Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Gegroet!

Ik ben Richard, 29 lentes jong en kom uit het zeeuwse Middelburg (nickname is ook gelijk duidelijk :) )

Nu ben ik hier al een tijdje op dit forum aan het rondstruinen en heb door de vele mooie bouwverslagen hier eindelijk de moed gevonden om aan mijn eerste houtbouw te beginnen: De principe de asturias van Artesania latina.

http://www.artesanialatina.net/fichadetalle.php?id=1181

Nu nog wat meer moed opbrengen om mijn camera erbij te pakken en een bouwverslag te maken.... :oops:

Denken jullie dat ik hiermee een goede (beginners)keus heb gemaakt? Nu heb ik van plastic schepen al een hele lijst gemaakt, waaronder de Cutty Stark, de Passat en de uss constitution van Revell om mijn huidige expertise (ahem) maar even te onderstrepen.

Nu maar hopen dat hout ook mijn ding is...

Groeten,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hoi mossel, (hmmm, in witte wijn....)
Welkom aan boord zou ik zeggen. Ben net even naar die link wezen kijken, hoewel m'n Spaans maar aan de belabberde kant is (waardoor het even duurde voor ik de tekst kon in verband brengen met de foto).
Dus even voor alle duidelijkheid, je gaat dus NIET de "Principe de Asturias" bouwen, maar wel de sloep van de commandant van de Principe :D
De Principe zelf, is naar ik kan afleiden uit de tekst (keep in mind dat mijn Spaans ongeveer net voldoende is voor op cafe), een linie-schip met 112 stuks.

Maar vertel eens even iets over de kit zelf, is het plank-on-bulkhead of solid hull ?

En vooral : toon ons eens wat foto's, dus ook van de stukken in de doos en zo, je hoeft echt niet te wachten tot ie klaar is he. :wink:

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 19:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Richard, welkom op dit forum.

Veel mensen, ik zelf ook, kijken erg op tegen het bouwen van houten scheepsmodellen.
Maar ik kan je vertellen dat het heel erg leuk is om te doen en ook
heel erg veel voldoening geeft als je kijkt naar het resultaat van je
inspanningen.

Zelf ben ik juist begonnen (voor het eerst Houtbouw) met een
kit/wrak van de Pandora en ik heb er echt heel veel plezier in.

Dus ik zou zeggen, ga bouwen en kijk hoe ver je komt.
Bij problemen zitten hier heel wat mensen met degelijke kennis
in het bouwen van houten scheepsmodellen die je
verder helpen als je hier je problemen post.

En niet vergeten veel foto's maken bij de bouw, dan heb je het hele
scheepvaartminnende gedeelte van dit forum als geinteresseerd publiek op je gericht :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
@ DanCooper:

Dat had ik er eventjes bij moeten zetten ja. :oops: t Gaat hier dus om het "commandanten schip" ja (goeie nederlands weet ik even niet).

@ shipbuilder:

Bedankt voor het warme welkom. Nu wil ik er wel wat plaatjes van schieten maar de camera ontbreekt er eventjes op t moment aan. Ben t wel van plan. De bouwverslagen van Ptèr :shock: met de vele mooie foto's wil ik hierbij als leidraad gebruiken. Heb dus aub even geduld :wink:

Op het moment ben ik niet veel verder dan dat ik de spanten op de valse kiel heb gelijmd dus er valt sowiezo nog niet veel te bewonderen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hey Mossel!! Welkom jongen, ik heb ze het liefst gebakken met een lekker sausje hoor!!! :lol:

Leuk scheepje dat je hebt uitgezocht en ik denk een hele goede keuze voor een 1ste project! :brouw:
Erg leuk om te lezen dat je mijn bouwverslagen erg mooi vindt om te lezen. Laten we zeggen dat een goed voorbeeld vaak doet volgen zoals ik dat ook gedaan heb met de mensen voor mij op dit forum! Natuurlijk legt iedereen z'n eigen persoonlijke "ik" in een bouwverslag wat het alleen maar leuker maakt om al die verslagen door te bladeren.

Maak tegen de tijd dat je het pakket binnen hebt en wat foto's hebt gemaakt van de doos, inhoud een nieuw Topic aan in het bouwverslagen deelforum zodat we allemaal je project op de voet kunnen volgen en jij vol trots je vorderingen aan ons kunt tonen.
Vragen over de bouw kun je dan ook meteen stellen zodat we je een stapje verder kunnen helpen als dat nodig blijkt! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Bedankt Ptèr voor je aanmoedigingen! Doet me deugd.

Nu ben ik dus al begonnen met de bouw en heb vanavond wat meer kunnen doen dan enkel de spanten lijmen.

Morgen kan ik wat foto's maken om een en ander te verduidelijken.

Lezend in het forum en de how-to stickies heb ik dus al wat opgestoken van het juist beplanken van de romp.

Nu heb ik daar vanavond tijdens het brouwen een vraag over gekregen...

Na het plakken van mijn dek moet ik al beginnen aan het beplanken van de romp. Nu heb ik netjes de grootspant opgemeten (59mm) en de breedte van mn latjes (4mm) om zodoende uit te komen op een aantal latjes op de grootspant van 14,75.

Is het nu de bedoeling dat ik één latje terugbreng naar 75% van de breedte om op die 14,75 uit te komen? Dit lijkt mij een naar klusje aangezien ik niet beschik over een bankschroef om het latje vast te zetten. Alles moet dus uit de losse pols met een schuurpapiertje of vijltje, vandaar...

Verder vraag ik me af of ik de latjes aan de boven (dek) kant of onder (kiel) kant moet afschuren.

Sorry voor de vele vragen maar ik wil het graag goed doen... :oops:


Laatst bijgewerkt door mossel op di 04 sep, 2007 22:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
10,8 is bijna 9. Dus als 1 latje iets smaller is dan alle overige latjes dan is er niets aan de hand! :wink:
Daarbij, ik doe het ook allemaal uit de losse pols zonder bankschroefje met enkel wat vijltjes en schuurpapier! :roll:

Als ik het kan....kan jij het ook hoor! :wink:

Bij de boeg kies je voor de bovenkant van een latje, dan bij het achtersteven de onderkant of, bij de boegkant de onderkant en bij achtersteven de bovenkant.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2007 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
En hoe staat het met brouw ?

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement