de midscheep lijnen waar al eerder over gesproken werd?

10) voor de spanten, is hardhouten triplex 3,6 mm daarvoor geschikt?

met vriendelijke groet

Nilvo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Nilvo schreef:
bedankt voor alle snelle reacties! het valt me op dat er hier binnen een aantal uren al gewoon antwoord wordt gegeven!

[Graag gedaan hoor :wink: ]

maar nog een aantal vragen die gerelateerd zijn aan de antwoorden:

7) Klopt het dus als ik in het spanten overzicht dus aan de linker kant gewoon van achter naar voren ga tellen en aan de rechterkant van het overzicht naar achter ga tellen? want dan kom ik uit op de spanten 2 en B die niet getekend zijn. (links staan 16 halve spanten, rechts staan 10 halve spanten)

[Antwoord: de spanten aan de linker kant zijn die van het achterschip.
Dit is een standaard weergave, alle spanten voor het grootspant (=spant met de grootste oppervlakte) zijn aan de rechter kant en van achter naar voor gezien weergegeven, terwijl alle spanten achter het grootspant aan de linker kant te zien zijn, en van voor naar achteren weergegeven, dus je ziet altijd de rechter kant van het schip.]

8.) wat zou in het spanten overzicht het grote vierkante vlak moeten voorstellen die boven de kiel is getekend?

[Hier heb ik helaas ook nog geen antwoord op, zal ik deze vraag wel even aan mijn leraar vragen.]

9) op het spanten overzicht zie je van kwl en w7 lijnen naar het midden van het schip lopen. Zijn dit de midscheep lijnen waar al eerder over gesproken werd?

[Antwoord: dit zijn de waterlijnen, dus eigenlijk gewoon verticale doorsneden van het schip.
De KWL zal waarschijnlijk de waterlijn aangeven zoals deze hoort te zijn als het schip met een bepaalde belading in het water ligt.]

10) voor de spanten, is hardhouten triplex 3,6 mm daarvoor geschikt?

[antwoord: ik denk het wel, het hout dat je voor de spanten gebruikt maakt niet heel erg veel uit, zolang het maar stevig is, en bij voorkeur ook niet makkelijk buigt, anders kan je de vorm van het schip kwijt raken.]

met vriendelijke groet

Nilvo


Antwoorden toegevoegd in de quote.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 22:18 pm
Berichten: 15
hallo

9) hierbij bedoelde ik niet de lijnen kw1 tm kw7 en kwl! hierbij bedoelde ik de lijnen die met een kroming naar binnen lopen

mvrgr

Nilvo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Nilvo,

De lijnen die daar naar binnen lopen zijn, zowel erboven als eronder, de spanten.
Kun je anders even de tekening met bijvoorbeeld Paint bewerken en daarmee aangeven welke lijnen je bedoelt, want ik neem aan dat je weet dat de tekening over de spanten gaat.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2009 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
@ Tweety.
als je raad geeft het juist schrijven hé. anders breng je zelfs mij in verwarring. :lol: :lol:
Waterlijnen zijn horizontale doorsneden..... of heb jij al een vertikaal wateroppervlak gezien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement