Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 16:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 19:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
De mooie zondag van gisteren met veel regen, heb ik gebruikt om een nieuwe touwslagenmachine te maken. Mijn oude funcioneerde niet meer zo best, deze zou een hangende model moeten worden.
Maten heb ik hier niet bij gegeven, omdat je dit eigenlijk aan jullie beschikbaar materiaal moet aanpassen.
Eerst twee houten plankjes, waarin drie gatjes door beiden worden geboord voor de draaiassen, een weinig speling geven voor de soepelheid. Een vierde moet ik boren omdat ik werk met een set tandwielen. Maar drie is voldoende als je houten harenkossen kunt bemachtigen. (zie eind deze verhandeling.)
Afbeelding
Twee zijwanden zagen en perfect haaks lijmen.
Daarna het moteren van de onderdelen
Afbeelding
Door koperen assen, gekocht in een doe het zelf zaak, kon ik de vijsogen voorzichtig in draaien, en vast solderen.
Afbeelding
Het maken van de klos. Deze moet zo licht mogelijk zijn, en sterk genoeg voor de spaning van wat dikkere geslagen touwen. Het loopvlak mag niet stroef zijn en een vloeiende lijn bezitten. Daardoor heb ik een optie genomen tot deze vorm, aangaande van voorbeelden.
Afbeelding
Een sleuf in gevijld om het kardeel te leiden, en fijn geschuurd.
Afbeelding
Zagen van het binnenste, vanuit de foto te zien, is de onderkant fijner, om de vorm erin te houde, de bovenkant dikkere voor de spaning en de stevigheid van de klos.
Afbeelding
Na een nachtje drogen van de lijm, alles nog eens afgeschuurd en klaar maken voor montage. Ik heb het op een ladder gemonteerd met een spanvijs. Later hang ik het op een deur, zo'n kleine twee meter.
Het draaihaakje met een binnenste van een lusterklem vast geschroefd
Afbeelding
Het te slagen touw aan de oogvijsje bevestigd met een simpele lus
Afbeelding
De onderkant zijn de sterngen(kardeel) samen geknoopt aan de last. Deze heeft en gewicht van 750 gr. Natuurlijk volgens de touwdikte moet je die gewicht wat aanpassen, maar dat kun je maar door ondervindig.
Afbeelding
De klos mooi inpassen en onderaan plaatsen
Daarna
Rechts of links draaien aan het wieletje, volgen je te slagen touw, en laat de boel maar draaien.
De klos zal na een tijdje vanzelf en op zijn gemak naar boven worden geduwd om zo een geslagen touw na te laten
Afbeelding
Voorbeeld van rechtsgeslagen(wantslag) en linksgeslagen(kabelslag).
Het staande want aan bakboord is in werkelijkheid wantslag.
Het staande want aan stuurboord is in werkelijkheid kabelslag;
Lichte en zware trossen zijn steeds in kabelslag, en zeker het ankertouw.
Op het want kijk ik eigen niet zo naar die geslagen touwen. Maar het ankertouw maak ik ALTIJD in kabelslag, linksgerdaaid.
Afbeelding
Een voorbeeldje van een door mij geslagen touw, na het lichtjes wegbranden van de pluisjes met de mini-proxxon gasbrander.
Invrijven met was of kaars gebeurd indien nodig na montage op het model, omwille van de moeilijke verlijming en bijkleuring met die op voorhand aangebracht wasprodukt.
Afbeelding
De vijf soorten touw van D.M.C. garens, in verschillende dikten en kleur, die ik gebruik voor mijn touwwerk. Een dikke katoenen touw op rol voor de stagen en ankertouw, en trossen.
Afbeelding


Op die manier kun je drie klossen montere, een eindeloze touw twee maal rond de drie klosse laten lopen en van buiten uit ze onder wat spanning laten draaien.
Afbeelding

Van de ongeveer 1,25m ongeslagen touw, heb ik tussen de 85 à 90 cm. bruikbaar geslagen touw

groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
m'n beste ward, je blijft mij verdorie verbazen :lol:
ik moet zeggen dat ik je werk toch enorm bewonder, maar dat wist je al :D

ik moet het wel nog een paar keer doorlezen voor ik het helemaal begrijp, want het is toch een hele boterham :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Handig gemaakt, mag ik een vraag stellen (zeur); maakt het ook nog uit hoe je de draden ophangt, ik bedooel links of rechtsom, de draden die je gebruikt om touw te slaan zijn ook op een bepaalde manier geslagen. Stel dat je twee linksom en een rechtsom ophangt, heeft dat nog effect op het geslagen touw.

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
igoed gevonden en dat met eenvoudige middelen.
maar waarom hangende ??

PS die loper is met de moderne kennis niet meer nodig hoor.


Je even wat jaloers maken. 8) :shock: :o :lol: Maar hier heb je een twijntoestel, waar die loper niet meer gebruikt hoeft te worden. en ...... je kan je touw zolang maken als je wil; het hangt enkel af van de beschikbare plaats. en je beveelt het geheel met 3 schakelaars
soms is dat dus van het begin van de living , dood de haal en door de werkplaats/ heb ik touw van 12 m. lang. in het begin is dat wel 16m. maar tijdens het twijnen krimpt een touw

twijntoestel

touw

werking

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
henkvankomen schreef:
Handig gemaakt, mag ik een vraag stellen (zeur); maakt het ook nog uit hoe je de draden ophangt, ik bedooel links of rechtsom, de draden die je gebruikt om touw te slaan zijn ook op een bepaalde manier geslagen. Stel dat je twee linksom en een rechtsom ophangt, heeft dat nog effect op het geslagen touw.


Ja henk

als je rechts geslagen touw wil twijnen , ga je links geslagen garen moeten gebruiken.
Omgekeerd om links geslagen touw te maken moet je natuurlijk recht geslagen garen hebben.

en je mag niet mengen want tijdens de eerste fase van je twijnen ga je de garens meer opspannen, ronddraaien . stel dat je links draait dan zal links geslagen garen zich ontbinden en rechts geslagen garen gaat zich oprollen.

Dus nooit doe link en rechts geslagen garen in een touw.

je meot het maar eens proberen, wat ... misbaksel je dan bekomt.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ward

hiermee ben ik het toch niet helemaal met jou akkoord
[quote]Het staande want aan bakboord is in werkelijkheid wantslag.
Het staande want aan stuurboord is in werkelijkheid kabelslag;
Lichte en zware trossen zijn steeds in kabelslag, en zeker het ankertouw. [/guote]


zowae aan de beide zijden gebruikt men dezelfde soort touw.

het staande want van engelse oorlogschepen was steeds uit links geslagen touwen; voor de engelse handelsschepen was het rechtsgeslagen. Lopende want altijd rechts geslage op beide soorten schepen.
Op continentaal vlak. Altijd rechts geslagen touw voor zowel staande als lopende want.
© Modelshipwright. _-Building Admirality models en Anchor Handling.

Uitzonderingen waren er altijd en de anker kabels waren altijd links geslagen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Laatst bijgewerkt door Beagle op ma 03 nov, 2008 14:29 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Heb gisteren ook zoiets gebouwd, maar veel eenvoudiger. Ik werk met een boor en een houten plaat (zal wel foto's plaatsen in mijn eigen topic als de klus achter de rug is). In principe is het systeem juist hetzelfde.
Ik was juist nog op zoek naar een goede manier om die geleider te maken, dus ward bedankt voor de gouden tip.

Maar je moet het inderdaad niet omgekeerd hangen, je kan je gewicht ook over de rand van de tafel laten hangen. (natuurlijk moet je dan je motor, in mijn geval de boor, vastmaken aan de tafel)

Bernard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2008 9:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind het echt interressant over het touwwerk, maar ik denk dat ik mij eerst maar eens ga bekwamen in het correct, netjes en accuraat optuigen van een model en daarna een s ga werken aan de correctheid van de garens. Laat mij eerst maar even leren lopen, hardlopen kan ik altijd nog leren, stapje voor stapje, dan breekt het lijntje niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2008 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Henk,

Als je een touw bekijkt, naar de tieren specifiek, zie je dat ze rechts lopen naar boven toe.
Nu draai je het touw om, dus bovenkant naar onder van hetzelfde stukje, je zult zien dat de tieren ook naar rechts draaien. Dus voor het aanslaan op je machine speelt dit geen rol, onder-boven, rechts-omgekeerd of omgekeerd-rechts.
Geen links geslagen touw, samen met rechts geslagen touw gebruiken op een handeling. Beagle heeft dit duidelijk proberen te vertalen :D

groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2008 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
beagle,
Waarom hangend (vertikale uitvoering)
Omdat de zwaartekracht zorgt voor de krachtspaning en het mooi losjes hangen van de lijnen zonder gebruik te maken van loopwagentjes, steunstukken en dergelijke.
Jaloers maken zegt je :roll: :shock: :? :D :) :(
wel, wel,...weet je dat wij bij de brandweer een droogtoren hebben van 32m bruikbare hoogte. :D :D

Jouw systeem is werkelijk een technisch snufje, oké, maar ik woon tegen "Bachten de kuppe", dat boeren-........; in West-Vlaanderen, en heb dan maar een ambachtelijk dingetje ontwikkeld. :D :D :D

de gegevens over links en rechtsgeslagen touwen en hun gebruik op het schip komen recht uit "Historische scheepsmodellen", ben voor het ogenblik verder aan het onderzoeken in scheepsliteratuur. Niet dat ik je niet geloof, Beagle, integendeel, ik vind het leerzaam dat je me daarop verwijst, zo leren wij ook de werkelijkheid kennen.
Daãnk

groetjes
Ward :D :D :D

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Laatst bijgewerkt door ward op wo 17 sep, 2008 6:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement