Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 15:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi allemaal,

Omdat ik mijzelf afvraag of het mogelijk is de scheepsbouw hobby een beetje natuurvriendelijk te houden heb ik dit topic geopend. Ik heb zelf niet echt stil gestaan bij het feit dat het regenwoud natuurlijk gekapt wordt ook voor ons scheepje. Dit terwijl ik altijd fsc hout koop voor verbouw en het maken van meubelen etc. Niet dat hier geen haken en ogen aan zitten maar het is beter dan de illigale kap te steunen met de aanschaf van hun hout denk dan maar gemakshalve. Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier al oplossingen in hebben gevonden zodat deze gedeelt kunnen worden met mensen zoals ik.

Ik heb dus niet zo'n speciale zaag voor het bewerken van eiken enz. zadat je je fineerlatjes zelf kan maken. Daarbij heb ik nog een aardige stapel hout liggen. En als je dit weg gooit dan is die boom gestorven voor niets.

Ook verdere milieu tips zijn hier van hart welkom. zoals over verf en dat soort zaken. Oplosmiddelen zijn niet goed voor de gezondheid maar ook niet voor het milieu. Daarvoor kun je acryl verf gebruiken maar de productie daarvan is dan ineens weer heel veel slechter. Dus welke keuze maak je dan.

Wat ik graag wil bereiken is dat we eens een keer na denken over onze hobby en dus ook eens gaan nadenken over hoe dit wat milieu bewuster kan voor zover mogelijk. Het is absoluut niet de bedoeling dat we elkaar gaan bekritiseren.

Dus voor diegene die iets weet ter verbetering van de hobby ten aanzien van het milieu dan hoor ik hier graag over, en discusieren over dit onderwerp zou perfect zijn.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik vind je idee een nobel streven en ik support het aan alle kanten.
Echter, ik heb echt niet gevraagd of de notelaar welke moeilijk in een donkere kleur te vinden was ook daadwerkelijk FSC-goedgekeurd hout is... :P
Om over Ernie411 maar te zwijgen...die is al blij als ie hout krijgt....als het nog lang duurt heb ik het idee dat ie zelf met een zaag aan de slag gaat in dat Fryslan!! :lol:

Als ik dadelijk zelf hout kan zagen en dus ook latjes op maat kan maken kan ik zelf mijn stammentjes uitzoeken bij BV de A.F. ofwel Arnhemse Fijnhouthandel. Zij hebben goedgekeurd hout en dat is voldoende! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ja wel nobel initiatief, maar ben je ermee ook iets??
m.a.w. ik denk dat de stem van ons modelbouwers , heel weinig gewicht in de schaal legt, bij deze globaliserende mondiale, big kapitaal business.

Mijn probleem is veel lager bij de grond hoor : Vertel me dan eens hoe ik aan fruitbomenhout geraak en ik bedoel appelaar en perelaar. De inlandse Hue europese fruittelers hebben tegenwoordig allemaal van die flinterdunne , op een andere boom geënte laagstam.

Als je dan al eens een hoogstam vind bij een particulier, zit hij binnenin vol met ... rottigheid

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 16:09 pm 
Inderdaad een heel nobel streven maar die enkele twijg die ik nodig heb van hardhout is de moeite niet waard.
Maar als we al moeilijk gaan doen over hout, hoe moet dat dan met de plasticbouwers? Lijkt me ook een aardige milieubelasting toe.
Een ander aspect heb jezelf al aangegeven: het verfaspect.
Ik ben dus niet zo'n milieufreak en gebruik uitsluitend alkide verven.
Waarom? Simpel, het dekt stukken beter dan die watergedragen rotzooi.

@Peter

Die bomen hier in Friesland lopen niet zo'n gevaar.
Ik heb vanmiddag die Nieuwenhuizen in Rotterdam eens gemaild.
Die kan mij wel 0,5 x 5,5 leveren in Abachi maar wil dat ik langs kom met een stuk van mijn abachi in verband met eventueel kleurverschil.
Je ziet het zeker al voor je: Enno die speciaal uit het noorden voor wat Abachi naar Rotterdam vliegt op de motor voor wat strips.
Ben meer aan benzine kwijt dan aan hout.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Als je een hele goede foto - closeup hebt van die abachi strippen welke je gebruikt hebt op je scheepjes stuur mij die dan even via de mail of PB toe. Print ik de foto uit en neem ik een kijkje voor je bij v. Nieuwenhuizen.

Ja ik weet dat een foto wat verkleurd en als je het uitprint ook. desnoods stuur je me een reststukje via de post naar mijn huisadres allemaal prima.

Ik kom via mijn werk nog wel eens in het hoge noorden (sint anaparochie) enzo...dus meenemen kan ik het altijd voor je, scheeld je dat ook weer verzendkosten! :wink:

PB maar als ik vrijblijvend voor je moet kijken! :wink:

Excuus voor het offtopicdeel!!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 17:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Jullie hebben het nu wel over dat het weinig effect heeft om hier iets aan te doen. Maar dat is juist het probleem. Dat denkt iedereen. Vandaar dit initiatief.

De bovengenoemde reden geeft dus aan dat een keertje brainstormen over hoe het mischien toch anders kan de moeite waard kan zijn. Zodat er mischien toch ideeen uitkomen die gebruikt kunnen worden.

Voor het plastic zijn mischien ook wel ideeen. Wie weet.

Het gaat er om dat wij met z'n allen mischien toch nog wel eens veel hout kunnen gebruiken. Dit heeft mischien wel geen stem, toch zou ik het fijn vinden om ideeen te krijgen om dit anders te doen. Zodat ik het een en ander kan toepassen. Dit doe ik namelijk ook met andere zaken in en om het huis heen en probeer zo schoon mogelijk te leven. Ik heb dus ook geen auto, motor enz. Doe alles op de fiets. En moet er een keer een auto gebruikt worden huur ik die. Alleen als het echt nodig. (hierin zal ik waarschijnlijk wel de enige zijn en wil hier mijn mening aan niemand opdringen en heb deze leefstijl puur voor mijzelf. Ik oordeel dus niet) Het blijft dus gaan om ideeen en een brainstorm

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 18:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Arie kabaalstra schreef in het topic van schipbuiler:
Citaat:
even oneerbiedig gezegd, 't is dus "Sigarekissieshout".. volgens mij zijn van veel kits de spanten ook al van dit hout.. ( 'k zit er nu eens aan te denken.. misschien ga ik nog eens een bootje scratchen van restanten Sigarenkist )


Dit is natuurlijk ook een idee. Dit is hout dat al eens is gebruikt en dus goed her te gebruiken. Helaas is het wel kort. En niet aan de meter te krijgen. Daarbij moet er iemand in de buurt zijn die stevig sigaren rookt.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2007 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
ahum, en diegene die jullie met neus op de feiten gedrukt heeft ?


Alle gekheid op een stokje, een paar vraagjes/feitjes.

Allereerst het vraagje :
Welk hout is absoluut niet geschikt (ik heb het hier niet over kleur he) ?

Dan het feitje, beits van notelaar kan je makkellijk zelf maken als je een notelaar in de buurt hebt.
Wat je nodig hebt zijn de walnoten, vers van de boom ( dus nog in de vrucht, ja walnoot is geen noot maar een vrucht), water en een ketel.
Je vult de ketel tot halverwege met water, voegt de vruchten toe en laat heel het boeltje lekker pruttelen, hoe langer je alles laat koken, hoe donkerder de beits.
Afgieten, en je hebt een beits op waterbasis :D

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2007 1:19 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
Dan het feitje, beits van notelaar kan je makkellijk zelf maken als je een notelaar in de buurt hebt.
Wat je nodig hebt zijn de walnoten, vers van de boom ( dus nog in de vrucht, ja walnoot is geen noot maar een vrucht), water en een ketel.
Je vult de ketel tot halverwege met water, voegt de vruchten toe en laat heel het boeltje lekker pruttelen, hoe langer je alles laat koken, hoe donkerder de beits.
Afgieten, en je hebt een beits op waterbasis Very Happy
_________________


inderdaad. Dit gebruik ik als inkt, wel ingekookt dan. Is heeeel lang houdbaar. En mijn vrouw verft de door haar gesponnen wol mee. Maar je moet dan wel de groene schil koken. Dit geeft het beste resultaat.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement