Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwen van tekening ?
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Als liefhebber van klassieke zeilschepen en als modelbouwer heb ik me de afgelopen maanden vergaapt aan dat wat hier op dit forum geboden wordt!Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het als frustrerend ervaar of juist motiverend!
Wat mij opgevallen is(na weken en weken bestuderen van dit forum)is dat de kwaliteit van de bouwpakketten van veel schepen eigenlijk van matige kwaliteit is,ook die van de betere merken.
Tenminste,als je een zo natuurgetrouw mogelijk model probeert te maken,dan moet je nogal wat veranderen/aanpassen wil je tot een acceptabel resultaat komen.Ook ik heb om die reden ooit eens de Norske Löwe verkocht,ik was meer aan het lezen hoe het model correct te maken dan aan het bouwen!
Ik verbaas mij er dan ook over dat de meeste mensen überhaubt nog een(duur) bouwpakket bouwen en niet van tekening bouwen,gezien de kennis en de know-how mag dat voor de meesten geen probleem zijn,lijkt mij.
Na jarenlang als modelbouwer op non-actief te hebben gestaan wil ik binnenkort de draad weer oppakken met een oud plan:het bouwen van een schip van tekening!
Vandaar mijn vraag:waarom wordt er zo weinig van tekening gebouwd?
(De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik op bouwpakketgebied ook niet vrijuit ga,ook ik heb twee "opwarmetjes" op stapel staan,om er weer in te komen)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 2:00 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
(De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik op bouwpakketgebied ook niet vrijuit ga,ook ik heb twee "opwarmetjes" op stapel staan,om er weer in te komen

Dat is dan ook gelijk de reden waarom er niet zo veel gebruik gemaakt wordt van tekeningen. Daarbij zijn deze vaak moeilijk compleet te krijgen en dan moet men ook nog eens goed tekening kunnen lezen, scheepstechnieken kennen en ook nog eens weten hoe dat als model neer te zetten. Dus wordt er vaak gebruik gemaakt van een kit. Dan wordt deze bijna altijd wel verbouwd tot een meer natuurgetrouw juweeltje.

Ikzelf bouw wel van tekening, maar dat is dan ook niet mijn eerste schip. Het volgende zal weer van een kit afkomstig zijn. Tenminste wanneer ik de materialen niet heb voor mijn volgend project. Maar dat kan nog wel een tijdje duren. :lol: Gezien ik de Kareldoorman nog lang niet af heb.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 11:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het van tekening bouwen is iets wat ik de volgend ekeer ga doen. Ik denk dat voor de meeste van ons het gemak van de aangeleverde extra's zoals blokken, kanonnenn etc meetelt bij het aanschaffen van een kit en dan eventueel verbeteringen aanbrengen. Voor een groot gedeelte hier is het vaak een 1e of 2e model wat gebouwd wordt (al moet ik zeggen dat de scheepsbouwers in grotere getale aanwezig zijn dan ik verwacht had .
Het gemak van alles bij elkaar is voor mij nog steeds een groot voordeel . Voor de rest sluit ik mij bij Rik aan vwb de kennis en ervaring

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2008 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
het gemak van de meegeleverde onderdelen is inderdaad ook voor mij een belangrijk argument om een bouwdoos te kopen,alleen,ik heb alleen ervaring met Billing Boats modellen en dan gaat dat niet helemaal op:de bouwbeschrijving is matig en de onderdelen (katrollen,zeilen,touwwerk,versierselen)zijn eigenlijk ook niet bruikbaar en moeten dan worden vervangen.Nu ik er zo over nadenk:eigenlijk bouw ik al van tekening!! 8)
Zoals gezegd,ik heb eerst nog een ware inhaalslag voor de boeg en zal me dus eerst "bezondigen" aan twee eenvoudige modellen om er weer in te komen,en de nodige lectuur doorworstelen.
Zit ik alleen nog met de opmerking van Modelengeneer dat het zo lastig is om tekeningen compleet te krijgen,ik meen mij te herinneren dat met name de NVM toch een behoorlijk arsenaal tekeningen bezit?Is het bemachtigen van tekeningen echt zo lastig?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 0:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is niet zozeer de tekening lijkt mij, maar meer het verkrijgen van allerlei onderdelen. maar probeer mamoli, Latisania, of de andere merken eens, die zijn al aanmerkelijk beter dan Billing Boats

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Van Mamoli weet ik dat ze veel onderdelen los verkopen,ik heb daar het nodige van gekocht om de Norske Löwe mee te verfraaien,dus daar ben ik niet zo bang voor.
Waar ik om te beginnen tegenaan hik is b.v. hoe je de spanten van tekening naar houten spanten overzet,zou dat eenvoudigweg een kwestie van overtekenen en uitzagen zijn,of komt daar meer bij kijken?

Wat het kijken naar Mamoli,Latina(en andere merken die in de "sticky" worden genoemd)betreft,ik ben me daar al wel aan het oriënteren maar moet dat voorlopig niet meer doen!!Ik heb enkele verschrikkelijk mooie Franse fregatten gevonden,die zijn denk ik voorlopig wat te hoog gegrepen,maar maken me wel razend enthousiast!!

Voorlopig zal ik een start maken met een oer-Hollandse botter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 3:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Jakob schreef:
Waar ik om te beginnen tegenaan hik is b.v. hoe je de spanten van tekening naar houten spanten overzet,zou dat eenvoudigweg een kwestie van overtekenen en uitzagen zijn,of komt daar meer bij kijken?



Dat is het ongeveer Voldoende fotocopijen, het papier met "Rubbercement " op een voldoende dik multiplex (Van goede kwalitiet) kleven en dan uitzagen met de figuurzaag.
maak steeds als je kan een voldoend brede middelstuk ( valse kiel) het komt de stevigheid van je model ten goede. :wink:




Een pittig detail. Meestal geven de spanttekeningen de buitenzijde van, de romp aan, dus de dikte van je huidplanken moet je daar aftrekken. !!!

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 8:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
beagle schreef:


Een pittig detail. Meestal geven de spanttekeningen de buitenzijde van, de romp aan, dus de dikte van je huidplanken moet je daar aftrekken. !!!



He, dat heb ik nooit geweten? Is dat terug te vinden ergens op de tekening of is het een algemeen gegeven?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ha!fijn om te weten dat ik met het spanten maken aardig in de buurt zat!Het papier met "rubbercement" ken ik niet,iets wat je in een kantoor/boekhandel koopt?

Dat de spantentekening incl. huidplanken wordt weergegeven had ik niet aan gedacht,maar ik beschik dan ook nog niet over een tekening.
Wel een mooie instinker,ik zal het in m'n achterhoofd houden!

Maareh...(ik leg de lat iets hoger)hoe vertaal je dan de het spantenplan van een model a la admiraliteitsmodel naar de houten spanten,of is zo'n model per definitie "scratch bild"? :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 23:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Rubber cement is wat wij hier fotolijm noemen. Die lijm waarbij je de foto eenvouwdig kan verwijderen.

Die tekeningen. Bij mij is het nu zo dat ik dus niet alle details heb. Die van de Kareldoorman mist echt heel veel. Daarbij klopt op de een of andere wijze de panten tekening niet met wat je op de foto's ziet. Ik weet niet of andere mensen daar een probleem mee hebben. Maar wat ik wel heb gezien is dat op die punten iedereen die haar heeft gebouwd op de zelfde punten hebben gegokt lijkt mij zo. Ik ben tot deze conclusie gekomen doordat ik nu een aantal voorbeelden bezit op foto waarvan de boeg en spiegel anders zijn. Zo ook de dek details. Die zijn niet goed op de tekening verwerkt. En dan....... gokken, kijken naar foto's........ enz. Dan is het echt hoofdpijn. :shock:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement