Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 9:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 jul, 2007 9:02 am
Berichten: 2
Woonplaats: Utrecht
Hallo allemaal, ik ben hier compleet nieuw. Althans voor jullie, want ik surf hier al een tijdje rond. Ben enkele weken geleden begonnen aan een Billing Boeier no.712, welke ik al een paar jaar had liggen (ik hoorde dat ie niet eens meer gemaakt werd). Ik was echter een beetje teleurgesteld door de hoeveelheid plastic onderdelen. Toen ik verf en gereedschappen ging halen bij de plaatselijke modelbouwshop liep ik echter tegen de Zuiderzeebotter 1912 van Artesania aan. Inhoud bekeken en meteen gekocht. Ondanks de belabberde bouwbeschrijving heb ik er geen seconde spijt van. Ben bijna klaar met de romp (het lukte mijhelaas niet de regels van Beagle te volgen, maar met de lak nog nat te schuren en lak met zaagsel te mengen valt het resultaat mij niet tegen). Ik heb ongelofelijk veel hulp aan een naamloze engelstalige site en dit forum(Peter, Beagle e.a).
Die boeier ligt even in de wacht, maar ben van plan de plastic-onderdelen te vervangen door houten.
Over de botter: ik zie erg op tegen het maken van de zeilen, maar denk dat de site van Beagle zal helpen.
Iets anders, ik weet niet waar ik het vandaan heb, maar ik heb ergens gelezen dat ik het rondhout conisch kan maken door mijn boor in een bankschroef vast te zetten. In de boorkop plaats ik het hout (wel goed uitlijnen), vijl/schuurpapier erbij en ik heb een draaibank. Vooralsnog gaat dit prima.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Foto's volgen.

Mvg, Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Jan,

Welkom hier en gefeliciteerd met de aankoop van je Botter! :)
Ik heb zelf ook een begin gemaakt met dit scheepje, echter door omstandigheden is ze in het droogdok belandt. Ik ga wel met d'r verder op het moment dat ik klaar ben met mijn huidige project.

Betreft het conisch maken van masten, ra's en ander rondhout gebruik ikzelf niet de boormachine.
Je manier om zo een soort van "draaibank" te creeren is geen slecht idee hoor, dit wordt vaker toegepast.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 jul, 2007 9:02 am
Berichten: 2
Woonplaats: Utrecht
Ja Peter,

ik heb je verslag gelezen en kon wel janken dat je niet verder kon gaan :cry: , maar uiteindelijk kom ik er wel... Zal snel wat foto's plaatsen, maar moet eerst moed verzamelen om Beagle te confronteren...
Iets meer over mezelf qua modelbouw: Die Boeier en de Botter zijn mijn eerste projecten. Ben vroeger 8 jaar lang zeeverkenner geweest en op de zeilkampen in Friesland enthousiast geworden voor de platbodems. Het feit dat er een kit van de Botter bestaat geeft al aan dat ik niet alleen sta. Iedere zomer zeilen en iedere winter de boten kaal halen en weer opbouwen. We hadden buiten de stalen Lelievletten ook een houten Lelieschouw, schitterend. Later woonde ik in Loosdrecht en heb achtereenvolgens in een houten Vinjol, een Laser en in een BM gezeild. Gelukkig weet ik dus iets van de zeiltechniek, wat best wel handig blijkt bij de modelbouw. Tot slot heb ik een Kortenhoever van de bodem afgevist en gerestaureerd. Is eigenlijk een sprietgetuigde zeil/roeiboot. Het grote verschil met de modelbouw is dat je je in dat geval wat oneffenheden kan veroorloven (Beagle).
Ben dus bezig met de Botter en om het mezelf wat lastiger te maken heb ik er nog een gekocht... Even uitleggen: M'n stiefpa was vorige week jarig en dat is zo iemand die alles al heeft. Wist geen kado, heb hem mijn Bottertje laten zien en hem zo'n kit gegeven met de vermelding dat ik hem voor hem ga maken met als uiterste opleverdatum 23 oktober, mijn verjaardag. Mijn prestatiecontractje viel overigens erg goed in de familie; weer wat anders dan een boekenbon. Ik heb er nu al zin in. Heb aantal fouten gemaakt en wil die straks vermijden. Ik zou graag zo'n bouwraam willen maken, maar kan niet echt vinden hoe je die maakt. Weet iemand waar ik dit kan vinden of moet ik gewoon die geadviseerde boeken kopen.
Tot slot wil ik nog vermelden dat mijn interesse uitsluitend modellen van hout betreft en dat het in Utrecht bellabberd gesteld is met de modelbouwwinkels (alleen treintjes hè) entoevallig in Nieuwersluis ben gestuit op die zaak die vroeger in het SVmuseum in Amsterdam zat. Heel top, veel uitleg gekregen, net als van jullie...
PS: Ben overigens niet zo'n erg aktieve internetter, dus er zullen niet teveel berichten van mij verschijnen, mijn excuses alvast.

Mvg, Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement