Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 13:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pasacabos ??
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 jun, 2007 23:33 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Burgum
Hallo brouwers!

Momenteel werk ik aan de Candelaria (Occre) dit is een als ketch getuigde mortierboot eind 18 eeuw.
Ik kwam een onderdeel tegen dat ik nog niet bij mijn vorige schepen heb gezien: in de kit genoemd Pasacabos (vertaald met: "chain pipe")
Het whitemetal onderdeeltje (2 stuks) lijkt het meest op een rij aan elkaar geklitte blokken en ik heb begrepen dat er touwwerk vanaf de boegspriet naar het schip moeten worden doorgeleid.
Als plaats van bevestiging komen in aanmerking: de boegspriet nabij of
op de "gammoning", de touwwoeling dus waarmee de boegspriet aan de scheg vastkomt. Over hoe en waar precies je ze moet bevestigen laat de bouwbeschrijving het afweten. In de literatuur (Lees, Marquardt, Lavery) kon ik er niets over vinden, behalve dat het daar met "rack block"
(Marquardt) is aangeduid.

Iemand die raad weet?

_________________
ik bouw momenteel La Candelaria van Occre kit
ik heb gebouwd:
De Eendracht van Agostini
King of Mississippi van LA
Bonhomme Richard (scratch van tek.J.Boudriot
en tek. Aeropiccola)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 19:50 pm 
Bedoel je soms de waterstag? Die wordt door middel van twee jufferblokken aan de boegspriet bevestigd en loopt naar de scheg.

En anders weet Beagle misschien wel het juiste antwoord.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Eventjes antwoord geven op je vraag maar eerst welkom heten hier op het forum.

Ten tweede moet ik je complimenteren met het type scheepje aangezien ik deze heel charmant van model vind.

Dan de "chain pipe" een beetje kromme vertaling voor een rij blokken aan elkaar. Doordat een plaatje meer zegt dan vaak 1000 woorden hierbij even een foto'tje.

Afbeelding

Je ziet dat de bovenste van de 4 blokken met een zwart touw bevestigd is met de boegspriet. Dat is de enige bevestiging die ik kan zien.
Aan de andere kant "stuurboord" kant geldt dit hetzelfde.

Of het "historisch" correct is, dat weet je nooit met bouwdozen....zou je even in de boeken moeten neuzen of je iets van een dergelijk type schip kunt vinden! :wink:

Verder heb ik je topic verplaatst uit het bouwverslagen forum en naar referentie forum gezet.

Succes, en we zien graag een bouwverslag met veel foto's! :)

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 jun, 2007 23:33 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Burgum
Dank jewel Peter voor je snelle reaktie. Het onderdeeltje op de foto is inderdaad wat ik bedoel. Het staat trouwens ook op de foto van de "box-art" maar die van jou is wat duidelijker.
Het vreemde is dat ik dit rijtje blokken nergens anders ben tegengekomen, alleen in het boek van Marquardt wordt er even iets over gezegd, zou het specifiek zijn voor de Spaanse fregatten uit die tijd?
Er komen nu steeds meer kits van Spaanse oorlogsschepen dus misschien zien we het daar nog eens terug t.z.t.
Jammer dat ze bij Occre zich er op het punt van masting and rigging zich er wat makkelijk (met wat onduidelijke tekeningen) vanaf maken, de kit is verder toch niet onaardig, alles past redelijk in elkaar en als je het sinaasappelkistenhout voor de "first planking" op de koop toe neemt heb je een flink aantal leuke uurtjes bouwplezier voor niet te veel geld (ik koop Occre rechtstreeks in Spanje via Guineahobbies.com)

Ik ga de blokjesrijtjes maar houtkleur schilderen en boven op de woelings van de boegspriet monteren, ik zie wel hoe ik ze beneden vastmaak.
Misschien vind ik nog eens een plaatje van hoe het in het echt heeft uitgezien.

Voor een bouwverslag is het een beetje te laat, de kit zit al bijna in elkaar, ik ga eens mooi de werkbank opruimen om te gaan tuigen, de romp is naar tevredenheid voltooid in ongeveer een dikke maand tijd.

Ik weet ook niet zo goed hoe ik zo'n bouwverslag op de website krijg, van het uploaden van foto's enzo weet ik niet veel. Misschien kan iemand hier eens een thread van maken? of misschien is die er al ergens?

gr. Carla
aka: Olivia2U

_________________
ik bouw momenteel La Candelaria van Occre kit
ik heb gebouwd:
De Eendracht van Agostini
King of Mississippi van LA
Bonhomme Richard (scratch van tek.J.Boudriot
en tek. Aeropiccola)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 22:08 pm 
Waar jullie het over hebben zijn de sjorringleiblokken of duizendpoten. Dit is pas na 1660 geïntroduceerd. Voorheen had men op de boegspriet de zogenaamde leikraag zitten.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2007 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Echtwaar Enno...al had je het "hatseplatshangsels" genoemd ik had je geloofd!! :lol:
Echt, maar dan ook echt nog nooit van gehoord. Mijn kennis is ook nog erg beperkt! :wink:

Weet je toevallig ook de engelse benaming ervoor?? Die termen komen namelijk wereldwijd iets vaker voor.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2007 9:15 am 
Die dingen worden beschreven in het boek Modelbouw van Schepen 16de en 17de eeuw van Rolf Hoeckel. En van eigenlijk alles wordt de Nederlandse benaming gegeven. Dus hoe iets in het Engels zou heten...

Daarnaast was het in zwang van circa 1660 tot 1700 om te worden vervangen door een 3- of 4 schijfsblok aan weerszijden van de woeling.

En voor 1660 had je dus een opstaande houten kraag op de boegspriet met daarin de benodigde doorvoeren.

En de lijnen werden geleid naar een nagelbank op de bak tegen het galjoen aan.

Ik denk dat Beagle dit beter zou kunnen omschrijven en die zal waarschijnlijk ook wel de Engelse benaming weten.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2007 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 jun, 2007 23:33 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Burgum
Sjorringleiblokken schijnt inderdaad de juiste benaming te zijn of ook wel duizendpoot. Het plaatje in Hoeckel laat zien dat ze inderdaad aan de woeling van de boegspriet werden vastgemaakt. Dan ben ik er wat dat betreft wel uit, nu maar even verder studeren op de tuigage want aan de BB heb ik niet veel steun, maar ik kom er wel uit, bij de andere schepen is het per slot van rekening ook gelukt. Ik heb een ruim voorziene bibliotheek ondertussen.
Ik heb jammer genoeg tijdgebrek doordat er weer andere werkjes tussendoor komen.
Bedankt iedereen die gereageerd heeft en tot spoedig

Carla
aka Olivia2U

_________________
ik bouw momenteel La Candelaria van Occre kit
ik heb gebouwd:
De Eendracht van Agostini
King of Mississippi van LA
Bonhomme Richard (scratch van tek.J.Boudriot
en tek. Aeropiccola)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement