Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leesvoer aangeschaft
BerichtGeplaatst: za 15 nov, 2008 11:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo, in deze ietwat barre tijden mijzelf toch maar even een klein cadeautje laten aanschaffen. Een boekje getiteld The built-up shipmodel. Wel engelstalig, veel tekst, op zich weinig maar wel nette schetsen. Ach in combinatie met andere boeken een prima boekje, alleen nu nog even een cursus engels doen

Afbeelding
foto van http://www.pielcraftsmen.com/

Ik heb inmiddels wel wat boeken op een Bol verlanglijstje staan, ik heb enkele wel in digivorm, maar dat leest zo beroerd in bed :lol:
Peter had ook ooit ergens iets met boeken gepost, toch maar eens een sticky van maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2008 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Het zou niet gek zijn om hier een stickie van te maken. Een boekbespreking van allerlie soorten scheepsboeken, waar de voors en tegens besproken worden, kostprijs, comentaren enz. Afbeelding. Hier is mijn bijdrage, mijn nieuwste aanwinst. Alleen maar platen van engelse tuigage, een cursus technish scheepsengels zou welkom zijn. Gekocht bij Van Stockum prijs €32,40. Afbeelding. touw voor touw uitgelegd, zeer duidelijk aangegeven.

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2008 22:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
He, die heb ik ook. Mooi boek. Met veel info. Daar heb je wat aan als modelbouwert.

Daar heb ik veel uit geleerd. Maar kijk ook eens naar het boek van Curti, romp en tuigage is in twee boeken verdeeld. Hier staan ook een aantal extra´s die in dit boek niet staan.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 7:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Klopt, ik heb het tuigage deel van Curti ook, oooit eens geleend van de bieb zo'n 30 jaar terug :oops: :oops:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Kijk eens aan, weer wat te lezen!

Veel leesplezier.


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2009 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Herman Ketting gebruikt voor zijn boek 'prins willem' als referentie het boek van J. Robijn uit 1671 en 1690. Wie weet of daar boeken van zijn.

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2009 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Afbeelding. Afbeelding. geinig boekje. Hierin worden de verschillende methoden van de engelse, franse, nederlandse, en deense tuigage aangegeven. Wel even Engels leren

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2009 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
als je heel veel documentatie wil hebben of inzien, moet je inderdaad wel wat engels machtig zijn.
maar dan gaat er voor jou ook een hele wereld aan informatie open.
en

ofwel ben je een practische modelbouwer.
De Russen kwamen het leren In Holland. de engelse hadden hun methode maar namen na Willem III zowat alle scheepstermen en waarschijnlijk ook de gebruiken over van de Hollanders !!!!
De fRansen keken af van de Engelsen en de Hollanders. de zweden keken ook wat die "Kaaskoppen" zoals uitvoerden. en met dat alles.---
een zeil behandelen kan je niet op 20 verschillende manieren. het verschil zit in de kleine details.

ofwel ben je een puritein en zoek je inderdaad de nagels op laag water en wil je absoluut een schip-tuigage-zeilen uit de juiste periode en het juiste land maar dan bouw je ineens beter maar Engelse of americaanse schepen. :lol:

maw. Het is voor zelfkennis goed dat je eventueel wel weet dat er in ieder land en in iedere periode verschillen zijn. maar staar je niet blind op die details. Op schaal 1:50 of 1:96 of wat dan ook, maakt dat kleine detail niet veel verschil uit.

PS-1 dit is wel mijn persoonlijke mening en je hoeft dat niet als de pure zuivere en enige waarheid te aanschouwen.

PS-2 Maar wil je titels weten van Engelstalige boeken ..
Bekijk "Conway maritieme press " en Chapman Printing" en Boudriot-publishing etc...
Vooral "de werken van Montfeld - Marquardt - Lees - Goodwin - Lavery - Deanne - Steele - Sutherland om er enkele bekenden van te noemen;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2009 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
@Beagle; Je kent mijn bouwwijze en daaruit mag je concluderen dat ik geen puritein ben of kan zijn, ik wil het wel, in gedachten bouw ik de mooiste schepen, maar die gedachten overbrengen naar de uiteinden van mijn vingers gaat nog niet zo goed.



Wat de engelse scheepstaal betreft is het zeer moeilijk om dat te begrijpen, ik probeer mij er wel in vast te bijten, maar het blijft een puzzel. Ik ken nog maar nauwelijks de Nederlandse termen die gebruikt worden.


Verder ben ik wel geïnteresseerd in de geschiedenis van dit alles, en lees dan ook graag


Misshien kan er een Engels-Nederlands woordenlijst gepubliceerd worden als sticky zijnde :D

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2009 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
henkvankomen schreef:
maar het blijft een puzzel. Ik ken nog maar nauwelijks de Nederlandse termen die gebruikt worden.


daar kan ik ook volledig inkomen, ik ken ook niet alle engelse en franse benamingen hoor. dikwijls moet ik het ook raden uit wat de tekst zegt en over welk onderwerp het gaat. Dan heb je nog de dialect vormen en officiele......is zoiets als een babelse spraakverwarring...
Laat staan al die Nederlandse termen... Daar ken ik amper een paar woorden van...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement