Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 17:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hoe weet je nu wat een beginners- / gevorderden- / expert-houtbouw-kit is ?

Is dit verschillend per fabrikant ? Waaraan herken je de moeilijkheidsgraad ? Waar moet je op letten ?

Om een voorbeeld te geven : Mamoli 1/50 Puritan : Kan je enkel aan zo'n foto zien hoe moeilijk het scheepje is om te bouwen ?

Afbeelding


Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
het antwoord op de vraag is om te beginnen tweeledig.
het is Ja, en nee.
Neen je kan het niet zien , als beginner. Omdat je nog niet de vaardigheden hebt die nodig zijn en je ook niet kan voorstellen welke 3D vorm dat schip uit die foto heeft en welke moeilijkheden je daarmee gaat ondervinden.
Hoe kleiner de schaal, Dan is het over het algemeen fijn werk en dat vraagt meer hand gedrevenheid.

Ja !!! je kan het zien of een kit moeilijk is of niet. maar den ben je al een ervaren bouwer.
Ziet de Doos en het schip er heel aantrekkelijk uit ,met veel toeters en bellen ; dwz veel touwtjes, zeiltjes, dan kan je er gif op innemen dat die kit er is voor gevorderden.
Is de romp nogal veel gebogen rond, dan moet je het verjongen en nog wat goed onder de knie hebben.

En Dan nog deze factoren die meespelen.

De twee meest voorkomende fouten die een beginnende hobbyist maakt, zijn feitelijk dezelfde fout in een verschillende vorm. “ Het kopen van het verkeerde modelschip” Veel beginners denken dat het bouwen van een modelschip eenvoudig is, ze hebben wat ervaring met een “plastic-kit” en denken dat een kit in hout het zelfde is.
Men wordt aangetrokken door het model in de winkel, de foto op de doos. Maar .... men mist ervaring. Men mist de kennis van “ Hoe doen”.
Soms is het eerste model goed gebouwd – gewoonlijk is het dat niet. Je hebt, zoals met elk beroep, een leerschool te doorlopen, je moet je ervaring opbouwen. Daarvoor zijn er enkele modellen voor nodig. Met de bouw van elk model leer je bij, wordt je meer vertrouwd, krijg je meer zelfvertrouwen.
Vaak geraakt het eerste model, stilzwijgend ( ????) op de zolder of in de kelder en sterft het een stille niet afgewerkte dood.

Een ander fout die men soms maakt :
Men begint aan de hobby met te weinig €€€ op zak. Men koopt een goedkope bouwdoos in een speelgoed winkel of in een groot warenhuis. Komt men dan op een club of aan een vaarwater of op een tentoonstelling, met het nieuwe speeltje, dan is de teleurstelling groot. Vergeleken met de andere modellen, vaart het niet goed. men ziet het verschil in afwerking. Men geraakt ontmoedigd.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 21:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Beagle,

Heel fel bedankt voor de schitterende uitleg :D :D :D :D

Ik weet dat je de Mantua Arm 82 een goede beginnerskit vind, dus die staat al op mijn verlanglijstje, en wat er daarna komt ..... zullen we dan wel zien.
In elk geval ga ik het hier eerst vragen vóór ik een nieuwe houtbouw-kit koop.

Nogmaals heel fel bedankt, het is voor mij als beginner moeilijk om een beginners-scheepje te vinden tussen het heel grote aanbod in houtbouw.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Beagle,

Zou je in het aantal sterretjes of cijfers die door de constructeur aangegeven zijn voor de moeilijkheidsgraad, ook ergens een eerste idee kunnen vormen ?
Als je het model algemeen bekijkt kun je natuurlijk een betere idee vormen, volgens je eigen bekwaamheid. Daarin ben ik volledig met je eens.

Groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
he ward

Ik schat de inteligentie van modelbouwers over het algemeen heel hoog in. dus ik veronderstel dat men als beginner al niet gaat kijken naar de 5- sterren-dozen van een bepaald merk maar wel naar de een en twee sterren-dozen.Ik veronderstel dat ieder voor zich wel kan zeggen of hij bij de beginners, de gemiddelde modelbouwer of de 'Ancien' of expert behoort.

Natuurlijk is de echte houtbouw niet te vergelijken met de "plastic" kits.
zonder over beiden kleinerend te willen zijn. ( Met plastic kit bedoel ik dus Revell- Tamiya etc.)en niet de modeldozen met een ABS romp waar men de rest moet bijmaken. )
Alhoewel ik erbij blijf dat het zelf maken van een romp niet eenvoudig is maar veel voldoening kan geven als de klus geklaard is

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Pascal Dupont schreef:

Nogmaals heel fel bedankt, het is voor mij als beginner moeilijk om een beginners-scheepje te vinden tussen het heel grote aanbod in houtbouw.


Pascal, om eens heel "frank en bolt" te zijn, zou ik zelf durven stellen dat er geen beginners of expert kits zijn. Alles zit tussen je twee oren en wat je durft en hoe handig je bent.

:?: :idea: :roll: :arrow: :wink: :lol: :lol:


Een technische opleiding en een vaardigheid in het lezen van bouwtekeningen,( of dat nu een kit is, een tekening van een drukpers of een tekening van een dieselmotor) kan je veel helpen. en ben je vaardig met gereedschap = zagen, vijlen, schuren, opmeten ....
wel .....








dan ben je al expert voor je begint. :wink: :lol: :lol:




Het probleem is begrijpen en uitvoeren ,met vlak materiaal zoals lat en plaat , naar een 3D voorwerp.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 14:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Tja, dan rijst bij mij de vraag, wat is een beginner , wat is een ervaren bouwer?
Of heb je ook ervaren beginners of misschien wel beginnende ervaren?

Om eens onbescheiden te zijn, ikzelf zie mij als een beginner, maar Pascal (als voorbeeld) ziet mij ws al als ervaren bouwer.

Ik ken de technieken, heb al jaren ervaring met modelbouw in zijn algemeenheid, maar bouw nu mijn 1e serieuze houten model

Het model wat Pascal toont, betitel ik als een goed beginners model, omdat de romp van een eenvoudige vorm is, ik zie namelijk een taps toelopende vorm, 1 mast, dus relatief weinig tuigage.
Ik denk dat inderdaad het IQ (het logisch nadenken) van een modelbouwer meespeelt, maar ook de gedrevenheid, de wijze van oppikken van kritiek en leerpunten, maar ook een aangeboren vorm van talent om met materiaal om te gaan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2009 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 aug, 2009 12:37 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: den Belgiek
Hoi Beagle
Ik ben van plan in de loop van volgende week mijn eerste houten boot te gaan halen in antwerpen. Ik heb voor de boot en al het beginnersmateriaal zo'n €200 gerekend. Hier zijn dan mijn vragen

-kom ik hier mee toe?
-welk materiaal heb ik als beginner nodig?

alvast bedankt ;)

beagle schreef:
het antwoord op de vraag is om te beginnen tweeledig.
het is Ja, en nee.
Neen je kan het niet zien , als beginner. Omdat je nog niet de vaardigheden hebt die nodig zijn en je ook niet kan voorstellen welke 3D vorm dat schip uit die foto heeft en welke moeilijkheden je daarmee gaat ondervinden.
Hoe kleiner de schaal, Dan is het over het algemeen fijn werk en dat vraagt meer hand gedrevenheid.

Ja !!! je kan het zien of een kit moeilijk is of niet. maar den ben je al een ervaren bouwer.
Ziet de Doos en het schip er heel aantrekkelijk uit ,met veel toeters en bellen ; dwz veel touwtjes, zeiltjes, dan kan je er gif op innemen dat die kit er is voor gevorderden.
Is de romp nogal veel gebogen rond, dan moet je het verjongen en nog wat goed onder de knie hebben.

En Dan nog deze factoren die meespelen.

De twee meest voorkomende fouten die een beginnende hobbyist maakt, zijn feitelijk dezelfde fout in een verschillende vorm. “ Het kopen van het verkeerde modelschip” Veel beginners denken dat het bouwen van een modelschip eenvoudig is, ze hebben wat ervaring met een “plastic-kit” en denken dat een kit in hout het zelfde is.
Men wordt aangetrokken door het model in de winkel, de foto op de doos. Maar .... men mist ervaring. Men mist de kennis van “ Hoe doen”.
Soms is het eerste model goed gebouwd – gewoonlijk is het dat niet. Je hebt, zoals met elk beroep, een leerschool te doorlopen, je moet je ervaring opbouwen. Daarvoor zijn er enkele modellen voor nodig. Met de bouw van elk model leer je bij, wordt je meer vertrouwd, krijg je meer zelfvertrouwen.
Vaak geraakt het eerste model, stilzwijgend ( ????) op de zolder of in de kelder en sterft het een stille niet afgewerkte dood.

Een ander fout die men soms maakt :
Men begint aan de hobby met te weinig €€€ op zak. Men koopt een goedkope bouwdoos in een speelgoed winkel of in een groot warenhuis. Komt men dan op een club of aan een vaarwater of op een tentoonstelling, met het nieuwe speeltje, dan is de teleurstelling groot. Vergeleken met de andere modellen, vaart het niet goed. men ziet het verschil in afwerking. Men geraakt ontmoedigd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2009 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 aug, 2009 12:37 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: den Belgiek
Hoi Beagle
Ik ben van plan in de loop van volgende week mijn eerste houten boot te gaan halen in antwerpen. Ik heb voor de boot en al het beginnersmateriaal zo'n €200 gerekend. Hier zijn dan mijn vragen

-kom ik hier mee toe?
-welk materiaal heb ik als beginner nodig?

alvast bedankt ;)

beagle schreef:
het antwoord op de vraag is om te beginnen tweeledig.
het is Ja, en nee.
Neen je kan het niet zien , als beginner. Omdat je nog niet de vaardigheden hebt die nodig zijn en je ook niet kan voorstellen welke 3D vorm dat schip uit die foto heeft en welke moeilijkheden je daarmee gaat ondervinden.
Hoe kleiner de schaal, Dan is het over het algemeen fijn werk en dat vraagt meer hand gedrevenheid.

Ja !!! je kan het zien of een kit moeilijk is of niet. maar den ben je al een ervaren bouwer.
Ziet de Doos en het schip er heel aantrekkelijk uit ,met veel toeters en bellen ; dwz veel touwtjes, zeiltjes, dan kan je er gif op innemen dat die kit er is voor gevorderden.
Is de romp nogal veel gebogen rond, dan moet je het verjongen en nog wat goed onder de knie hebben.

En Dan nog deze factoren die meespelen.

De twee meest voorkomende fouten die een beginnende hobbyist maakt, zijn feitelijk dezelfde fout in een verschillende vorm. “ Het kopen van het verkeerde modelschip” Veel beginners denken dat het bouwen van een modelschip eenvoudig is, ze hebben wat ervaring met een “plastic-kit” en denken dat een kit in hout het zelfde is.
Men wordt aangetrokken door het model in de winkel, de foto op de doos. Maar .... men mist ervaring. Men mist de kennis van “ Hoe doen”.
Soms is het eerste model goed gebouwd – gewoonlijk is het dat niet. Je hebt, zoals met elk beroep, een leerschool te doorlopen, je moet je ervaring opbouwen. Daarvoor zijn er enkele modellen voor nodig. Met de bouw van elk model leer je bij, wordt je meer vertrouwd, krijg je meer zelfvertrouwen.
Vaak geraakt het eerste model, stilzwijgend ( ????) op de zolder of in de kelder en sterft het een stille niet afgewerkte dood.

Een ander fout die men soms maakt :
Men begint aan de hobby met te weinig €€€ op zak. Men koopt een goedkope bouwdoos in een speelgoed winkel of in een groot warenhuis. Komt men dan op een club of aan een vaarwater of op een tentoonstelling, met het nieuwe speeltje, dan is de teleurstelling groot. Vergeleken met de andere modellen, vaart het niet goed. men ziet het verschil in afwerking. Men geraakt ontmoedigd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement