Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2009 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 jan, 2009 13:00 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Arnhem
Hoi allen,

Jarenlang heb ik vliegtuigen gebouwd en gevlogen. Na een lange pauze woon ik nu aan het water en heb het plan opgevat om een functioneel bootje te bouwen (Lengte=1000mm, Breedte=235mm en Diepgang=95mm).

Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een jaren '20/'30 runabout of Riva, maar de runabout van Billingboats vind ik niet mooi genoeg en het aanbod is verder beperkt.

Gezien mijn ervaring met bouwen in balsa/triplex/epoxy en inzicht in ontwerpaspecten voor schepen, zie ik een scratchbouw zeker zitten. Een schaalmodel van een Riva lijkt prachtig, maar is nu echt nog te moeilijk, als ik een echt schip nabouw, zou ik ook een goede replica willen neerzetten. Daarom heb ik besloten een eigen one-off uit te werken. Mijn doel is de stijl van vervlogen jaren in de lijnen toe te passen en te combineren met enkele moderne accenten (metallic zilver kleur, moderne cockpit en een paar 'harde' lijnen boven de waterlijn.

Welke aandrijvende techniek ik ga toepassen weet ik nog niet, zodra ik het onderwaterschip definitief heb kan ik meer zeggen over de waterverplaatsing en daarmee het toegestane gewicht van het geheel.
Ik heb een eerste model van de romp nu in SolidWorks zitten, ben tevreden over boeg en onderwaterschip, ziet er slank en snel uit met een getrapte kiel, terwijl de vorm van de spanten en kielbalk redelijk eenvoudig zijn gebleven, maar kromming van het dek, hoogte boven waterlijn en de vorm van de steven krijg ik maar niet 'klassiek' genoeg. Ik zit te denken aan een steven zoals Riva die toepast (negatieve spiegel op een sterk geknepen kont) .

Kan iemand mij helpen aan plaatjes (voor-, boven- en zijaanzicht) of zelfs een lijnenplan van vergelijkbare boten? Liefst digitaal, zodat ik deze over mijn ontwerp in SolidWorks kan leggen en verhoudingen goed inzichtelijk kan maken?

Oh...en natuurlijk begrijp ik dat forumleden nieuwsgierig zullen zijn naar de resultaten, zodra ik tijd heb zal ik een paar plaatjes renderen en op dit topic plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2009 16:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nmens het vriendje van mijn dochter ben ik zeer geïnteresseerd in dit projectje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2009 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 jan, 2009 13:00 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Arnhem
Aanstaand weekend zal ik wat plaatjes uploaden, moet zeggen dat ik ook het onderwaterschip toch ga wijzigen (stepped maken, minder diepgang en mischien een kleine tunnel, spraylines). De romp moet geen topsnelheden kunnen halen, vooral snel planeren en goed bestuurbaar bij een realistiche vaarsnelheid.
Zodra de romp naar mijn zin is ga ik her een "shell" van maken in SolidWorks. Dan begint het tekenen van de spanten en samenstellen van de 3D-assembly.

Ik hou jullie op de hoogte, hopelijk kan iemand mij de gevraagde ondersteuning bieden?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2009 15:20 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Kijk eens hier

www.amatimodel.com/

Die hebben aardig wat RIva´s in het assortiment

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2009 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 jan, 2009 13:00 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Arnhem
Bedankt voor je link! Ik heb hem gebookmarked, altijd handig voor wat plaatjes.

Ik ga in ieder geval niet een kit bouwen, maar scratchen op basis van eigen ontwerp. Gezien mijn ervaring zou ik een realistisch model nooit op het nivo krijgen dat ik van mezelf zou verlangen. Bij een eigen ontwerp heb ik de vrijheid om sommige moeilijkheden te omzeilen. Daarnaast zit voor mij juist de lol in het modelleren en tekenen. Ik zoek vooral referentie materiaal om vaartechnisch niet helemaal de plank mis te slaan.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement