Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2007 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Beste lezers,
Als jullie denken, wat is het toch stil omtrend Ptèr en zijn bouwtopic van de San Juan Nepomuceno, dan volgt hier een deel van het antwoord op die vraag!
De bouw gaat binnenkort snel verder. :wink:



Inleiding
_____________________________________________
_____________________________________________


Ik open even een nieuw "draadje" betreffende een onderwerp wat het laatste half jaar in mijn koppie rondspookt.
Op het forum worden veel dezelfde vragen gesteld met betrekking tot het bouwen van een scheepsmodel. Velen van jullie zoeken naar documentatie/ boeken welke vaak alleen in het Engels verkrijgbaar zijn. (uitzonderingen uitgesproken)

Nu is er op scheepsbouw gebied enorm veel te krijgen aan boekmateriaal maar er zijn maar weinig echte goede boeken, laat staan in het nederlands.

-------------------------------------------------------------------------------------


De aanloop
_____________________________________________
_____________________________________________


Momenteel ben ik met een documentatie bezig ook wel syllabus genaamd, welke een aantal hoofdstukken in globaliteit bevat van een 2 tal nog niet bestaande boeken en gemaakte bouwverslagen.
De syllabus moet je zien als een soort van bouwverslag van een schip waarin globaal de bouw van een kit wordt uitgelegd. Dit is ingevuld met veel foto's, tips & tricks en het attenderen op valkuilen tijdens de bouw.

In mijn bouwverslagen komen deze elementen allemaal terug toch is dat soms lastig terug te vinden. Vandaar een syllabus.
De geschreven "how-to" documenten van mijzelf zijn een proef geweest om te zien of ik het kan en of er mensen mee gebaad zijn.

-------------------------------------------------------------------------------------


Het échte project!
_____________________________________________
_____________________________________________


Ik schreef zojuist dat de syllabus een globale samenvatting is van 2 boeken.
In totaal staat er nu een planning voor me van 3 boeken die ik wil schrijven. Een grove vorm van de inhoud/ opzet van deze boeken:

- boek 1
Bouwmethodes uit de historische scheepvaart
Beschrijving van de Engelse, Franse, Spaanse en Hollandse scheepvaart uit de 16e/17e/18e eeuw.
Waar het hout vandaan kwam, welke houtsoorten, wat haalde men uit een boom, verschillende klasse en modellen schepen, hoe de schepen qua model veranderde door de loop der jaren, manieren van tuigage wat verschilde per land etc. etc.


- boek 2
De bouw van een scheepsmodel
Kitbouw (POB in het engels, Plank on Bulkhead)
Voor dit boek bouw ik 3 verschillende modellen.
- Hoe te beginnen Werkplaats, Gereedschap,Kit
-Welke modellen (beginner, gevordende)
-Stap voor stap beschrijven van de bouw
-afwerking


- boek 3
De bouw van een admiraliteitsmodel
Plank op frame, POF (POF in het engels, Plank on Frame)
Voor dit boek bouw ik 1 model.
- Hoe te beginnen Werkplaats, Gereedschap,Kit
-Welke modellen (beginner, gevordende)
-Stap voor stap beschrijven van de bouw
-afwerking


-------------------------------------------------------------------------------------


Algemene vragen
_____________________________________________
_____________________________________________


Je zal begrijpen dat dit niet zo snel gemaakt is en er wel een behoorlijke tijd overheen zal gaan eer dit af is. Ik heb nog geen planning gemaakt wanneer het een en ander af moet zijn. Dit hangt af van de te bouwen schepen.

Gaat dit nu inhouden dat jullie allemaal nieuwe dingen te weten gaan komen??
Een klein beetje, althans, de mensen die al wat meer weten van scheepsbouw en ook wat documentatie hebben op dit gebied, zal niet veel nieuwe informatie tot zich krijgen meer al reeds eerder vertelde informatie alleen in een andere vorm, waarschijnlijk beter te begrijpen. De beginnende bouwer zal echter z'n hart op kunnen halen met boek 1 en 2. De gevordende bouwer voornamelijk met 1 en 3.

Worden in dit boek nu eindelijk de kneepjes van het vak beschreven??
Om kort te zijn, neen! De kneepjes van het vak leert men door het te doen in de praktijk en te ervaren en niet te lezen in een boek. Er gaan wel elementen uitgelegd worden wat het bouwen een stuk makkelijker maakt.

Gaat dit boek veel geheimen openbaren??
Neen! De "nevel" die om het scheepsbouwwereldje hangt tracht ik enkel weg te nemen en verduidelijking te scheppen. Dit zal gepaard gaan met feiten, aannamens en kennis welke in deze boeken zal terug komen.

Wat zou jij er aan hebben?
Nu, dat is nu juist het mooie ervan. Ben je een beginner, gevordende of zelfs alleen maar geïnteresseerd, dan ga je uit deze 3 boeken elementen halen die voor jezelf van waarde zijn.
Voor de een zou dit kunnen betekenen dat het een soort van handleiding is om een houten scheepsmodel te kunnen bouwen. Voor de ander zal het meer een stukje referentie of interessante informatie zijn.

Gaan de boeken worden uitgegeven?
Phoe, zover ben ik nog lang niet. Wanneer de verhaallijn van het eerste boek op papier staat, zal ik eens kijken of ik een uitgever kan benaderen die er brood in ziet om het te drukken en publiceren. Voorlopig is dat niet het doel maar meer een middel om het bij een groter publiek herkenbaar te brengen.

Wat is exact het doel van deze 3 boeken?
Er zijn vele boeken op de markt maar beschrijven vaak maar een stuk van het complete verhaal. Daarbij is het meestal vrij complex geschreven wat meer vragen opwekt dan antwoorden geeft en daarbij is het vaak in een andere taal geschreven. Er zijn maar enkele boeken die echt heel goed zijn.
Ik wil een soort van Nederlandse bouwbeschrijving maken van A-Z specifiek gericht op "eenvoud", "praktijk gerichtheid" en "stap voor stap bouwbeschrijving" met een vleugje theorie en achtergrondkennis.

Boek 1 zal veel uitleggen van de verschillende stijlen van bouwen.
Boek 2 zal veel elementen uit boek 1 halen en vertalen naar kitbouw
Boek 3 zal veel elementen van boek 1 gaan toepassen zoals men vroeger bouwde zover bekend.


-------------------------------------------------------------------------------------


Nawoord
_____________________________________________
_____________________________________________


Tevens is hieruit te halen wat mijn planning gaat zijn op scheepsbouw gebied en wat bouwprojecten jullie van mij kunnen gaan verwachten met als toppunt een admiraliteits model. Dit houdt in een schip waar je de ribben ook wel spanten genoemd, ziet zitten en bij wijze van spreken zo in een "museum" geplaatst kan worden.
Gezien de grootschaligheid van dit project heb ik in mijn hoofd een planning om het ook te realiseren. Ik ga niet over 1 nacht ijs en er is nog veel studie te verrichten naar een aantal zaken.

Dit alles zou ik niet voor elkaar krijgen zonder de hulp van een bijzondere man welke jullie hier kennen als Beagle.
Met zijn hulp, kennis en vaardigheden kan ik mijn ideeën en creativiteit omzetten naar concreetheid en wijst hij mij op fouten en punten van aandacht.

Echter ik heb jullie hulp ook hard nodig. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen dan zie ik die graag terug in dit topic of via PB.
Schroom niet om vragen te stellen of opmerkingen te maken.
Mis jij nou al jaren iets wat niet beschreven staat in een boek maar wel weten wil??? Laat het me weten!!!!

Kortom, ik denk dat ik hiermee een heel interessant en grootschalig project heb weten te creëren wat voor mij meer diepgang en betekenis geeft aan "houten modelbouw van historische zeilschepen".


Een hobby die langzamerhand een passie begint te worden of al niet is...


Peter :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2007 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
hey Peter,ik wens jou veel succes met je inmens moeilijk en groot project.Als er een boek van uitkomt met bovenstaande onderwerpen zal ik hem zeker aanschaffen. Nu mijn vraag; veel maten van de schepen liggen vast (breedte ,lengte, masthoogte enz). Tot hoever kon een Hollandse scheepsbouwmeester in de 17e eeuw zijn eigen stempel op het schip drukken? Of is dat niet mogelijk geweest. Had hij enige vrijheid met het bouwen van een schip?Dit vraag ik omdat ik met een scratch build scheepje bezig ben. Groetn Henk


Laatst bijgewerkt door henkvankomen op wo 12 dec, 2007 21:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2007 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 dec, 2007 21:12 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Veenendaal
hallo Peter, Geweldig project, zal dit gelijk aanschaffen als het uitkomt, heel veel succes, ook voor Beagle natuurlijk.
Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2007 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Fantastisch idee

Veel succes,

Bernabeus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2007 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
henkvankomen schreef:
hey Peter,ik wens jou veel succes met je inmens moeilijk en groot project.Als er een boek van uitkomt met bovenstaande onderwerpen zal ik hem zeker aanschaffen. Nu mijn vraag; veel maten van de schepen liggen vast (breedte ,lengte, masthoogte enz). Tot hoever kon een Hollandse scheepsbouwmeester in de 17e eeuw zijn eigen stempel op het schip drukken? Of is dat niet mogelijk geweest. Had hij enige vrijheid met het bouwen van een schip?Dit vraag ik omdat ik met een scratch build scheepje bezig ben. Groetn Henk


Henk, de scheepsbouwmeester had wel enige invloed op de bouw van het schip en kon hier en daar dingen wijzigen of naar zijn hand zetten. Doch moest een schip nauwkeurig gebouwd worden aan de hand van een bestek. Hierin stond alles opgetekend van het te bouwen schip en de Colleges ter admiraliteit moesten dus een schip bouwen volgens dat bestek.
In feite waren het een aantal bestekken 1 per hoofdonderdeel van het schip.

Een bestek voor het rondhout.
Een bestek voor de scheepsromp
Een bestek voor de versieringen/ beeldsnijwerk (zegmaar het thema van het schip)
en een bestek van het ijzerwerk.


Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2007 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Peter,ik had stilletjes gehoopt dat het anders was,om ons modelbouwers een beetje meer vrijheid en creativiteit te geven in het bouwen van een schip, iets wat jezelf mooi vind bijvoorbeeld, maar wat historisch niet helemaal klopt.Daar bedoel ik mee dat je (als je het goed wil doen) altijd aan bepaalde maten vastzit. Ik zal mijn scheepje later op het forum zetten.Gewoon een stukkie hout en een mes gebruikend.Bedankt voor je reactie op mijn vraag.Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2007 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Beste Henk, je moet een modelscheepje bouwen zoals je zelf wilt!!
Ik blijf dat benadrukken aangezien het geen wet is om een model te maken als een 1 op 1 replica. Het impliceerd een soort gelijk model van vroeger. Jij bent de bouwer van het model en dus neem jij bepaalde beslissingen.

Een scheepsbouwkenner gaat die puntjes van verandering opvallen en zal je ermee "lastig vallen" of er vragen over stellen.
Wanneer jij je keuze kan uitleggen dan zal er geen haan naar kraaien.
Je moet jezelf een keuze opleggen. Maak ik een model dat historisch correct is, (museumstuk) Maak ik een model uit een kit of bouw ik naar eigen wil en zie wel waar het schip strand! Kortom, jij bent de bouwer, jij hebt de macht.

Wat vroeger tijden betreft, de eigenaar van het schip kon uiteindelijk bepalen hoe het schip werkelijk moest worden. Om in details te treden, de vlakke kiellengte werd bepaald door de eigenaar van het schip. Alle verdere maten werden dan afgeleidt uit die lengte. Dit is logisch anders krijg je een schip wat uit z'n verband gerukt is en dus niet in balans is. Naargelang de maten bekend waren kon de eigenaar nog bepalen om het schip iets holler of iets breder te maken, dit naar aanleiding van andere soortgelijke schepen. Uiteindelijk werden de maten daarna opgetekend in het bestek.

Een goed voorbeeld is het schip Vasa (spreekt het uit als Wasa) uit Zweden. Dit schip werd door een Hollandse scheepsbouwer Henrik Hybertsson gebouwd in opdracht van de Zweedse koning. Op het einde wilde deze koning, dus de eigenaar meer stukken geschut op het schip hebben waardoor de lengte van het schip groter moest worden. Doordat de lengte van het schip wel werd veranderd en de breedte/ holte niet raakte het schip uit balans bij een aantal, men zegt 2, windvlagen. De rest weten we, het schip voer nog geen 1200 a 1300 meter en zonk net voor de ingang/ uitgang van de haven.
Goed voordat het uberhaupt ging varen had men al steekproeven gedaan door soldaten, men zegt 30, van BB naar SB te laten rennen om te zien of het schip niet teveel ging "rollen". Dat deed het wel en men adviseerde de koning dan ook om het schip niet in de vaart te nemen alvorens dit probleem verholpen was. De koning, Gustaaf II Adolf, was een zeer eigenwijs man en zou en moest het schip in de vaart hebben waarbij admiraal Klas Fleming de opdracht gaf....met alle gevolgen van dien!

Met dank aan Beagle over bovenstaand stukje tekst! Deze man is constant in mijn kielzoch! :wink:

Bouw dus een model zoals je zelf wilt. Bouw je in opdracht voor een persoon, dan pas gaan "zaken" belangrijk worden.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2007 10:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb net even bij Bol.com gekeken, maar ik kan nog geen boek over scheepsmodelbouw vinden onder de naam Smits

BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2007 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Blijven zoeken....ooit zal die er bij staan! :lol: Afbeelding

Voorbereidingen/ research voor boek 1 zijn vol aan de gang!!! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2007 18:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 okt, 2006 21:27 pm
Berichten: 229
Woonplaats: amsterdam
Peter,

Ik bewonder je moed om aan zo'n opgaaf te beginnen, echt een staalje VOC lef

Verder een vraag, ik heb ooit eens gelezen, dat er een poging is gedaan om een ranker en dus sneller schip te bouwen, In de praktijk bleek het niet te werken, want met een beetje wind helde het zover over dat de kanons niet te gebruiken waren
Als oplossing heeft men er toen een valse buik tegenaan gezet Of het geheel ooit een succes is geworden weet ik niet, heb jij er ooit iets over gehoord ?

Hoe is het je trouwens in Denemarken vergaan ?

Joop

_________________
Denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement