Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: alles voor de beginner
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
hallo allemaal,

zoals misschien velen onder jullie ben ik ook een groentje onder de scheepsbouwers. ik ben bezig aan mijn eerste houten scheepje, de Black Prince 1:57 van Mamoli, en probeer er natuurlijk het beste van te maken, zoals iedereen dat wil denk ik 8) . Maar er zijn soms moeilijke passages tijdens de bouw, zoals het afschuinen van de spanten ( zeeeer belangrijk denk ik zelf ), het beplanken ( nog veel belangrijker ) en de tuigage ( weet niet hoe belangrijk dit is, zit er zelf nog niet aan ). Er zijn velen onder jullie die dat zeer goed kunnen, zoals Ptèr ( geweldig die San juan Nepomuceno, by the way ) en ik dacht dat jullie misschien nog tips hadden in verband met dit allemaal? ik beloof dat ik er van zal leren en ze voor mij zelf zal houden :)

Voor de rest, welke gereedschappen gebruiken jullie? Ik gebruik vijlen, mes, boortje en houtlijm natuurlijk ( is dat wel gereedschap? :D ). ik ga proberen van nog zo'n lijmknecht te halen en nog wat andere klemmen. Voor de rest misschien nog aanbevelingen?

Ik ga jullie nu laten voor het vervelend wordt, wat het waarschijnlijk al is :D

de groete,

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 14:20 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Nee hoor helemaal niet vervelend.

Maar ik gebruik ook nog van die kleine tangetjes. Een ronde een platte een zijsnijtang. Daarbij wasknijpers, een schuifmaat, En dan wat electrisch gereedschap. Ik kan aanbevelen om een dremel of kloon aan te schaffen. Dit geeft na enige oefening een goed resultaat met veel zaken.

Ook heb ik van die Xacto mesjes, met daarin een zaagje en zelf een verstek bakje gemaakt van aluminium Zodat ik de latjes presies goed kan afzagen. Dan heb ik ook een kleine blokhaak.

Wat je ook niet moet vergeten is een figuurzaag. Ik zelf het er twee een lange en een korte. Met daarbij verschillende soorten zaagjes. En natuurlijk een zaagplankje met een stevige klem. Je zult zien dat je dit best vaak gebruikt.

Wat betreft het afwerken, goede plamuur, goede kwasten en eventueel kwasten reiniger die bij het verf type hoort. Ik heb geinvesteerd in goede penselen en goede reinigings middelen, dus heb ik mijn kwasten al jaren en gebruik deze heel regelmatig. Maar ook goede tape om af te plakken bv tamiya tape. En goed schuurpapier.

Ik hoop dat ik zo nu een leuk lijstje heb gegeven van wat je nodig hebt voor het brouwen van schepen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
hallo Rik ( als ik je zo mag noemen :) ),

geweldig bedankt voor de lijst!!! Spijtig dat ik maar 14 ben, dus geld heb ik niet zoveel. Elektrisch gereedschap zal wel niet mogen van de ouders, wegens de kleine broer, dat gaat gevaarlijk worden denk ik :evil: :D .

welk schip ben jij bezig? kan ik misschien eens een kijkje gaan nemen, als je een brouwverslag ervan gemaakt hebt :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
hallo allemaal,

ben er weer even om iets te vragen!! :D

heeft iemand nog titels en beschrijvingen van boeken en tijdschriften over houten modelbouwschepen? nergens te vinden hier in de buurt ( Sint-Truiden ).

Heeft iemand misschien een idee voor een tweede scheepje? ik werk dan wel vooruit, maar kan het toch maar niet laten. voor als mijn project af is, dan kan ik meteen mijn ouders vragen voor een nieuw. vragen kan nooit kwaad he 8) :D

groeten,

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 20:48 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
je mag mij best rik noemen hoor. Geen probleem.

Maar kijk maar eens in mijn onderschrift. De Kareldoorman en de Victory op het scheepsdeel en de Amstel is een BCC motoren, daarbij net klaar de BCC sci-fi minibouw. En nu bezig met de secret santa met een militair voertuig. Dus ik ben weer even heel veelzijdig bezig. :lol: Maar in ong februari ga ik weer meer actief aan de slag met de Kareldoorman.

Wat betreft de lijst. Electrisch is niet altijd handiger, vergis je niet. Maar vijltjes en dat soort zaken vind je vaak wel goedkoper in van die euro bakken in de bouwmarkt. Kijk daar maar eens in. Als beginner ben ik ook zo begonnen. Nu heb ik een profesioneel ingrechte gereeschaps hoek van mijn schoonvader en mijn vrouw gekregen. Die komen uit de goudsmedershoek. Dus dan heb je kwaliteid. Dat komt dan bij jou ook later wel.

Zorg wel voor gereedschap dat je mag gebruiken van je ouders. En ga in overleg. Een scherp mes is belangrijk maar gebruik deze dan samen met je ouders. Dat is wel zo veilig.

Dus denk aan jouw eigen veiligheid. Anders word je hobby een ramp. :wink:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
hallo Rik ( alweer :D ),

bedankt voor de reactie. ik was ook niet echt van plan om elektrisch gereedschap te gebruiken. ik gebruik veel liever handgereedschap. dan lijkt het alsof het tot leven komt in je eigen handen. ok, klinkt misschien een beetje raar :? maar toch vind ik dat :) . ik ga morgen in de brico nog wat klemmen halen, zoals deze:

lijmklemmen: http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... klemmen.do
lijmknecht "pro": http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... cht-pro.do

sorry dat ik niet gekeken had in jouw onderschrift :oops: . had dat pas gelezen toen ik de reactie had geplaatst


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2008 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
ha Siemen
Even een grieperig antwoord van deze zijde

Ik ben nu bezig met de Rattlesnake en bouw al jaren plastic spul. Maar mijn gereedschap is nog steeds zo minimaal als vroeger. Het enige wat ik extra heb aangeschaft is zo'n zaagmesje, maar voor de rest werk ik met:

20 jaar oude sleutelvijltjes, waarvan enkele in gebogen vorm
een afbreekmesje
aantal eenvoudige lijmtangen
puntbektangetje
goed punt pincet
wat soorten schuurpapier
een handboortje

voor de rest gewoon wat er op mijn bureau slingert als ik iets moet ondersteunen of vast moet zetten
Het is vergeleken met de meeste bouwers echt minimaal, maar ik red me daar prima mee. heb wel een dremel, maar dat gaat mij veels te snel en je heb er slecht sturing over
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 1:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik heb niet zoveel ruimte en bewaar al mijn gereedschap in een kist, ik heb net zoveel als Bert, maar in plaats van een handboortje heb ik een draadloos multi-tooltje gekocht. Hij koste mij wel €6,99 en daar zaten zelfs nog 40 assecoires bij. Ik pak hem heeeeel vaak en doe er bijna alles mee.

Tip! Als je spullen van je ouders gebruikt, zorg dan dat je het in dezelfde staat terug geeft, dat levert in alle opzichten winst op. :wink:

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Als tweede project kan je ik je het volgende aanbevelen.

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14388

Hij is er in de grote en duurdere uitvoering in de schaal 1:72, maar de 1:144 is een betaalbaar en toch ook schitterend alternatief.

Er zijn veel variaties mogenlijk en het zou leuk zijn als je mee zou doen aan de uitdaging.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 2:06 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik had begrepen dat het om een houten model boot ging. Maar dit is natuurlijk wel een heel leuk idee. Kan je gelijk meedoen in het groepsproject en dus ook tegelijkertijd leren van wat en hoe anderen het doen. Hier zul je veel plezien aan beleven. Ikzelf wil daar ook aan meedoen. Al zal ik later instappen ivm wat andere projecten die ik heb lopen. Maar meekijken zal ik zeker doen. :lol: En commentaar geven ook

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement