He, he, he, was ook nog aan het zoeken, dit interigeert mij enorm. En inderdaad. je hebt hier.
Citaat:
© Sir A. Deanne 1670 Laughing
Gelijk in. Ik heb over een puntje heen gelezen, Griffits heeft zich alles hiervan aangetrokken. Hij heeft het bouwen van tekening blijkt, niet uitgevonden maar opnieuw leven ingeblazen met zijn nieuwe lijn, daar waar ik het in de vorige post al over had. Dat heet de "Dramatic'' - lijn. Hij is de doordenker vanuit de getekende en berekende materie en heeft hier de hydronamica wetten weten te formuleren en weten toe te passen. Dit was voor het eerst in de geschiedenis dat er gebouwd ging worden op basis van deze berekeningen om zo de competitie strijd met elkaar aan tegaan.
Ook hier een rectivicatie jongens. Soms moet je diep graven.
Griffits heeft dan ook de clippers weten om te toveren tot wat wij nu teaclippers noemen. Hij heeft hier de snelheid in weten te maken en de loefwaardigheid in weten te brengen door het hydronamica te berekenen en op deze berekende basis het tuig en de masten te plaatsen aan boord, hierdoor is het overstag gaan een kortere duur gekregen van een half uur tot ong, 10 min.
Toch heeft hij hier behalve tekeningen nog altijd een halfmodel van gemaakt. En nog eens daarbij een vol model, dit in exacte schaal. En zo aan een aantal testen te voldoen. Hier is echter bijna geen documentatie over en maar een enkel modelschip. Dit is volgens de zelfde wijze gebouwd, maar dan volledig beplankt. En afgeladen met kiezel om zo op de water lijn te komen. Foto is helaas niet beschikbaar gesteld door de eigenaar.