Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lidmaatschap NVM
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2008 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Hallo medebrouwers,

ik heb een vraagje:
Is een NVM lidmaatschap en dan met name het bijbehorende tijdschrift 'De Modelbouwer' interessant voor een (beginnende) schepenbouwer zoals ik?

Ik ben natuurlijk al op de NVM site rondgesnuffeld en ik heb ook de volgende NVM uitgave

Afbeelding

met veel plezier gelezen (ik ga delen 2 t/m 5 van dit periodiek dan ook zeker bestellen).
Maar ik ben dus nieuwsgierig wat jullie mening is over het 'De Modelbouwer' tijdschrift, voordat ik me aan een abonnement ga wagen.

Alvast bedankt!
Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2008 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Mega

Tijdschriften, hoe je jezelf erbij voelt.
Ze zijn allemaal interessant, alleen de historische scheepvaart komt weinig in voor. De technieken beschreven kun je hier en daar eens aanwenden voor het maken van een bepaald scheepsbeslag.
Verder vind ik tijdschriften wel leuk, alwas maar voor het oog en de stimulant dat je daarbij krijgt om verder te bouwen.
Ik heb lid op het franse tijdschrift " M.R.B." , alle maanden komt er zeker minimum één historisch scheepsverhandeling en model in voor, als je de Franse taal meester bent.
De modelbouwer heb ik vroeger nog gekocht bij mijn tijdschriftenhandelaar, als hij ze in huis had. Voor uitsluitend historische scheepvaart had ik eigenlijk geen voldoening van. Uiteraard telt dit voor mij persoonlijk, hoor!

Groeten
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2008 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
De NVM is(was?ik ben al jaren geen lid meer)een vereniging voor de modelbouwer in de breedste zin van het woord,dus niet specifiek voor de scheepsbouwer,maar als scheepsbouwer kun je er goed terecht voor met name tekeningenen en bouwbeschrijvingen van allerlei schepen.Toen ik nog lid was stond de "know-how"op een hoog peil en de kwaliteit van de modellen vaak verbazingwekkend goed.

Ook in de "de Modelbouwer"komt elk facet van de modelbouw ter sprake,van stoom tot boerenwagens,van treinen tot vliegtuigen,van tekeningen tot boekbesprekingen en ga zo maar door.
Aan de ene kant is dat een nadeel van "de Modelbouwer",er worden zoveel ondewerpen van het modelbouwen belicht dat je al gauw het gevoel hebt dat jouw tak wordt onderbelicht.Daar zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen op,eind jaren tachtig b.v. is er enorm veel aandacht besteedt aan de reconstructie van de "de 7 Provinciën" op basis van de bevindingen/onderzoek van de heer G.C.Dik,toen nog niet in boekvorm uitgegeven(ik kan me nog wel voor de kop slaan dat ik die serie ooit heb weggegeven!)
Voordeel is echter dat er veel te leren is van de andere onderwerpen:je kunt als hout-/scheepsbouwer ook leren van iemand die boerenwagens of molens maakt,en iemand die stoommachine's maakt kan een bron van infomatie zijn op het gebied van metaalbewerking,wat toch ook wordt toegepast in de scheepsbouw.

Een voordeel van een lidmaatschap van de NVM is natuurlijk wel dat je je hobby wat fysieker kunt beleven,veel plaatselijke club's zijn bij de NVM aangesloten,de kans is groot dat er één bij jouw in de buurt zit.Als je van plan bent je bij zo'n club aan te sluiten zal het makkelijk zijn als er enkele scheepsbouwers rondlopen die jouw als beginnende scheepsbouwer de nodige dingen kunnen leren.

Maar,als het je alleen om het blad gaat dan ben ik het met Ward eens,als scheepsbouwer heb je niet veel aan het blad,ik heb op een gegeven moment ook bedankt omdat ongeveer 95% van het blad me niet meer aansprak.
Kortom,ik denk dat dit forum meer te bieden heeft voor een beginnend scheepsbouwer dan de NVM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 7:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Dank voor jullie uitgebreide reactie Ward en Jacob!

Citaat:
Ik heb lid op het franse tijdschrift " M.R.B." , alle maanden komt er zeker minimum één historisch scheepsverhandeling en model in voor, als je de Franse taal meester bent.

Mijn Frans is net goed genoeg om 's zomers een camping plaatsje te bemachtigen, maar een Frans tijdschrift is een stapje te hoog... :wink:

Citaat:
Maar,als het je alleen om het blad gaat dan ben ik het met Ward eens,als scheepsbouwer heb je niet veel aan het blad,ik heb op een gegeven moment ook bedankt omdat ongeveer 95% van het blad me niet meer aansprak.
Kortom,ik denk dat dit forum meer te bieden heeft voor een beginnend scheepsbouwer dan de NVM

Daar was ik op basis van de NVM site al een beetje bang voor. Ik ben inderdaad met name geinteresseerd in boten bouw.

Inmiddels ben ik het volgende tijdschrift tegengekomen:

Afbeelding
http://www.modelboats.co.uk/
Dit Engelse tijdschrift richt zich 100% op boten bouw (zoals de naam al suggereert :wink: ).
Het blad kost 46 pond (57 euro) per jaar (13 magazines).

Heeft iemand ervaringen met dit tijdschrift?

bedankt, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
wil je echt een tijdschrift over scheepsbouw, dan kan ik je modelshipwright van Conway aanraden.
Komt maar 4x /jaar uit maar is zowat de top van scheepsmodelbouw.
ze zijn nu al aan n° 141

Synoptis
This quarterly journal, since its launch in 1972, has been regarded as the world’s leading ship modelling publication. The mixture of articles, reviews, news and comment from modelmakers world-wide provides the best and most detailed information available anywhere, and is enhanced with authentic plans, clear diagrams and many photographs.

Although the miniature ships are the most important feature of the journal, with articles explaining how individual models were researched and constructed, the other aspects of model making have not been forgotten – dioramas, modelling techniques, tools, and recent events are all covered.

Each issue of the journal comes complete with a free large-scale modeller’s draught with accompanying modelling notes, illustrations and specifications for a featured vessel.


PS nu en dan schrijf ik daar wel eens een artikel in.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 9:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Is de ene niet sterk in de engelse taal, is de andere sterker in de franse taal. Zo heeft iedereen zijn minpuntjes........ :D maar 'k begin straks mijn tweede jaar avondcursus engels. :D
en zal dan zien om Modelshipwright in huis halen, 't ziet geweldig interessant uit.
Groeten
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Laatst bijgewerkt door ward op za 06 sep, 2008 9:37 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 9:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Beagle,
Wil je me helpen, 'k geraak er weer niet aan uit. :D Mijn Engels..... :x
Op die site van modelshipwright vind ik verschillende boekjes en verschillende prijzen.
En het lijkt mij een enorm interessante tijdschrift.
Maar hoe je een abonnement moet aanvragen zie ik weer niet zo direkt staan.
Het is mij voor het ogenblik erg onduidelijk, weet je

D~ank!
Groeten
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Beagle,

bedankt voor het advies. Model Shipwright magazine ziet er inderdaad zeer interessant uit!
Ik bestel zeker één uitgave om te kijken of dit iets voor mij is.

Ward,

ik heb hier een link gevonden waar je een abonnement kunt nemen:
Model Shipwright Magazine.
Prijs: 57 euro per jaar.

groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Ward,

losse uitgaven en abonnementen kun je ook bestellen via amazon:
http://www.amazon.com/Model-Shipwright/dp/B0000VBSCI
Is een stuk goedkoper dan mijn vorige link...

groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ik zie dat mega je al geholpen heeft.


Deze uitgever is mijn voornaamste bron van documentatie.
Nadeel is dat al die boeken enorm duur zijn.
maar wie al bv een paar "anotomy's of ship" heeft gekocht weet dat men dan wel een degelijk boek in handen heeft dat ook veel info geeft.
Zie maar Homy zijn Sub's.

maar voor je besteld, kijk eerst of dit soort tijdschrift wel is wat je wil hebben. Het is ook geen wekelijkse of maandelijkse uitgave en populaire kits of besprekingen van zowel houten als plastic kits ed. komen er niet in voor hoor. Je ziet daar veel scratch werk en hoe sommigen die schepen bouwen

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement