Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gereefde zeilen
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2008 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Hallo medezaagselsnuivers/lijmsnuivers/snuivers van andere dingen

Ik ben nu bezig met de tuigage van mijn Santa Maria (van dewelke binnenkort wel eens een update zal volgen, in het oog houden dus :!: :wink: ). Ik vind de volle zeilen niet echt realistisch, ze zouden moeten opbollen enzo, en dus ga ik voor de gereefde zeilen.

Hoe moet ik de zeilen samenbinden of op een of andere manier optrekken en welke aanpassingen moet ik daarvoor doen aan de tuigage.

Bernmeister


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Beste mede-scheepsbouwers,

Aangezien hier geen antwoorden op kwamen, heb ik een grondig onderzoek gestart op het internet.

Ik vond deze link:
http://www.modelshipwrightsdatabase.com/Page/08sail.htm

Dit is waarschijnlijk ook de manier waarop ik het ga doen.

Ik weet dat jullie allemaal zitten te smachten naar een nieuwe update van mijn schip, maar met foto's zit dat er voorlopig niet in (digitaal fototoestel is kapot :cry: ).

Ik heb wel nog een vraag hierbij: als ik het zou doen zoals in de sticky, welk deel van het zeil verwijder ik dan het best (waarschijnlijk de onderkant, maar wil het zeker weten) of moet ik helemaal niets verwijderen.
In een andere sticky over zeilen wordt gezegd dat de diameter van gereefde zeilen kleiner is dan de diameter van de ra waaraan het is vastgemaakt, nu was dit artikel wel geschreven over de Cutty Sark. Op een andere site over koggen, een scheepstype van iets voor de Santa Maria, is duidelijk te zien dat deze zeilen minder nauwkeurig zijn opgerold, wat moet ik doen?
(zelf voel ik er niet zo veel voor om in de zeilen te gaan snijden, ze zijn dan wel historisch incorrect...°

Tenslotte een vraag uit persoonlijke interesse, zoals te zien is in de sticky werden die zeilen vastgemaakt aan de ra, werden zij opgetrokken vanaf het dek (en hoe dan) of werd er vanbovenop de ra gewerkt of een combinatie van beide (ik denk het laatste).

Veel vragen in een keer :lol:

Drenkeling :wink: (ik ben even het noorden kwijt wat betreft deze materie) Bernabeus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ik zou juist de bovenkant van het zeil wat verwijderen? Bij vierkante,dwars zeilen toch. de bovenkant zit aan de ra vast en het is de onderkant die naar de ra word getrokken en aan de onderkant zijn ook sommige blokken vastgemaakt. die kan je dan laten zien en is je zeil realistiser.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Bernabeus schreef:
Tenslotte een vraag uit persoonlijke interesse, zoals te zien is in de sticky werden die zeilen vastgemaakt aan de ra, werden zij opgetrokken vanaf het dek (en hoe dan) of werd er vanbovenop de ra gewerkt of een combinatie van beide (ik denk het laatste).


In werkelijkheid was het ook een combinatie van beiden.

Bij colombus werden de zeilen met touwen naar de ra getrokken maar men liet de ra ook zakken.!!!!!!
opgerolde zeilen, dan log de ra meestal ook op de relingen en was de ra niet in de top van de mast.

Iets latere periode werden de zeilen naar boven getrokken met de twee onderste hoeken en dan door de bemanning, hangende over de ra ingebonden en opgeplooid.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Bernabeus schreef:
In een andere sticky over zeilen wordt gezegd dat de diameter van gereefde zeilen kleiner is dan de diameter van de ra waaraan het is vastgemaakt, nu was dit artikel wel geschreven over de Cutty Sark.


Voor de Clipper schepen kan dat kloppen.
even een verhaaltje.
Vroeger waren er maar 3 zeilen aan de mast. een Bramzeil, een mars zeiml en een groot zeil. Door nu altijd maar grote zeilen te krijgen, werden die op de duur zo groot dat ze onhandelbaar werden.
Men is dan de mars en bramzeilen in twee gaan doen en er kwamen dus ook twee ra's meer aan de mast.

Heb je dus een schip met 3 ra's dan is er een behoorlijk zeilvolume en is je opgerold zeil dikker dan de ra.
bij clippers ed. is de dikte van opgerold zeil inderdaad kleiner dan de dikte van de ra.

PS. en een schip dat lang in de haven lag, ( meer dan twee dagen) dan werden de zeilen volledig van de ra's gedaan. Je kan dus je schip ook uitbeelden zonder zeilen.dan.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2008 14:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Hoe werden de lijzeilen opgerold en de Latijnse zeilen (vooral het tweede is van toepassing op mijn boot).

De rest wist ik al, stond ook in een of andere sticky, maar toch bedankt om het nog eens te zeggen. Ik ga het echter niet zo afbeelden, gewoon een schip met gereefde zeilen, zonder naar beneden gehaalde ra's.

Misschien dat ik over dit onderwerp maar eens een boek moet kopen... :?

Bernabeus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2008 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Bernabeus schreef:
De rest wist ik al, stond ook in een of andere sticky, maar toch bedankt om het nog eens te zeggen.


jamaar; als je het dan al wist waarom vraag je het dan.
:evil: :roll: Om te controleren of mijn docu en mijn geheugen ook hetzelfde zeggen. :?:

Dat zijn nu van die antwoorden waarop ik dan goesting krijg om in het vervolg maar niet meer te antwoorden. Verspil ik mijn tijd niet meer aan dit forum. Ik heb genoeg modelschepen te restaureren te maken om mijn tijd nuttiger door te brengen.

En voor je volgende vraag;
kijk eens terug naar de link die je gegeven hebt; daar zie je het antwoord op jouw vraag. :evil: :roll:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2008 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Ik doelde op een bepaald deel van je antwoord, namelijk dat de ra's naar beneden werden gebracht. Ik heb zeer veel respect voor je kennis (waarschijnlijk samen met vele anderen hier). Ik bedoelde het eigenlijk als een soort bedanking voor de uitgebreidheid van je antwoord :wink: . De rest van wat je mij te vertellen had, was allemaal nieuw voor mij. Ik vind het zeer erg dat je denkt dat ik dit opzettelijk gevraagd zou hebben om je uit je tent te lokken of zoiets en je daarna in de val te laten lopen. Dat was zeker niet de bedoeling, door jouw uitleg heb ik een aantal dingen bijgeleerd en dat was uiteindelijk waarom ik mijn vraag heb gesteld. Dus beagle, sorry.

Bernard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2008 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ja t'is al goed. Was nogal in een zenuwachtige bui de laatste keer. teveel tegelijk moeten doen en dan toch snel een antwoord.

Had dan geschreven dat je het al wist van die neergelaten ra.
en zorg niu maar dat je snel een paar foto's hier post van gereefde zeilen.



:wink:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement