Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Een van mijn vroegere werken (1984) is terug thuis.
Zo nu en dan, alsook bij plaatsgebrek in mijn vroegere huis, zette ik modellen bij vrienden en familie.
Sommige keerden terug, maar de meesten modellen bleven aldaar op hun kast, schouw, gang. En als ze daar goed staan, waarom niet.
Afbeelding

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar hier werd de Amphion gebruikt als speelgoed voor de kinderen. Vrouw des huize had er hartpijn bij en heeft het model na jaren en in die toestand terug gebracht. Zij wil het niet meer terug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geen probleem met het herstellen, 't zal ontraffelen zijn en herplakken.
Toch verschillende onderdelen zijn weg, touwen stuk,....
Ergens wil ik ontbrekende stukken niet vernieuwen, omwille van de patina van de oude onderdelen.
Touwtjes van die soort heb ik niet meer.
Ik vind het leuk deze evolutieonderdeel van mijn werken te behouden in een elementaire herstelling!
Kortom, 'k geraak er voor het moment er niet aan uit, wat ermee aan te vangen.
Raad en ideeën steeds welkom.

Groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 18:20 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Je zult je nu de vraag moeten stellen, in hoeverre wil ik dit schip gaan herstellen. Het kan bijvoorbeeld heel mooi zijn om daar de tand des tijds in te blijven zien. Dus is het herstellen van dit schip allen van toepassing op het ontrafelen van de onderdelen en het herstellen van de touwen die stuk zijn. Maar je kunt ook nog kijken naar volledig herstel. En dan zul je het schip volledig uit elkander moeten halen. Dan kun je het opnieuw opbouwen. Ik wil niet zeggen de volledige romp ook ontleden. Maar wel alles dat met de masten en touwen te maken heeft. Dan de romp herstellen zoals deze hoort te zijn. En dan het tuig opnieuw aanbrengen.

Het is denk ik aan jou wat je gaat doen. Er zal eerst een keuze gemaakt moeten worden. Of volledig herstel. Of reparatie en de tands des tijds er in laten.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ward

ik ga je even helpen
restauratie eof conservatie
en snol daar dan maar eens links en rechts. misschien helpt het jou in je keuze.

Beroepsmatig zou ik zeggen dat je moet conserveren. Je geeft geen meerwaarde door een volledige restauratie. Wat goed is laat je goed. Wat defect is herstel je, ook het touwwerk, maar je moet dan steeds kunnen zien wat je hersteld hebt. bv. de houtstukken zijn niet terug geschilderd, maar gevernist. Het touwwerk is in een ander kleur.
Grijs ipv zwart, wit ipv van ecru.
Zo doen wij - De pro's het.

en Neen-- Ik doe het niet . mijn orderboek is nog gevuld voor een jaar of twee.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Beagle, Modelengeneer,

Ik geloof dat ik een totaal verkeerd beeld heb van restauratie, bij modelbouw.
Ik dacht dat je zo dicht mogelijk de oorspronkelijke textuur, kleur, patine moest benaderen.
Mevr. Thiers, zij restaureerde, reinigde, geschonden schilderijen in een instituut te Gent, voor musea's. Zij heeft me vroeger eens gezegd dat restauratie vakkundig dient te worden uitgevoerd, met de technieken van de eeuw waarin het werd geschilderd.
Terloops:
In verband met de kleur van het onderwatergedeelte van de Belgica, heeft zij de scheikundige samenstelling en kleurtextuur kunnen bepalen voor die tijd gebruikelijk bij de scheepvaart.

Ik denk die twee mediums door elkaar te halen. Schilderkunst en modelscheepvaart.
Voor het ogenblik, heb ik het te druk met het werk, huishoudelijke opknapbeurtje, tuin, om 100% te starten met mijn nieuw project, "Belgica" 1/60 en nu, plots de restauratie van de Amphion. Maar eens zover zullen jullie over mijn schouder kunnen meegenieten.
Alvast bedankt voor de reaktie, zal nog eventjes op de twee mogelijkheden goed nadenken alvoren een definitieve conclusie te nemen.

Groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement