Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 1:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 1:55 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
@ Beagle.

Citaat:
Een pittig detail. Meestal geven de spanttekeningen de buitenzijde van, de romp aan, dus de dikte van je huidplanken moet je daar aftrekken


Dit is geen leuk antwoord. Echt niet. Ik was hiervan op de hoogte. Nu moest ik na dit antwoord even onder de douche en ja hoor nu valt het muntje. Ik heb tekeningen van de Kareldoorman. Dus ik denk van de echte. Welnu blijkt dat deze voor den modelbouwer zijn. Blijkt dat er een stukje geschreven woord bij zit. Ik heb dit dus wel gelezen maar niet goed opgeslagen denk ik. Er staat bij dat er dus gebruik gemaakt dient te worden van 4 mm houten latten om de huidgangen te maken. Tja, als je denkt dat je met een constructie tekening te maken hebt ga je gemakkelijk de mist in. Helaas is dit nu te laat voor mij maar het heeft wel mijn puzzel opgelost waar ik mee zat. Dat is dat de boeg en de spiegel niet klopte. Ik ben de spiegel nu al een tijdje aan het aanpassen. Stom eigenlijk er staat heel duidelijk op : "Tekening voor de modelbouwer" En ik heb dat genegeerd als zijnde deze is gecopieerd van de echte voor de modelbouwer. :cry: Voor de rest klop het aardig. Het dek is wel 1,5 mm breder en 2mm langer aan het worden. Maar die schuif ik weg als dichterlijke vrijheid. Anders moet ik helemaal overnieuw beginnen.

Dus Beagle mijn dank is groot, al vind ik dit bericht niet zo leuk.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Het lastige aan dit forum is : dat ik dikwijls mijn login verlier en dan ook geen enkel geel vlaggetje zie. Bijgevolg moet ik alle topics op tijd en uur gaan napluizen en vergeet je hier en daar een antwoord of kom je er weken later achter dat men je iets vroeg.

Dus BertUs . Ja en neen. Op veel tekeningen is dat niet terug te vinden. Is iets dat je moet weten of dat zelden vermeld wordt. Bijgevolg als je tekeningen bekomt van bv. 'Sience museum' of van 'Greenwich' en het is een tekening van laat ons zeggen voor +/- 1850 dan is de kans heel groot dat het spanten zijn die je ziet op de tekening en komt het zijaanzicht en bovenaanzicht en de doorsneden niet overeen met de spant tekening. daar is dus de huiddikte ( 3 - 4 duim) niet meegerekend. Bij veel tekeningen, gemaakt voor modelbouw is de spanttekening dan wel conform het boven- , zij- en doorsnede-. dus daar is de huiddikte wel inbegrepen.

Ga je dus scratchen. Dan moet je daar dus rekening mee houden. Maar ieder goede modelbouwer meet toch eerst zijn tekeningen na en kijkt of er geen distorsie of ander fouten zijn in het papier , Ja toch ?
Voor Kits : wel daar weet ik het niet of de fabrikant in zijn spant tekening correct is.
Maar dit is natuurlijk allemaal zoeken achter spijkers op laag-water. Je moet in modelbouw steeds toch alles bekijken in de schaal , niet ?? en wat is dan een dikte van 5 cm in werkelijkheid op 1:100 ( 0,5 mm. voor wie niet wil rekenen --> dus in de wereld van de modelbouw verwaarloosbaar.) Of zoals men in de USA zegt : "Generally, all items on the prototype twelve inches or larger for 1:96 scale (six inches or larger for 1:48 scale) will be reproduced."

Anders is het natuurlijk als je tekening een toestand weergeeft vòòr een verbouwing en jij een schip maakt volgens bijkomende bronnen, tekeningen fotot's nà verbouwing.

Bij metalen schepen heeft dat weinig hinder. De huiddikte op schaal zal hoogtens enkel tienden of hondersten v. millimeter betekenen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 12:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Jakob schreef:

Maareh...(ik leg de lat iets hoger)hoe vertaal je dan de het spantenplan van een model a la admiraliteitsmodel naar de houten spanten,of is zo'n model per definitie "scratch bild"? :?


Er zijn kits van admiralitietsmodellen, als ik ze zo mag benoemen. Harold Hahn heeft bijv de Conferderacy Hier zijn de spanten uit verschillende delen opgebouwd. Kijk ook eens in het topic van Berend (Bolle) en zij dwarsdoorsnede van de Trton

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2008 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Druk weekend gehad,vandaar mijn late reactie.Ik wil de heren ook gelijk maar even bedanken:de spaarzame vrije tijd die ik heb gaat volledig op aan het opnieuw bestuderen van menig topic!
Zo begin ik al aardig expert te worden wat betreft de Karel Doorman,ik weet nu ook dat ik de vragen wat betreft het vervaardigen van spanten niet had hoeven stellen als ik Modelengeneer's topic had doorlopen.
Zonder gekheid,ik was van plan mij strikt bij de historische zeilvaart te houden,maar de Karel Doorman heeft nu zeker mijn aandacht!
Ook Bert Takken heeft mij van het rechte pad gebracht!Nadat hij mij heeft aangeraden eens naar de betere kits te kijken i.p.v. die van Billing Boats,ben ik nu helemaal weg van een Frans fregat van Euromodel,de" La Renomme'e".Om het extra zwaar te maken heeft de plaatselijke dealer de "Friesland"in het schap staan(op ooghoogte!!Ik loop er zo tegenaan!!)Jullie merken het al,ik heb het moeilijk...
Ook de artikelen van Beagle zijn zeer tijdrovend maar leren mij vooral één ding,ik heb nog een lange weg te gaan!

Zo,en nu ga ik eens aan mijn trotse Hollandse botter snuiven.Ik hoop jullie nog vaak lastig te mogen vallen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2008 22:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
Zo,en nu ga ik eens aan mijn trotse Hollandse botter snuiven.Ik hoop jullie nog vaak lastig te mogen vallen!


Dat is toch een heel mooi scheepje. Maar er iets moois van enne ook in het topic. Wij zijn verzot op foto's. :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement