Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 22:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over een boek
BerichtGeplaatst: zo 27 jul, 2008 22:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zit nu het boek "Planking techniques" van Donald Dressel eens goed door te lezen, mijn engels is in de loop der jaren nogal weggezakt en begrijp dus een aantal dingen niet. Het is een leerzaam boek dat wel en op zich beschrijft hij het wel redelijk duidelijk, maar toch. Ik zal in de loop van het boek nog wel meer vragen krijgen denk ik

Oa cantframes. Zijn dit de schuingeplaatste spanten bij de boeg?

Hij beschrijft de methode van een JIG (ik weet dat dit een mal is om de spanten recht te houden, maar de samenhang met de bovenste wale (berghout) vat ik nog niet. Soms heb ik het euvel dat ik een bepaalde gedachte dus niet kan veranderen en zo is er iemand 3 dagen bezig geweest om mij uittelegen hoe de vering van de motor werkte, dus de veren en boven/ondervork. Maar goed terug naar mijn vraag. Ik dacht altijd dat de wale gelijk liep met onderkant dek dus dat de jig op gelijke hoogte wordt gezet Of gebruikt Dressel, deze hoogte aanduiding met de term upper waterline?

Op blz 37 spreekt hij en toont hij de frames tegen elkaar als zijnde een admiraliteitsmodelmethode, dat houdt dus in dat je dus heel veel spanten heb, ik kijk dan ook gelijk naar de foto's van dit soort spanten op blz 38
Tja, ik snap dit niet helemaal geloof ik

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jul, 2008 22:37 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi, Bert zou je anders eens wat plaatjes kunnen maken van de delen die je niet snapt. Als het kan eventueel leesbaar en of een foto van de foto die er bij staat als begeleiding.

Dit vraag ik omdat ik tekstueel niet begrijpt wat je wil weten. Je haalt nogal wat zaken door elkaar heen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik heb het boek thuis liggen en zal vanavond eens eventjes voor je kijken! Zo op het eerste heb ik ook even geen beeldvorming dus zal echt even met mijn neus de boeken in moeten! :mrgreen:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
uit : © Sailing man of war
ik citeer
"As the bows of ships built between 1650 and1750 were of very bluff construction. It proved impractical to continue the cant frames right up to te tem. This problem was overcome by the use of frames called Haws peices. So called because they were bored fot the passage of the acnchor cables...."

Hier blijkt duidelijk uit dat de cant-frames dus zeker niet de door bert veronderstelde schuin geplaatste spanten zijn.

Schuingeplaatste spanten = Hawse pieces.
Normale spanten = Cant frames

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
beer je tweede vraag ivm de whale and het dek en hun relatieve plaatsing , moet je een duidelijk onderscheid maken in welke periode/ Er was een wezenlijk verschil als je steekyt voor 1720-1720. of de late 18° Eeuw of de 19° Eeuw.
want per peiode is er een nader oplossing.De plaatsing van de wahel in de 17° eeuw was totaal anders dan dezelfde plaatsing van dezelfde wale in de 18 Eeeuw.
Dus bert ......
Welke periode ......

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 0:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Er wordt niet direct van een periode gesproken, het handelt om de bouw van een spantenframe, dus planking on frames. Zodra ik even tijd heb zal ik wat foto's maken uit het boek

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Voor ik dus verder zoek of vertel , wacht ik wel even op die foto van dat Jig af.

BTW : POB of POF. beiden niet verwarren, want je zou wel eens een verschillend antwoord kunnen krijgen. dat dan juist niet van toepassing is en de verwarring dan enkel nog groter gaatmaken.

Twee begrippen in scheepsmodelbouw en beiden zijn het verschillende werkwijzen.
POB= Plank On Bulkhead = de klassieke methode zoals in heel veel kits. (Een beperkt aantal spanten )

POB= Plank On Frame. = Anders nog gekent als admiraliteits bouw. Dus met heel veel spanten en met respect van de afstand tussen spanten zoals in werkelijkheid.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 20:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
beagle
De volgende plaatjes komen uit het boek "planking techniques Modelship builders" van Donald Dressel. Waarschijnlijk ken je het boek al, ofwel omdat je hem zelf hebt, ofwel via Peter.

In ieder geval zijn de foto's uit het gedeelte waarin uitgelegd wordt hoe een frame met spanten op te bouwen ofwel via een kimethode (de bulkheads) ofwel de scratchmethode, (vaak de frame-methode). het is dus een algemene uitleg over de gebruikte methodes, zonder echt een specifiek model of periode te behandelen

okee, hier eerst 2 foto's waar de cantframes genoemd worden en m.i. dus de boegspanten

Afbeelding
Afbeelding

Niet dat ik dit boek meteen als bijbel ga beschouwen, maar het strookt niet helemaal met jouw definitie, toch?

Het tweede verhaal is over de frames (de smangestelde) die dus blijkbaar tegel elkaar gezet worden
Afbeelding
Afbeelding

dit is ws een methode, en ebstaan er meerdere afhankelijk van type model. je had al eens uitgelgd dat oorlogsschepen meer spanten hadden ivm de steviggheid dan koopvaardijschepen

Verder nog wat termen

Knightheads, komen bij de boeg, zover was ik al, maar waar dienen deze voor
Bilge, de term zegt mij niet veel. En uit de tekst snap ik het niet helemaal. Is dit een binnenscheepsbalk?


Verder als de romp beplankt werk je met centen. Nu beplank je steeds een sector tussen de centen, maar je laat de onderste plank boven de centen open. Is dit omdat je dan na verwijderen van de centen een betere pasvorm kan verkrijgen?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Neen bertUs ik heb het boek niet.

Bon, ik ga je in verschillende topic's antwoorden.
zo zie je maar, wat de ene schrijver cant-frames noemt, is helemaal iets anders dan wat een andere schrijver cant-frames noemt.

Van bijbelse spraakverwarring gesproken.

Bij jou zijn cant frames = Hawser frames in mijn book. maar het is in fiete hetzelfde, de frames staan ongeveer haaks op de buitenzijde en niet haaks ten opzichte van de kiel. het doel ervan is dat men niet te veel hout moet weghalen bij het afschuinen van de frames. Een beetje zoals wij moeten doen bij de spanten.
voor de ander vraag over frames, moet ik eerst wat tekeningen gaan inscannen, die gaan veer verduidelijken.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
waartoe dient dus die mal of Jig.

Ik ga even een foto pikken bij de warrior groep.
Dat maakt het misschien wat duidelijker.
http://www.warriorgroup.org/TG/pages/Mo ... %20jig.htm

Er zijn nu twee strekkingen in het gebruik van zulk stuk gereedschap.

het doel is ein een stevige plaat multiplew de vorm van de boot en de spanten uit te zagen en in die uitzagingen komen dan de spanten.

Meestal dient die mal als ondergrond en plaatst men de spanten erin en bouwt zo de romp omgekeerd
later blijft die mal op zijn plaats en bouwt men dan eerst het binnenschip alvorens de huidplanken te gaan bevestigen.

Kijk maar eens wat rond op die site, dan wordt het gebruik van zulke mal wel duidelijk.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement