Henk,
Theorie komt uit naslagwerk:
Historische scheepsmodellen
W. zu Mondfeld
Het gedeelte van de romp dat onder water was, werd aanvankelijk met teer bestreken. Later eind 16 eeuw werd zwavel bijgevoegd, die witte vuil gele kleur., later werd ook loodwit gebruikt.
In Spanje en Portugal was vanaf de 16 eeuw ook de gewoonte om die romp te bekleden met loden platen.
Vanaf midden 18 eeuw was koperen van romp ver algemeen.
Hoe ik mijn rompen verkoperen met platen zal ik proberen je duidelijk te maken
eerst een mal maken op de schaal van het schip. Platen hadden en afmeting van 121-162 op 49-52 cm.
Het stempelkusen is voorzien van drukpinnetjes op een patroon volgens tekening nagelingen koperen platen.
Ik heb deze sterk vereenvoudigd voor het uitzicht wat net te houden.
Ik heb in een electronicazaak deze koperstrip gekozen, er zijn natuurlijk andere mogelijkheden
Het ponsen zelf in een bankschroefje iets aan draaien tot de nageling is geimiteerd. Dat is een voelen hoever of niet aanspannen.
Op die manier werden de platen aangebracht, en zo dat deze elkaar overlappen van boeg naar achtersteven en van boven naar onder. Dus aanbrengen in omgekeerde volgorde.
Van achter naar voor en van onder naar boven.
Het roer werd ook verkoperd, maar daar zit geen patroon in, toch hou het netjes. Deze werd verkoperd met de overschot
Voorbeeld van de verkopering op de Mercury Schaal 1/48
Het koper word na de patine door de jaren en lichtinwerk, met matte spuitvernis bespoten.
Groetjes
ward