Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik heb een Dremel 300,met een apart koffer met veel marteltuig gereedschap voor in te spannen.Hiermee kan ik alle benodigde werzaamheden verrichten voor de modelbouw en andere werzaamheden(boren,frezen,schuren,slijpen enz.).

Verder heb ik een Toledo slijpbank.Hieraan zitten een grove en een fijne slijpschijf in 125 mm.Toerental 2950 omw./min.Zeer goed geschikt voor alle voorkomende werkzaamheden.

Ook heb ik een CMI elektrische figuurzaag.Buiten de gewone figuurzaag blaadjes kan ik er ook brede(in langsrichting)zaagblaadjes inzetten.Hierdoor kan ik de stevigere houtsoorten ook ermee zagen.Het werkblad is verstelbaar tot 45 graden.En de machine bezit een afzuiginrichting.Toerental is 1425 max.

En tot slot heb ik een Airpress compressor met waterafscheider voor het spuitwerk.Inhoud is 24 liter,met een max.werkdruk tot 8 bare.Geheel instelbaar voor airbrush.

Over bovengenoemde powertools voor mijn hobby ben ik zeer tevreden.

Ik ben ook aan het denken om een kolomboormachine aan te schaffen.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Ik doe mijn modelbouw in plastic, dus veel electrisch gereedschap heb ik niet nodig. Een Dremel draait eigenlijk te snel om goed in plastic te kunnen werken, maar daar heb ik wat op gevonden: ik gebruik de Dremel-hulpstukken in een accuboormachine. Regelbaar ca. 0-1800 rpm, is ideaal om plastic mee te schuren, boren en frezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
homeghost schreef:
Ook heb ik een CMI elektrische figuurzaag.Buiten de gewone figuurzaag blaadjes kan ik er ook brede(in langsrichting)zaagblaadjes inzetten.Hierdoor kan ik de stevigere houtsoorten ook ermee zagen.


Ron.


Ron die bredere zaagblaadjes die je daar vermeld, heb je daar ook meer gegevens van? Dat lijkt me wel interessant om te weten.
Waar koop je die . hoe zien ze eruit etc.

Niemand die echt speciaal die 4" cirkelzaagjes gebruikt op dit forum ??
Je doet me versteld staan. Op Duitse & Egelse/Amerikaanse forum dweept men met dit soort zaagjes. Vooral dan het gebruik van de hol geslepen frezen. Nu dacht ik echt dat ik toch niet de enige ben die zijn houten latjes,balkjes zelf zaagt

Voor het schuurmachintje hier al enkele foto's in Pre release. Volgens Proxxon zou het volgende maand moeten uitkomen.

Afbeelding
en
Afbeelding

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Beagle,het zijn zaagblaadjes van Proxxon.

Volgens de verpakking geschikt voor het zagen van zacht en hardhout,kunststof,GFK,schuimstof,Plexiglas,leer,kurk en NE metalen.

130 mm lang.

Er zijn 4 verschillende tandbladzaag variaties mogelijk(10-15-25-16).
Afhankelijk voor de bewerking.

Bij de CMI bank,zitten snelgripklemmen bij.Hierdoor kan ik deze stevige zaagblaadjes in een mum inspannen.Ik heb ze gekocht bij

http://www.obi.de/de/

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 0:15 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Nee ik kan helaas zelf nog niet zagen. Kon ik dat maar. Ik heb inmiddels al wel wat appelaar, perelaar, en wat rozenhout, nog een paar stammen donker notenhout, en walnoothout weten op de kop te tikken. Deze liggen nu in de schuur op een goede plaats te drogen. Maar zal nog een paar jaartjes moeten wacht vooraleer ik deze kan gebruiken. En dan zal ik zeker gaan kijken naar dit soor apparatuur. Tot die tijd koop ik latjes. En scharrel ik alles bijelkaar. Ik denk zoals de meeste onder ons hier op dit forum dat doen. Zoals jou werk er uit ziet, kan ik nog niet eens aan tippen. Tot die tijd zal ik toch echt eerst de basis goed moeten hebben. En dan kan ik altijd nog kijken wat ik doe. Nu zaag ik als het nodig is, alles oldscool met de hand. Met de figuurzaag zelfs. Daar ben ik inmiddels zo goed in geworden, dat ik een perfect rechte (kan bijna zelf zeggen net zo recht als een machine, dit volgens andere personen) lijn kan krijgen. Maar dat is geduld hebben.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik heb gisteren de allernieuwste mini circelzaagmachine FET van proxxon gekocht. Ik ga a.s.a.p. een review schrijven van deze machine. Ik heb em zojuist even aan de tand gevoeld met 7000rpm en het zaagt hout als een mes dat door een pakje zachte boter gaat. :shock:

Het gaat dus om deze machine!

Afbeelding

bron: www.proxxon.com.ru

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 22:24 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Sooooowhé, ziet er uit als de moeder van alle zaagmachines :shock:
En proxxon is heel goed......

Ik ben benieuwd naar je bevindingen :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Whos

ik word jaloers. Mooie aankoop Pter.

Wat ik zo zie, op de foto, en een beetje spijtig vind is dat de gradenboog in plastic is.
Maar als je ooit een houten latje gaat zagen, zoals op de foto, met aan beide kanten van je hout een langsgeleider, denk ik dat je in de problemen gaat geraken. Altijd één einde vrij laten is mij altijd geleerd.

ben toch wel beneiuwd naar je ondervindingen met dit stuk gereedschap.

PS hoe groot is de diameter van de zaagjes. en wat is de max. hoogte= dikte van hout dat je kan zagen ??? ( 10 mm.? 15 mm? )

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2008 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Antwoorden komen vanavond Beagle.

Hopelijk ga ik mijn review ook op tijd gereed krijgen. Kan nu alleen maar zeggen dat het superlekker werkt. 8)

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2008 4:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Al mijn machines zijn van Proxxon,
Een draaibankje voor hout, een figuurzaag, een lintzaag, boorstandaard, kruistafel, zaagmachine, freestafel( deze is niet zo perfect, en ik gebruik hem zelden.). Een handboormachine op 220 volt. Draaibare bankschroefje, vaste bankschroef.
Volgende koop zal een vandiktebank en een schuurmachine worden.
Maar 'k zal er nog mee wachten, want wat Ptér onlangs kocht..........ik ben te vroeg geboren. :P, geloof ik.
groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement