henkvankomen schreef:
De hals is de plaats waar het schip zijn grootste breedte krijgt (wijdte) en ook de plaats waar de holte werd uitgezet (1/10 l.o.s.) die het laagste punt aangeeft "daar waar het laagste spuigat zich bevind". De hals bevind zich 2/3 l.o.s. gerekend vanaf de achtersteven
klopt helemaal.
Meestal is de grootspant ergens tussen 33 en 27 % van de L.O.S vanaf de steven.
Hoe men meet hangt van de schrijver af. De ene meet vanaf het hek, de andere vanaf de steven....
De plaats van de grootste breedte is ook de plaats van het grootspant.
dat is de eerste keer dat ik dus de voorste en de achterste grootspant hoor vermelden. In dat geval veronderstel ik dat de ruimte tussen die twee spanten evengroot, even breed zal zijn.
Het boek van Kramer heb ik niet. wel het boek van Witsen, maar daar staat die tekening van jouw grootspant niet in. misschien in de tekst, maar dan moet ik weer heel dat boek gaan doorlezen..... een beetje te veel blz in oud -nederlands.
Volgens "Dean's doctrine" bepaald die de grootspant ook met cirkelbogen, maar op een totaal ander wijze. niet met binnencirkels. hij bepaald de centerpunten met rechte lijnen. Maar de vorm van de grootspant ziet er wel ongeveer hetzelfde uit.
_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html