Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2008 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo vrienden,

Na vorig weekend een bezoek gebracht te hebben aan de Bataviawerf te Lelystad, heb ik met mijn vriendin ook een rondleiding gekregen in het NISA / RACM. Dat is een archeologisch instituut voor bodemvondsten.
Je kunt daar op afspraak een bezoek brengen om fantastische vondsten te aanschouwen.

Zo stonden daar ook een aantal 17de eeuwse kanons met net een nieuw gevonden kanon. Dit kanon heeft deze week ook het nieuws gehaald.
http://www.nuvideo.nl/video/show/18513

Bij de aanleg van een tweede Maasvlakte in Rotterdam heeft men een kanon uit het water gevist welke geschat wordt te zijn verloren in de tweede helft van de 17e eeuw rond 1665. Dit is de periode van de Tweede Engelse oorlog (1665-1667)
De vloot van de Republiek van de 7 verenigde Nederlanden onderging zware verliezen waardoor er een behoorlijk aantal schepen tot zinken zijn gebracht door de Engelsen.

Men vermoed dat dit gevonden kanon eerst behoorde tot het schip Aemelia valggenschip o.l.v. Maarten Harpertszoon Tromp en later diende op het schip Eendragt onder leiding van admiraal Jacob van Wassenaer Obdam, welke door explosie is vergaan tijdens de eerste belangrijke zeeslag bij Lowestoft (U.K.)
Dit kanon was bedoeld om daarna te functioneren op het nieuwe vlaggeschip 7-Provinciën van Michiel de Ruyter, echter is verloren gegaan met de Eendragt.

Ik heb dit kanon, de 24 ponder mogen aanschouwen en is gemaakt in 1631 in opdracht van de Admiraliteit te Rotterdam door Cornelis Ouderogge en zijn diens broer Dirk.
Zeker het bezoeken waard! :wink:

Wil je meer lezen over deze historische vonst, klik hier

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op do 25 sep, 2008 13:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2008 13:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is een mooie vondst. Wij hebben hier in Tiel vorig jaar heel veel kanonskogels uit de grachten gevist. Wij hadden hier een verdedigings wal en de gracht liep daar historisch lang op. Daar zijn veel gevechten geweest. En daardoor zijn er natuurlijk ook veel kanonskogels gevonden. Wat mij opviel is dat er veel ijzeren gevonden werden, maar ook veel kettingen die afgeschoten zijn als kogel. Deze werden eigenlijk alleen in de scheepsoorlogvoering gebruikt om elkaars tuig stuk te schieten.

Maar zeer mooi dit kanon, bijna helemaal gaaf. :P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement