Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 11:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zie zo af en toe wat van deze modellen en hoewel ik het dan bouwtechnisch erg knap vindt vind ik het visuele plaatje minder omdat alles uit practisch 1 kleur bestaat Zelf geloof ik wel dat de kleurverschillen die in het echt aanwezig waren toch grotendeels verdwijnen in de schaalverkleining, maar is een model dan aantrekkelijk Wat vinden jullie, zou zo'n opengewerktmodel toch wat kleurverschillen moeten vertonen in de spanten (genuanceerde kleurverschillen uiteraard, dus geen zwart/wit effect) huidplanken met hele lichte kleurnuances of juist alles in bijv eikenkleur, om maar even wat te noemen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
BertUS, ook de keuze om alles uit meerdere type hout te maken of gewoon uit 1 houtsoort omdat de bouwer dat een prettige houtsoort vindt om mee te werken, is geheel aan de bouwer zelf.

Wel kenmerkend is bijv. Wat je de kijker wilt tonen. Wil je de constructie laten zien, wil je er een studiemodel van maken en is de techniek belangrijker dan het contrast van hout, wat heeft de bouwer op voorraad of wat is verkrijgbaar. Dit alles bepaald voor de bouwer hoe het model gebouwd wordt.

Wel zie je vaak een andere houtsoort voor de berghouten, beplanking en framewerk.

Kortom, aan jou de keus, ziin geen regels voor.

Gr,
peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 12:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ok duidelijk, maar ik zou wel eens de mening willen horen over het visuele aspect, oftewel, waardoor wordt iemand gegrepen bij een model, gebruikte houtsoorten, constructie..........jij valt meer voor de constructie schat ik in, ik ook wel, maar het visuele aspect is ook heel belangrijk, ik vind eentonige cq 1 kleurige modellen niet aantrekkelijk en ben dan te gauw geneigd door te lopen hoewel het een topwerk vwb constructie is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mwah, ik ben meer een persoon die naar het complete plaatje kijkt.

Ik kan een model erg waarderen als de constructie zeer goed zichtbaar is waarbij maar 1 soort hout gebruikt is.
Mijn persoonlijke voorkeur echter zit in de combinatie waarbij constructie en verschillende materialen zichtbaar zijn. Met andere woorden, verschillende soorten hout voor het contrast en de constructie van het schip!

Kijk maar eens goed naar de Russische en Franse topbouwers. We hebben ook nog een aantal goede Amerikaanse bouwers echter, die halen niet het niveau van de Fransen. Ik kijk dan naar de details op een schip die bij de Amerikanen altijd vrij grof zijn of niet aanwezig!

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
He bertus,
even wat geschiedenis dan toch, of wat ik uit verschillende boeken en tijdschriften heb gefilterd.

De dockyards of admiraliteir-ts modellen, diende in de eerste plaats om te laten zien hoe het schip er zou uitzien. Daar de meesten ook in een bepaalde periode zijn gemaakt, de periode voor men echt tekeningen ging gebruiken, waren de schepen ook alleen maar gevernist; dus bruin. en de berghouten werden geteerd dus zwart of een donkere houtsoort.
meestal liet men de helft van het dek open, zodadt men de dekstructuur kon zien en de paar dekplanken die er wel lagen waren in een lichter houtsoort, maar vermits de modellen heden ook al zo'n 200)300 jaar houd zijn is de kleur van al dat hout een beetje vergaan.

Het is niet gebruikelijk dat men admiraliteitsmodellen in veel soorten hout maakte. meestal werd heel het schip uit één bepaalde soort hout gemaakt, veelal perelaar. ( Echte perelaar en niet de moderne zwitserse perelaar ) Dit hout had een fijne nerf was goed om er profielen in te snijden of er zelfs houtsnijwerk in te maken

zover de geschiedenis.

Ik wordt bij die admiraliteitsmodellen( de oude dan) vooral aangetrokken door juist die een of twee houtsoorten en vooral door de zeer fijne en op schaal correcte bouwwijze en de netheid van afwerking. en dan de detail dat die er in de tijd wisten in te leggen.
Bij de moderne hedendaagse, is het vooral meer de afwerking die ik bekijk. men heeft nu oneindig veel meer mogelijkheden om iets echt fijn, glad,vlak enz... af te werken. en dan de variatie tussen het zwarte ebbenhout en de perelaar of linde.

Je moet maar eens in detail naar die dekbalken constructie gaan kijken, en dan weten dat ze dat allemaal met wat hoiutbeitels en handwerk mieken.
De manier van het onderwaterschip uit te beelden vind ik minder. het is niet het echte spantwerk !!!! maar een simulatie ervan,

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 16:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dus een open onderwaterschip doet jou niet veel Ik ben het met je eens dat dit altijd een simulatie zal zijn, maar het heeft wel wat. naast de open dek constructie toch ook een opengewerkte romp, het geeft een wat mer constructieve beeld.

Ik was niet van plan om iets te gaan maken met diverse kleuren. Ik zou dan inderdaad een 2 of 3 tal houtsoorten willen toepassen. Ik denk dat ik pas echt kan beslissen, als ik het hout in handen heb en naast elkaar kan houden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
ik zou hier ook een mening willen geven, als groen groentje tussen de pro's

ik vind de constructie van zo'n opengewerkt model prachtig, om maar te zwijgen dat dat allemaal met de hand gemaakt is. daardoor zou ik zo'n model al maken om alleen die constructie, en dan vooral gebruiken als studiemodel.
het heeft natuurlijk niet het uitzicht van een volle romp ofzo, maar ik ben van mening dat het daar niet omgaat. alhoewel ik zo'n doorsnede ook prachtig vind, vind ik zo'n doorsnede meer geschikt als studiemodel, en je kwaliteiten met houtsnijwerk en dergelijke te laten zien.
en van die verschillende houtsoorten, dat kies je toch zelf. als je historisch correct wil werken, neem je een soort hout (perelaar). zo niet, dan neem je toch gewoon meerdere.

dit was mijn mening van een opengewerkt model
kort samengevat, ik vind het prachtig


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 19:51 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
zoals Beagle al schreef, is de admiraliteitsbouw eigenlijk voorgekomen vanuit de wijze om de de te bouwen schepen te tonen. Daarna in ong. 1840 is dhr. Griffits gaan propageren om de schepen niet meer aan de hand van, op het oog te bouwen en volgens de in die tijd normale mallen van de bouwmeesters. Dhr. Griffits gaf een eigentijdse vernieuwing, een soort revolutie. Hij vond dat er een tekening moest gaan komen. Hij heeft hier ook een standaart in aangebracht en heeft hier een standaart in weten te maken, dit compleet met waterlijnen, centlijnen en zelf voor het eerst het grondig berekenen van de waterverplaatsing. Dit terwijl zijn collega's in die tijd nog spraken van halfmodellen dus de admiraliltietsmodellen. Hier is destijds gelijk een vernieuwin in het model uitgekomen. Hij heeft een holle achtersteven en een scherpeboeg bedacht, hieruit is dan ook gelijk de vernieuwde scheepsvorm ontstaan. Dit terwijl er in dit tijd eigenlijk alleen nog maar de traditionele vormen bestonden. Dit waren in die tijd butterboxen genoemd. Ook heeft hij toen de lengte/breedte verhouding bedacht 5 a 6 tot enz. In die tijd was het dus nog normaal om een model neer te zetten die dan fungeerde als model om te zien hoe het schip er uit zou komen te zien. Er is tot dit tijd altijd maar één soort hout voor gebruikt. Dit om de lijnen en vooral de bouw van het schip te laten zien. Aan kleuren had men in dit tijd nog niet veel. Dat is pas gekomen in de latere bouw, toen dus de eerste manquetes kwamen. Dit is gekomen rond de eeuw wisseling van 1800/1900. Men is daarna meerdere materialen gaan gebruiken in de zogenaamde modellen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 20:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wat ik met verschillende kleuren bedoel is dat je toch bijv eikenhout heb wat in gradatie van tint kan verschillen. Ik spreek dus niet van donker peer met licht appelhout bij wijze van spreken.
Misschien is echter het toepassen van een paar kleuren wel mooi om te laten zien dat de spanten opgebouwd zijn uit segmenten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 21:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik dacht dat je een vraag had gesteld over de oorsprong hiervan. Dus heb ik daar mijn boekenkast voor opengetrokken, maar goed.

Wat ik dan wel kwijt wil is dat je hier een persoonlijke keuze moet maken. En dat is dan zo'n schip volgens eigen idee bouwen. Dus wil je er meer kleuren in aanbrengen, dan doe je dat. En dan is het dus ook aan jou om hier te bedenken welke nuances en houtsoorten je daarvoor gaat gebruiken. Ikzelf, ben qua historie niet zo'n fan van. Ik bouw met het liefst een enkele kleur. Dat is echt al een kunst op zich. Ik heb vandaag een hele stapel hout binnen gekregen van diverse soorten. Dit voor mijn nieuwe project. Dat is fineerhout van 3 mm dik en zal ik zelf nog verder gaan verwerken. Hier heb ik van een enkele soort hout. Bijvoorbeeld Appelaar maar liefst 3 of vier kleuren. Dit omdat het hout niet helemaal hetzelfde is gekleurtd en dat over de lengte van 1 mtr. Dus in dezelfde plank heb ik al kleur verschil. Toch ga ik proberen om mijn nieuwe project zo egaal mogelijk te maken. Echt dit is voor mij dan ook de kunst om dat voor elkaar te krijgen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement