De mooie zondag van gisteren met veel regen, heb ik gebruikt om een nieuwe touwslagenmachine te maken. Mijn oude funcioneerde niet meer zo best, deze zou een hangende model moeten worden.
Maten heb ik hier niet bij gegeven, omdat je dit eigenlijk aan jullie beschikbaar materiaal moet aanpassen.
Eerst twee houten plankjes, waarin drie gatjes door beiden worden geboord voor de draaiassen, een weinig speling geven voor de soepelheid. Een vierde moet ik boren omdat ik werk met een set tandwielen. Maar drie is voldoende als je houten harenkossen kunt bemachtigen. (zie eind deze verhandeling.)
Twee zijwanden zagen en perfect haaks lijmen.
Daarna het moteren van de onderdelen
Door koperen assen, gekocht in een doe het zelf zaak, kon ik de vijsogen voorzichtig in draaien, en vast solderen.
Het maken van de klos. Deze moet zo licht mogelijk zijn, en sterk genoeg voor de spaning van wat dikkere geslagen touwen. Het loopvlak mag niet stroef zijn en een vloeiende lijn bezitten. Daardoor heb ik een optie genomen tot deze vorm, aangaande van voorbeelden.
Een sleuf in gevijld om het kardeel te leiden, en fijn geschuurd.
Zagen van het binnenste, vanuit de foto te zien, is de onderkant fijner, om de vorm erin te houde, de bovenkant dikkere voor de spaning en de stevigheid van de klos.
Na een nachtje drogen van de lijm, alles nog eens afgeschuurd en klaar maken voor montage. Ik heb het op een ladder gemonteerd met een spanvijs. Later hang ik het op een deur, zo'n kleine twee meter.
Het draaihaakje met een binnenste van een lusterklem vast geschroefd
Het te slagen touw aan de oogvijsje bevestigd met een simpele lus
De onderkant zijn de sterngen(kardeel) samen geknoopt aan de last. Deze heeft en gewicht van 750 gr. Natuurlijk volgens de touwdikte moet je die gewicht wat aanpassen, maar dat kun je maar door ondervindig.
De klos mooi inpassen en onderaan plaatsen
Daarna
Rechts of links draaien aan het wieletje, volgen je te slagen touw, en laat de boel maar draaien.
De klos zal na een tijdje vanzelf en op zijn gemak naar boven worden geduwd om zo een geslagen touw na te laten
Voorbeeld van rechtsgeslagen(wantslag) en linksgeslagen(kabelslag).
Het staande want aan bakboord is in werkelijkheid wantslag.
Het staande want aan stuurboord is in werkelijkheid kabelslag;
Lichte en zware trossen zijn steeds in kabelslag, en zeker het ankertouw.
Op het want kijk ik eigen niet zo naar die geslagen touwen. Maar het ankertouw maak ik ALTIJD in kabelslag, linksgerdaaid.
Een voorbeeldje van een door mij geslagen touw, na het lichtjes wegbranden van de pluisjes met de mini-proxxon gasbrander.
Invrijven met was of kaars gebeurd indien nodig na montage op het model, omwille van de moeilijke verlijming en bijkleuring met die op voorhand aangebracht wasprodukt.
De vijf soorten touw van D.M.C. garens, in verschillende dikten en kleur, die ik gebruik voor mijn touwwerk. Een dikke katoenen touw op rol voor de stagen en ankertouw, en trossen.
Op die manier kun je drie klossen montere, een eindeloze touw twee maal rond de drie klosse laten lopen en van buiten uit ze onder wat spanning laten draaien.
Van de ongeveer 1,25m ongeslagen touw, heb ik tussen de 85 à 90 cm. bruikbaar geslagen touw
groetjes
Ward