Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Hallo.
Ik vond dit op internet.

Geschiedenis van 860 Squadron

Het ontstaan van vliegtuigsquadron 860 dateert uit de Tweede Wereldoorlog, waar het door de Nederlandse marineleiding in Engeland is opgericht. Vanwege de voortdurende dreiging van aanvallen van Duitse onderzeeboten en vliegtuigen werd er gezocht naar een manier om de geallieerde konvooien die tussen Engeland, Amerika en Canada voeren ook vanuit de lucht te beschermen.

Door een gebrek aan vliegdekschepen werden een aantal Shell-tankers omgebouwd tot vliegdekschip, de zogenaamde Merchant Aircraft carriers (of MAC’s). Naast een zestien tal MAC’s die onder Britse vlag voeren werden ook twee Nederlandse Shell-tankers omgebouwd, de Gadila en de Macoma. Beide Nederlandse schepen kregen een detachement van het 860 squadron aan boord bestaande uit zo’n 50 man plus drie of vier Fairy Swordfish tweedekkers. Vsq 860 heeft tot op heden, met uitzondering van een plaatsing in voormalig Nederlands Oost-Indië, altijd als boordsquadron geopereerd.
Afbeelding

Wij hebben dus zeg maar 4 aircraft carriers gehad.
Macoma
Gadila
Afbeelding
Kareldoorman 1
Afbeelding
Kareldoorman 2

Waarom zijn de 1ste twee niet zegmaar ''beroemd''?
Kan iemand mij dit uitleggen.
Oke het zijn mac's Merchant aircraft carriers.
Maar ze hebben alsnog fighters/bombers aan boord gehad die ook draaiden...
Zelfs wikipedia zegt nicks over deze scheepjes.
Van de gadila zijn zelf geen foto's
Zover ik kan zien.
Ik zet dit hier neer omdat ik wat meer informatie wil over onze navy (marine) ;)
Mitch ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Wil je echt wat meer weten over deze schepen? Zo ja dan verplaats ik hem naar referenties ter zee. Daar past hij namelijk beter dan hier.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
is goed ;)
Ik heb trouwens een foto van de gadila gevonden en een Swordfish landing.
Afbeelding
Afbeelding
Echt gaaf om te weten dat wij 4 carriers hebben gehad..

Mitch ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Vliegdekschepen zijn altijd cool, zeker als ze Nederlands zijn geweest!
Ben ook erg benieuwd naar nieuwe informatie.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
oke, dan verplaats ik hem even.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Thanks ice ;)
ik weet in ieder geval dat ik door ga zoeken :D
Het moet op het net staan!
En dat wij swordfish vliegtuigen hebben gehad :shock:
Echt gaaf!

Mitch ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Nieuwe info :D
Eventjes gejat van het dutchfleet.net site.
De foto is inderdaad van de Gadila. Hieronder de historie van het schip.

[1033] Gadila

[1254] Hulpvliegkampschip

Werf: Howaldtswerke A.G. te Kiel –Duitsland-
Bouwnummer 732
tonnage: BRT 8066, Netto 4762 ton, Draagvermogen 12060 ton
afmetingen lxbxh: 141.12 (o.a. 147.24) x 18.08 x 10.32 m.
voortstuwing: 4-tact 8-cilinder MAN diesel
Machinevermogen: 3600 rpk
snelheid: 12.75 knopen
bewapening: 1 kanon van 10.2 cm
2 mitrailleurs van 40 mm
6 mitrailleurs van 20 mm
3 tot 4 Fairey Swordfish-vliegtuigen
bemanning: 54

- -1935 gebouwd voor N.V. Petroleum Maatschappij La Corona te ‘s-Gravenhage als motortankschip

01-12-1934 Te water gelaten.
11-04-1935 Proefvaart
11-04-1935 Opgeleverd
15-01-1942 In de buurt van Singapore op een mijn gelopen.
De schade aan het voorschip werd te Singapore voorlopig hersteld.
Vertrek voor definitief herstel naar Australië.
27-07-1943 Aankomst bij Smith’s Docks te Middlesborough om daar te worden
verbouwd tot Merchant Aircraft Carrier. Het schip kreeg o.a. een hospitaal, met een operatiekamer.
18-02-1944 In dienst gesteld bij de Royal Navy.
27-02-1944 in dienst bij de Koninklijke Marine *1)
27-02-1944 Aan boord van de Gadila worden de eerste vliegproeven gedaan. Aan
boord worden gestationeerd 3 Swordfish vliegtuigen met vier
bemanningen. Deze vliegtuigen maakten deel uit van het 860e Squadron.

* cdt Olm, J.M. van IN 27-02-1944 tot 09-06-1944 *2)
- -1944 Het schip verricht escortediensten op de Atlantische Oceaan met aan
boord 860 Squadron.
23-03-1944 Vertrek van Engeland voor haar eerste reis als Merchant Aircraft
Carrier in konvooi ON.229 naar Halifax.
04-04-1944 Aankomst te Halifax.
17-04-1944 Vertrek van Halifax voor haar tweede reis in konvooi SC.157 naar
Engeland.
12-05-1944 Het schip vertrekt vanuit Engeland naar Canada. Op de uitreis
raakt tijdens een deklanding een toestel beschadigd.
Na de aankomst in Canada op
25-05-1944 Aankomst in Canada. Het op de uitreis beschadigde toestel wordt geruild tegen een ander.

* cdt Elias, P.J. jhr 15-06-1944 tot 18-09-1944
07-08-1944 Drie Swordfish vliegtuigen starten vanaf R.N.A.S. “Maydown”, tijdens de landing aan boord van de Gadila, mist een toestel de remkabels, en ramt de brug van het schip. Het vliegtuig raakt zwaar beschadigd.

* cdt Bos F.ten 28-10-1944 tot 20-03-1945
28-10-1944 Vier vliegtuigen, met vier bemanningen, worden geëmbarkeerd.
29-10-1944 Vertrek
04-11-1944 De NF 246 wordt bij een deklanding beschadigd. De bemanning
blijft ongedeerd.
09-11-1944 De NE 901 wordt bij een deklanding licht beschadigd. De bemanning blijft ongedeerd.
12-11-1944 Aankomst
15-12-1944 Tijdens het opwerken voor de 6e reis crasht een toestel, deze
wordt vervangen door een ander exemplaar. De bemanning blijft ongedeerd.
20-01-1945 Vertrek 6e reis
30-01-1945 Tijdens de landing raakt een toestel licht beschadigd
02-02-1945 Aankomst
10-02-1945 Vertrek 7e reis
23-02-1945 De Swordfish LS 193 wordt bij een deklanding beschadigd.
26-02-1945 Aankomst
08-04-1945 Voor haar 8e reis worden aan boord genomen vier Swordfish vliegtuigen en vier bemanningen
Het schip makt in totaal zeven rondreizen over de Atlantische oceaan.

* cdt Vader H.H. 28-04-1945 tot 30-05-1945

30-05-1945 De detachering aan boord van de GADILA wordt beëindigd, de vliegtuigen en het personeel gaan naar R.N.A.S. Maydown.
Het schip wordt uit dienst gesteld en vaart naar Schiedam waar het bij
Wilton-Fijenoord weer wordt verbouwd tot tankschip.
Het schip wordt ingezet voor repatriëring van burgers uit de west.
29-05-1946 Weer als tankschip in de vaart gekomen.
30-11-1957 Te Hong Kong opgelegd.
-01-1958 Verkocht aan slopers te Hong Kong.
06-06-1958 Aankomst bij de sloopwerf te Hong Kong.
+ + +
1) Onze Vloot 1951 blz.4 spreekt van 1.2.1944.
En zegt 18-02-1944 in dienst Royal Navy.
2) L.L.v.Münching noemt kapitein F.Edens (MARNED april '94)
+ + +
Bron: Onze Vloot 1951 blz.4
Koninklijke Shell (blz 70)

Vandaag heb ik zoveel geleerd dat mijn hersenen nu gekookt zijn. :lol:
Alstjeblieft als je foto's hebt!
Post ze hier.
Ik wil meer info over deze anonieme nederlandse carriers.
Ik denk dat ik ze zelf als modelbouw ga maken!
Mitch ;)
EDIT: nog even een foto van de miralda.. een royal navy mac.
Afbeelding

Al deze schepen zijn nooit op een lijst met aircraft carriers gekomen.
Dus zeg maar gewoon een vergeten schip.
Zonder!
EDIT2:
Klasse: Rapana
Aantal in klasse: 9
Land: Engeland/Nederland
Type: Merchant Aircraft Carrier
Waterverpl.: standaard 8011 BRT
volledig beladen 16000 BRT
Gebouwd door: Diversen
Kiel gelegd: 1934-1937
Te water: 1934-1937
Verbouwd: 1943/1944
Einde: jaren vijftig
Afmetingen: Lengte: over alles:ca 146,6 meter
Lengte vliegdek: 140,20 meter
Breedte: ca 18,3 meter
Diepgang: (volledig beladen) 8,4 meter
Aandrijving: Motor: 8 cylinder MAN diesel
Vermogen: 4400 pk
Max. Snelheid: 11,5-12,75 knopen
Bepantsering: Geen
Bewapening: Een kanon van 102 mm (4 inch HA/LA), twee 40 mm Bofors en zes 20 mm Oerlikon.
Vliegtuigen: meestal drie Fairey Swordfishes
Bemanning: 54 in vredestijd
118 in oorlogstijd
146 meter lang en vergeten :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement