Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Beste medebrouwers,

Na veel gezien te hebben van jullie merkt mij op dat het schip de Batavia een ontzettend gewild item is om te bouwen.
Met name de Revell bouwdoos is niet aan te slepen in de winkels.

O.a. om deze reden en de vragen die gesteld worden over de Batavia open ik dit topic voor alle weetjes over dit schip. Ik ben op een regenachtige dag naar de Batavia-werf gegaan in Lelystad www.bataviawerf.nl om daar een hele fotoserie te maken van de replica Batavia.

De aanhef van het topic is nog niet compleet. Ik beschrijf mijn verhaal tijdens het bezoek aan de replica. Iedere keer wanneer ik een paar minuten vrij hebt zal ik het proberen aan te vullen. Ik hoop hiermee een compleet plaatje te krijgen voor de overige brouwers betreft deze "hollandse glorie".

De replica die Scheepsbouwmeester Willem Vos met zijn team heeft weten te realiseren, is werkelijk een hoogstaand knap staaltje vakmanschap wat tegenwoordig helaas erg zeldzaam begint te worden.

Genoeg geleuterd, op naar de geschiedenis van de echte Batavia...

-------------------------------------------------------------------------------------

The voyage of the real Batavia...
Een verhaal vol mysterie, muiterij en geweld. Een Hollands koopvaardij schip op weg naar Oost-Indië wat in een storm voor de Australische kust in de problemen komt. De laatste reis van de Batavia...

Afbeelding

De Batavia is een zeventiende-eeuws zeilschip, waarvan in de jaren 1985-1995 een replica is gemaakt. De replica is te bezichtigen op de Bataviawerf te Lelystad.

Het VOC schip de Batavia werd tussen 1627 en 1628 op de Peperwerf in Amsterdam gebouwd. Het schip vertrok voor het eerst op 29 oktober 1628, onder bevel van schipper Adriaan Jakobsz. Eigenlijk was de leider van de expeditie opperkoopman François Pelsaert. De schipper was verantwoordelijk voor de goede vaart, maar hij moest wel bevelen aanvaarden van de opperkoopman.

Op 14 april 1629 kwam het schip aan op Kaap de Goede Hoop om te foerageren. Na 8 dagen vertrok het weer. Op 4 juni 1629 sloeg het schip lek op een rif van de Wallabi-groep voor de Australische westkust. Het wrak bevindt zich momenteel in een museum in Fremantle, Australië.

De reis...
De dramatische geschiedenis van het retourschip de Batavia spreekt tot op de dag van vandaag tot de verbeelding. De hoofdrolspelers waren de opperkoopman Francois Pelsaert, de schipper Adriaan Jakobsz en de onderkoopman Jeronimus Cornelisz. De opperkoopman en de schipper hadden elkaar op de vorige thuisreis al ontmoet. Pelsaert had Jakobsz toen terechtgewezen en Jakobsz had daardoor een hekel aan Pelsaert gekregen. Het toeval wilde dat ze op deze reis naar Batavia weer samen moesten werken. Onderkoopman Jeronimus Cornelisz was eigenlijk een failliete apotheker uit Haarlem met ketterse denkbeelden die daarvoor moest vluchten uit de Republiek.
Tijdens de heenreis ontstond door weerzin tegen Pelsaert bij de schipper het idee de Batavia te kapen. Destijds vervoerden de VOC-schepen op de heenreis veel goud en zilver om in de oost handel te kunnen drijven. Waarschijnlijk hadden de kapers daaraan voldoende gehad om een goed leven in een onbekende haven te leiden. Adriaan Jakobsz en Jeronimus Cornelisz verzamelden daarom een groep gelijkgestemden om hen heen en hadden al een incident gearrangeerd waaruit de muiterij moest ontstaan, maar het plan kon niet worden uitgevoerd door de schipbreuk op de Houtman Abrolhos, tegenwoordig de Wallabi-koraalriffen voor de westkust van Australië.
Na zo veel mogelijk mensen veiliggesteld te hebben op de eilanden van de archipel, zeilden opperkoopman Pelsaert en schipper Jakobsz met de overgebleven grote sloep naar Batavia om hulp te halen. Jeronimus Cornelisz, die achterbleef, was zich er goed van bewust dat Pelsaert in Batavia de vermeende kaping zou rapporteren en dat hij door zijn medemuiter, schipper Adriaan Jakobsz, in een kwaad daglicht zou worden gesteld, en misschien wel de volledige schuld in de schoenen zou krijgen geschoven. Hij zette dus het plan van de muiterij door: hij wilde proberen het hulpschip dat wellicht zou terugkomen uit Batavia te kapen, om daarmee alsnog een veilig heenkomen te zoeken. Daarvoor was het echter nodig om als muiters een meerderheid op de eilanden te verkrijgen. Hij deed dit enerzijds door groepen sterke schipbreukelingen onder valse voorwendselen naar afgelegen eilanden te verplaatsen en anderzijds door moordpartijen onder de verwachte tegenstanders te organiseren. Zijn kapersgroepje heeft een waar schrikbewind gevoerd onder de reizigers: ca. 120 mensen werden door hen vermoord. De laatste slag die hij moest leveren, het uitschakelen van de soldaten die hij naar een ander eiland had verplaatst, werd echter onderbroken door de komst van het reddingsschip Saerdam. De leider van de soldaten, Wiebe Hayes, kon Pelsaert, die het schip aanvoerde, tijdig waarschuwen voor de ophanden zijnde kaping. Pelsaert en zijn mannen waren daardoor snel in staat de opstand de kop in te drukken. Vrijwel alle deelnemers aan de muiterij kregen ter plaatse of later in Batavia de doodstraf. Alleen schipper Adriaan Jakobsz weigerde ook na martelingen te bekennen en het bewijs tegen hem kon niet sluitend gemaakt worden. Het is onbekend wat zijn lot uiteindelijk was. Hoewel Pelsaert geen rol speelde in de muiterij werd hem door de VOC wel aangerekend dat hij te weinig gezag had getoond. Wiebe Hayes werd voor zijn verdediging beloond en bevorderd. Opmerkelijk is verder dat Jeronimus Cornelis, de leider van het schrikbewind op de eilanden, zelf geen moorden had gepleegd. Zijn intelligentie, overtuigende praat en lage moraal waren voldoende om anderen daartoe te brengen.
Van de 341 opvarenden van de Batavia kwamen er uiteindelijk slechts 68 in Batavia aan.

In 1647 werd het relaas onder de titel Ongeluckige Voyagie, van't Schip Batavia, Nae de Oost-Indien uitgegeven. Dit boek werd waarschijnlijk samengesteld op basis van François Pelsaert’s journaal.

De lading...
De lading van de Batavia bestond uit 12 kisten zilveren muntgeld en goud ter waarde van 260.000 gulden, luxe gebruiksgoederen, zilverwerk voor Mogol-keizer Janghir, laken, wijnen, kaas, schitterende kleding, handelswaar en een kistje met zeer kostbare juwelen (o.a. een grote camee van agaat (21x30 cm) die in het jaar 312 voor de Romeinse keizer Constantijn was gesneden en te koop was aangeboden door de Antwerpse schilder Rubens). Een andere schat was de "Rubens Vaas" met afbeeldingen van Pan, gesneden uit een enkele agaat. Bovendien waren aan boord 130 grote blokken bewerkt zandsteen, die een poort moesten gaan vormen in de nieuwbouw van het Kasteel van Batavia; tijdens de reis fungeerden ze als ballast.

De replica...
Op initiatief van scheepsbouwer Willem Vos is op de Bataviawerf in Lelystad een replica gebouwd, of beter gezegd een reconstructie op basis van de uit archieven bekende hoofdmaten van het oorspronkelijke schip. Ten tijde van de bouw van de Batavia werkten scheepsbouwers nog niet met bouwtekeningen, maar op basis van een systeem van afgeleide maten dat van vader op zoon werd doorgegeven. De meeste informatie over 17de-eeuwse schepen komt uit geschreven bestekken, de bekende boeken van Nicolaas Witsen en Cornelis van IJk, schilderijen en tekeningen. Van de Batavia zijn geen afbeeldingen bekend. Details zijn door de bouwers van de replica daarom zelf ingevuld op basis van onderzoek van verwante schepen uit deze periode. Het schip is zo veel mogelijk voorzien van alle details uit die tijd, van het beeldhouwwerk op de spiegel tot het allemansend op de plaats waar de manschappen hun behoefte deden.

De bouw van de replica begon op 4 oktober 1985 en werd afgesloten met de tewaterlating en doop door Koningin Beatrix op 7 april 1995.

Feiten over de replica...
Scheepstype: spiegelretourschip
Lengte over alles: 56,60 m
Wijdte: 10,50 m
Maximale diepgang: 5,10 m
Hoogte grote mast vanaf kiel: 55 m
Leeg gewicht: 650 ton
Waterverplaatsing (volledig geballast): circa 1200 ton
Totale lengte tuigage: 21 km
Zeiloppervlak: 1180 m2
Geschut: 24 gietijzeren kanonnen
Aantal opvarenden in 1628: 332 personen
Lijfspreuk van Willem van Oranje (aangebracht in de kajuit): Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour perséverer. Het is niet nodig verwachtingen te koesteren om te ondernemen, noch te slagen om te volharden
Scheepsbouwmeester reconstructie: Willem Vos
Totaal aantal mensen dat tussen 1985 en 1995 op enige wijze aan de Batavia heeft gewerkt: 1140
Datum kiellegging: 4 oktober 1985
Datum doop en tewaterlating: 7 april 1995

bronnen: www.wikipedia.org, www.bataviawerf.nl

-------------------------------------------------------------------------------------

Rondleiding over de Replica Batavia...
Van landrot tot zeeschuimer...

Terug in de tijd...episode 1
Na mijn auto geparkeerd te hebben op het grote terrein voor batavia-stad loop ik met een enorme glimlach op mijn gezicht naar de kassa van de Bataviawerf. "dat is dan € 10,-", hoor ik haar zeggen tegen mij, met een brede glimlach overhandig ik haar het geld, wetend dat het een schijntje betreft om terug te gaan in de geschiedenis...

Na het loket open ik de deur naar de werf. Meteen voor je doemt het grote skelet van de 7-provinciën op.
Om haar is een volledige bouwstelling geplaatst dusdanig dat men overal bij kan komen voor bouwwerkzaamheden zowel in hoogte als in breedte. Hetgeen wat ik zie zijn vele spanten op een kiel die uitsteken als een ribbenkast op een ruggengraat.
Onbegrijpelijk dat dit later een schip nog imposanter en indrukwekkender gaat worden dan de replica Batavia. In de verte hoor ik een hamer neervallen op een aambeeld. Een van de weinige tekens van leven op de werf.
Het moment dat ik verder over de werf struin zie ik de Batavia opdoemen als een enorm gevaarte, liggend in het kolkende water.

Afbeelding

Golven klotsten tegen haar brede heupen welke woest uiteens spatte. Met de leeuw op haar lang uitstekend galjoen en de pracht en praal van haar steven, even een moment van stilte. vanwege het slechte weer was geen sterveling op de werf laat staan op het schip. Heel even sluit ik mijn ogen en een windvlaag ging door mijn haar..... het was alsof ik een paar eeuwen terug ging in de tijd....

Afbeelding

Afbeelding

Langzaam loop ik om haar heen en bekijk het beeldsnijwerk op haar rechte wulf, gallerijen en doorluchtige wulf. Dan te bedenken dat vroeger een dergelijk schip binnen 8 maanden van stapel kwam. In hele strenge winters soms zelfs 6.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk naar een prachtig zeetafereel op het holle wulf dat men een jaartje geleden op de Batavia geschilderd heeft. Hiervoor was het enkel wit geschilderd. Ik laat het even op me inwerken trachtend te begrijpen hoe dit soort schepen de woeste wateren bij bijvoorbeeld Kaap de goede Hoop moesten trotseren.

Afbeelding

Aan de zijkant van de Batavia replica is een grote stalen trap geplaatst om op haar zogenoemde "verdek" ook wel de "kuil" genoemd te komen.
De treden zijn glad vanwege de regen en mijn peperdure Hugo Boss schoenen met lederen zolen helpen niet hierbij...

Afbeelding

Episode 2
Eenmaal op het verdek kijk ik naar de houten planken waar het dek uit bestaat. Tussen de planken is een zwarte substantie aangebracht voor de waterdichtheid. In scheepslengte richting zijn de planken met de kopse kanten tegen elkaar aangelegd en vastgenageld op de dekbalken welke zich onder het dek bevinden. De planken liggen versprongen op het dek waarbij opvalt dat de plank in het midden van het schip, ookwel midscheepseplank of koningsplank genoemd, breder is dan alle andere dekplanken.
De roosters welke helemaal tot aan het ruim leiden, zijn afgeschermd met zeil zodat er geen water in het ruim kan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Even werp ik mijn ogen op de rand van het dek. Nieuwsgierig zoek ik naar een heel klein bouwkundig vernuftigheidje iets wat je moet weten anders zou je het missen. Na wat zoekwerk gevonden, verstopt achter een bankje.....het afwateringsgootje.

Afbeelding

Dit gootje samen met andere gootjes op de dekken zorgen ervoor dat regenwater, zeewater en schoonmaak water kan worden afgevoerd naar de buitenwand van het schip.

Vanaf hier neem ik een paar passen richting het achterschip. Ik moet bukken om niet mijn hoofd te stoten bij het lopen richting de stuurplecht. De mensen uit die tijd waren beduidend kleiner van formaat.

Afbeelding

Eenmaal aangekomen in de stuurplecht zie je niets behalve een stok "kolderstok" een bel en een hoofd van een pop dat naar binnen hangt in een raampje.

Afbeelding

Afbeelding

Het verhaal luidt, dus niet de bel, dat 'het wakend oog' in de vorm van een houten pop "nar" genoemd de roerganger in de gaten hield terwijl hij met behulp van een kompas de koers moest aanhouden. De nar moest erop wijzen de roerganger geen dwaze fouten te maken. Mensen destijds werden helemaal gebrainwashed door bijgeloof is mijn mening....dus ik wees gewoon terug naar die nar.

Afbeelding

In mijn ooghoek hangt die bel...hmmm....die is wel erg groen voor een nieuwe koperen bel, dus mijn nieuwsgierigheid richt zich op die bel. 1602 staat erop, dat is voor de geboorte van de Batavia! Van welk schip is deze bel???

Afbeelding

Het antwoord kreeg ik later van een rondleider, hij vertelde dat dit de bel van het schip "Hollandia" geweest moest zijn. Na verluidt het grootste oorlogsschip uit die tijd waaronder Piet Heyn samen met het schip "Amsterdam" de zilvervloot heeft veroverd van de Spanjaarden.

Met de bijzondere bel nog in het achterhoofd hebbende stap ik door 1 van de 2 deuren naar de kajuit. Tot mijn verbazing was deze helemaal leeg op een enkele eenzame kist en een houten bankje na. Niets stond er meer. Ik weet van een vorig bezoek dat er een houten eiken tafel stond met eiken stoelen. Ik vraag me af of dit als resthout verwerkt is in de 7-provinciën...

Afbeelding

Ik loop in gedachten naar de achterkant van de kajuit. Het enige licht wat binnen viel kwam door die 3 kleine raampjes en een enkele geschutspoort. Nieuwsgierig als een kapitein zijnde tuurde ik door één van de raampjes op het water, gefascineerd door het idee dat vroeger men zo uitkeek over een of andere buitenhaven of open zee.

Afbeelding

Na teruggekeerd te zijn in het heden draai ik me een kwartslag om naar 1 van de deuren die uitkomt op de galerij. Ik probeer de deur te openen echter deze hadden ze afgesloten vanwege het slechte weer. De wind hoorde door het schip fluiten en de tuigage hoorde je slaan in de wind.

Afbeelding

Op dit moment drong het tot me door dat het schip behoorlijk aan het schommelen was. Ik probeerde in een rechte lijn terug door de kajuit te lopen naar de stuurplecht. Uiteraard ging dit niet lukken en leek het wel alsof ik na een lange nacht in de kroeg terug moest lopen naar huis…

Afbeelding

Episode 3
Terug in de stuurplecht aangekomen te zijn wilde ik eigenlijk een verdieping omlaag. Gezien het weer leek het me beter om eerst maar buiten alles te bekijken nu het nog droog was, je kan immers nooit weten wat er allemaal nog in die wolken verstopt zit aan nattigheid.
Ik werp een blik naar buiten en zie dat het nog droog is, jippie!!

Afbeelding

Vanaf hier loop ik over het verdek naar de “bak”. Deze ruimte voorop het schip wordt gebruikt als werkplaats. Hier liggen blokken, staat een werkbank en worden touwen gerepareerd. De andere kant van de bak is helemaal leeg.

Afbeelding

Aan het einde van de bak zijn twee piepkleine deurtjes, ik loop er naar toe en zie de boegspriet voor mijn schoenen het dek induiken.

Afbeelding

Ik loop naar 1 van de deurtjes die open staat, ervoor een heel klein en steil trappetje. Ik wurm me door de zeer kleine opening en op dat moment was ik toch blij dat ik vroeger bij gymnastiek goed opgelet had. Na enige capriolen uitgehaald te hebben om door die nauwe opening te klimmen is het me toch gelukt uit te komen op het “galjoen”.

Afbeelding

Vanaf hier was het niet mogelijk verder te gaan, er waren wat dingen afgesloten en een bordje wat er half bij hing aan de boegspriet vertelde dat dit het einde van de reis was voor het galjoen betreft. Daar hang je dan de acrobaat voor uit…

Afbeelding

Het is niet anders dan eens rond te kijken op het galjoen. Als eerste zie ik de enorme boegspriet voor me welke behoorlijke weersomstandigheden al doorstaan heeft. Het hout ziet er grijs en grauw uit en lijkt op het punt van “knappen” te staan. Blijkbaar is dit enkel uiterlijke schijn aangezien de boegspriet nog steeds bevestigd zit op het schip.

Afbeelding

Verder richt ik me op de vele touwen, blokken en pennen. Ook het toilet voor de bemanning is hier geplaatst. De toiletten voor de elite zijn geplaatst in de galerijen naast de kajuit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een windvlaag….ik hoor het hout en de touwen kraken en knarsen, het schip schommelde ook even. Trachtend mijn balans te behouden draai ik me helemaal om met mijn rug naar de leeuw. Op dit moment had ik een mooi overzicht op het “bakdek”.

Afbeelding

Het bakdek dat zich boven het bak bevindt, toont prachtige gebeeldhouwde houten koppen ook wel “knechten” genoemd. Daar vlakbij staat de kleine kaapstander of “spil” genoemd. De mast die op het bakdek staat heet “fokkemast”. Ik kijk omhoog langs de mast om even het “kraaiennest” te bewonderen.

Afbeelding

Weer een windvlaag….het schommelen van het schip zorgt ervoor dat mijn evenwicht behoorlijk op de proef gesteld wordt met een camera in mijn handen en veel te gladde schoenen. Ze moeten wel gedacht hebben op de werf, “welke idioot gaat nu in zijn 2 delig kostuum in dit weer de Batavia bekijken..” Nu, ik dus…

Episode 4
Tijd om terug te keren naar de bak. Wel, ik vertelde jullie matrozen zojuist dat het betreden van het galjoen een redelijke uitdaging genoemd mag worden, om terug te gaan door dat zelfde deurtje op dat trappetje moet je minstens 3 volledige cursussen Yoga gehad hebben en 4-voudig wereldkampioen “hoe vouw ik mijzelf dubbel” sport hebben behaald, liefst in 3 disciplines, lengtewaards vouwen, het alom bekende “diagonaal vouwen” en “origami” (de Chinese kunst van het vouwen van dieren zodat je van jezelf een baviaan kunt vouwen).
Doordat ik geen van allen beheers zal ik maar niet vertellen hoe ik naar beneden gegaan ben met mijn ruime 1m75 aan menslengte, aangezien “censuur” steeds opspringt uit de spellingcontrole.

Onderaan het trappetje uitgekomen en volledig geradbraakt staat mijn hoofd in een vreemde positie, namelijk naar beneden. Dit is niet handig aangezien je dan voor je niets ziet. Op dit moment valt mijn oog op een constructie-element van het schip doordat ik toch nergens anders naar kon kijken. Het hout is met een schuinse verbinding tegen elkaar gezet en volgt volledig de vorm van de boeg.

Afbeelding

Na 5 minuten te hebben gestaard naar die “Ooo..zo interessante” verbinding begon het bloed weer langzaam te stromen in mijn nek. Wat een opluchting, ik kon mijn hoofd weer bewegen.

Met een paar snelle passen en op tijd te bukken, was ik het bak alweer uit en liep weer richting achterschip. Ditmaal klom ik eerst het “halfdek” op. Dit dek ligt tussen de kampanje en het verdek in. Er komen officieren, maar ook manschappen, omdat vanaf hier ook deels de grote mast wordt bediend. Ik kijk schuin omhoog naar de ra’s van de grote mast en zie dat een stuk zeil nog bevestigd is aan de grote ra. Opvallend, normaliter worden zeilen altijd afgehaald als een schip voor langere tijd voor anker lag.
Kijkend naar de ra valt me op dat de wolkenpartij behoorlijk verkleurd naar donker en de wind neemt ook behoorlijk toe. Als dat maar goed gaat....

Afbeelding

Afbeelding

Op het halfdek wordt de grote mast bediend met een groot blok. “Hijs de zeilen stelletje zeeschuimers!!!”, hoor ik de opperstuurman schreeuwen tegen de hoogbootsman vanaf de kampanje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een klein stukje verder zag ik het topje van de bezaansmast liggen. Zo te zien is dit de nieuwe echter moet ze nog bevestigd worden op haar plaats.

Afbeelding

Achteraan het halfdek tussen de trappen van het halfdek naar het kampanjedek, zijn een aantal houten beeldjes te zien van “Bataven ook wel Batavieren of Batavii genoemd” Hetgeen waar dit schip haar naam aan te danken heeft.

Afbeelding

Ik loop een stukje verder en kijk naar het “kampanjedek”. Vanaf hier werd de Batavia gecommandeerd.
De opperstuurman gaf er zijn aanwijzingen voor koers en zeilvoering aan de hoogbootsman. Met fluit- en trompetsignalen werden deze doorgegeven aan de maats.
Op de kampanje bevinden zich ook verschillende hutten, waar ik niet naar binnen kon gaan. Ook dit deel van het schip heeft men tijdelijk afgesloten.

Afbeelding

Iets hoger wappert woest een stuk Hollandse glorie in de wind. Op dat moment sloeg de vlag zo hard in de wind dat een scheurend geluid te horen was, alsof je een kledingstuk uit elkaar trekt. Voor mijn neus aait de wind dusdanig wild aan de vlag dat zij half in 2en gescheurd wordt. Misschien toch maar goed dat ze een deel van de …..mast afgehaald hebben als deze toe was aan reparatie….

Afbeelding

Op dit moment begin ik toch een beetje zeebenen te krijgen als landrot gezien het schip, desondanks ze goed vastgelegd was, behoorlijk aan het dansen is op het water. Het is maar goed dat mijn camera voorzien is van lensstabilisatie…..* zucht*, waarom is dit niet optioneel voor “Peters” verkrijgbaar….

Ik klauter van het halfdek terug naar het verdek en loop onder het verdek door tot aan de grote mast.
Het grote blok wat bij de grote mast op het halfdek hangt, wordt hier met touwen bediend.

Afbeelding

Terwijl ik langs de grote mast omhoog kijk, valt een druppel op mijn hoofd…hmmm….tijd om benedendeks te gaan zeg ik tegen mijzelf en werp een blik richting het toegangsluik naar het “overloopdek”

Afbeelding

Afbeelding

Episode 5
Juist, daar moet ik heen. Ik loop om de roosters heen en merk op dat je deze kunt afdichten met behulp van de planken die opgestapeld in het midden van de roosters gelegd zijn. Ik denk dat hierdoor wat meer “leefruimte” gecreëerd werd.
Aangekomen bij het luik stap ik via de treden naar het overloopdek. Dit dek werd hoofdzakelijk gebruikt als verblijf voor de bemanning. Meteen vallen teveel dingen op terwijl echt 1 ding er bovenuit stak, het lichtgebrek….

Alle geschutspoorten waren gesloten wat ervoor zorgt dat het binnen in het schip aardedonker is. Hier en daar hangt wel een lichtpuntje, maar dat bleek niet voldoende op sommige plaatsen.
Bij de trap, waar ik me op dit moment nog bevond, kwam wat licht van boven en opzij het schip binnen. Hierdoor was de pomp ook goed te zien.

Afbeelding

Bij het passeren van de pomp loop ik naar de “konstabelskamer”. De kamer wordt door middel van “het schot” gescheiden van de rest van het dek. Hier heeft de opperkannonier zijn verblijf. De kamer wordt doorkruist middels de helmstok.

Afbeelding

Afbeelding

Ik loop naar het einde van de kamer en moet bukken om mijn hoofd niet te stoten tegen de helmstok aangezien ik eronderdoor kruip. Ik bekijk het touwwerk welk om de helmstok als versteviging diende, gedraaid zit.

Afbeelding

Wanneer ik me terug omdraai met mijn rug naar het roer kijk ik eigenlijk naar een touwenpartij welke het schip aan de kade. Op dit moment voel ik weer een behoorlijke windstoot en ik hoor het touw schuren over het eikenhout wat een laag krakend geluid voortbrengt. Even zoek ik weer naar mijn balans welke ik snel weer vind. Gelukkig ligt het schip goed vast en is de schommeling kort en oppervlakkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even kijk in naar één van de blokken welke eenzaam stoffig in een hoekje hangt te verteren…

Afbeelding

Ik laat de konstabelskamer achter me en draai me richting het schot. Aan het schot hangen de werktuigen om het kanon te bedienen. Het idee van het laden van een kanon laat ik op me inwerken, dat was toch wel een heel karwei. Na het afvuren van een schot, schoot het kanon een stuk naar achteren. Door middel van de verankering aan het paard kon het kanon na laden snel terug op haar plaats gereden worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik bekijk ook even het takel systeem om de luiken te openen en sluiten.

Afbeelding

Vanaf hier draai ik me om en loop richting “kombuis”. Het kombuis is helemaal gemetseld met handgebakken stenen welke hogere temperaturen kunnen weerstaan. Doordat het schip helemaal van hout is hebben ze de stenen ook op de vloer gelegd om brandgevaar zoveel mogelijk te beperken. Op het schip kon voor 341 opvarende gekookt worden.

Afbeelding

Nieuwsgierig wat de pot vanavond schafte liep ik het kombuis in om te kijken wat er in de pan lag.

Afbeelding

Een pollepel en een stuk plastic dat moet voordoen als een varkenspoot……eet u smakelijk zou ik zeggen! Na deze overheerlijke maaltijd te hebben mogen aanschouwen stap ik de kombuis weer uit.

Afbeelding

Afbeelding

Ik draai mijzelf een kwartslag richting de boeg en vanaf hier heb je een mooi uitzicht op het verdere overloopdek. Bij de boeg, voor mij dus aan het einde van het dek is de “ankerbeting” gelokaliseerd.
Dit wil ik wel even van dichtbij gaan bekijken…

Afbeelding

Ik loop vanaf het kombuis langs de kanons richting de ankerbeting. Eenmaal daar aangekomen tuur ik een beetje om me heen en vallen me een aantal dingen op. Met name de Beting zelf is fling uitdost met diversen verstevigingsbalken en de ankertros is behoorlijk dik. Ik meende te horen een 15cm doorsnede.
Wanneer het schip voor anker ligt hangt het aan de beting vandaar de robuuste uitvoering.

Afbeelding

Verder viel hier niet zoveel meer te zien op het overloopdek behalve een klein elementje wat me toch opviel.
Ik wilde richting de trap lopen om naar de “koebrug” te gaan, het dek tussen het overloopdek en het ruim, als mijn ogen niet op iets vreemds vielen. Ik keek naar een rooster op de grond en zag dat om de roosters de planken met een schuinse verbinding tegen elkaar gezet waren en deze planken waren ook breder. Ik weet niet de reden hiertoe, toch viel me dit op. Ook is goed te zien dat niet alle dekplanken overal even breed zijn.

Afbeelding

Ik loop naar de trap en ga een verdieping omlaag. Nu weet ik dat zulke schepen niet voor lange mensen erg handig is, maar dit slaat wel alles. De koebrug oude naam “cooy-brug” genoemd is dusdanig laag (1m20 hoog) dat je eigenlijk alleen kunt kruipen. Aangezien ik hier in mijn kostuum sta is kruipen niet echt een optie. Geknield lopen is niet zonder risico’s aangezien de balken vrij hard zijn en weinig meegeven wanneer je die probeert te koppen…

Onderaan de trap wordt je meteen met de neus op de feiten gedrukt dat dit geen plezierig dek moest zijn geweest in de oudheid. Gelijk wordt je geconfronteerd met boeien welke “kromsluitijzers” als naam dragen en een brandblusser. Hoe ze die vroeger gebruikten is me niet duidelijk geworden…

Afbeelding

Op dit moment besef ik me dat ik helemaal alleen dit schip aan het verkennen ben bij slecht weer. Ik weet niet dat het ondertussen buiten is gaan stormen. Het kraken van het hout hoor je door het hele schip en je moet dan niet bijgelovig of last hebben van claustrofobie...

De koebrug was met name bedoeld om de soldaten onder te brengen. Deze werden ook wel eens gestraft en vandaar die kromsluitijzers. Echter, waren er geen of weinig soldaten aan boord dan werd de koebrug gebruikt om delicate/ kwetsbare handelswaar te stuwen. Vooraan het schip zie ik een opening. Een schot zorgt ervoor dat er een ruimte gecreëerd wordt op de koebrug. Wat zou daar achter bevinden vroeg ik mijzelf af? Tijd om eens een blik te werpen om het hoekje van het schot…

Afbeelding

De fokkemast komt uit het overloopdek zetten en duikt richting het ruim. Terwijl ik de mast aan het bewonderen ben, is goed te zien dat de mast steeds een beetje smaller wordt naar beneden. Verder was er niets te zien dus ik draai me om en loop/ kruip / beweeg me over de koebrug naar het andere eind van het schip. Over de gehele lengte van het schip zijn metalen ringen geplaatst om lading mee vast te sjorren.

Afbeelding

Afbeelding

Na veel pijn en moeite aangekomen te zijn aan het andere eind van de koebrug kijk ik over een reling naar beneden in het ruim.

Afbeelding

Afbeelding

Episode 6, "the final chapter..."
Bij de trap laat ik me zakken tot het diepste punt in het schip, namelijk het ruim.

Bij de trap laat ik me zakken tot het diepste punt in het schip, namelijk het ruim. Phoe, over donker gesproken, naast een enkel lichtpuntje hier en daar zag je werkelijk niets. De helft van de verlichting was uit of defect…

Afbeelding

Meteen stond om een hoekje een blok welke was afgedankt. Welk verhaal zal achter dit blok steken als men dit helemaal beneden in het ruim wegstopt in een donker hoekje, vraag ik me dan af…

Afbeelding

Het donkere is best vervelend als ik jullie iets wil tonen, gelukkig heb ik zelf ook licht bij me en zie hier, met licht aan zie je toch veel meer?

Afbeelding

Ik loop op een paar vaten af welke netjes naast elkaar liggen. Ik klop op 1 van de vaten en hoor dat ze hol zijn, over een illusie gesproken…

Afbeelding

Ik kijk omhoog naar de roosters welke op het verdek liggen.

Afbeelding

Op dit moment begint het schip behoorlijk te bewegen al is het in het ruim minder sterk aanwezig als bovendeks. Een mooi moment om eens de ballast te bekijken. De ballast bestaat uit pakketten lood, beton en zand. Waarvan de meeste onder de dekplanken zijn geplaatst.

Afbeelding

Een klein stukje ernaast komt de grote mast uit het dek van de koebrug het ruim in zetten. Heel goed is de steeds smallere diameter van de mast te zien. Onderaan de mast is een metalen band gespannen om het hout. Om dit voor elkaar te krijgen hebben ze dezelfde methode gebruikt als ze doen bij vaten en tonnen. Door het metaal te verhitten zet deze uit, op dit moment plaatst men de hete ring strak om het hout. Doordat het metaal afkoelt zal het ook krimpen en daardoor de houten delen van de mast stevig tegen elkaar drukken.

Afbeelding

Ik waggel ondertussen naar de mast toe aangezien lopen nog steeds lastig is. Ik werp een blik op de oorsprong van de mast zoekend naar het befaamde muntstuk eronder. Daar zie ik dat de mast gestut wordt door 4 balken die de mast op zijn plaats houden. Het muntstuk is natuurlijk niet te zien.

Het verhaal luidt dat scheepsbouwmeester Willem Vos een gouden munt van de Batavia heeft gekregen welke onder de mast van de ‘echte’ Batavia heeft gelegen. Hij heeft gezegd deze munt nooit onder de mast van de replica te leggen aangezien de munt geen geluk gebracht heeft. In plaats daarvan is een andere munt onder de mast gelegd, enkel is niet bekend om welke munt dit gaat.

Afbeelding

In het ruim is verder niets te zien behalve een lichtpuntje helemaal achterin het schip. Nieuwsgierig als ik ben beweeg ik me er naartoe. Het lichtpuntje komt achter een raampje vandaan wat een afgesloten ruimte is in het ruim.

Afbeelding

Ik probeer door het smoezelige glas te kijken wat te zien is in dat kamertje. Er staat een pop zonder hoofd welke bezig is met zakjes kruit. Dit moet dus de kruitkamer zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Na enige ogenblikken mijn balans weer te zoeken, begin ik aan de reis terug naar boven. Ik loop naar de trap en tuur naar de koebrug. Hmmm…dat is krap….

Afbeelding

Eenmaal bovendeks te zijn gekomen en terug op het verdek werd mijn vermoeden al bevestigd…..nattigheid en hoe…een werkelijk wolkbreuk met bijna horizontale regendruppels. Het is beter als ik nog even wacht.

Afbeelding

Ik kijk naar het spatten van de regen op het hout wat soms een leuk speels effect geeft…

Afbeelding

Na een 15 minuten te hebben gewacht en nog steeds als enige op het schip te zijn begon de regen iets af te nemen. Een blik over de verschansing van het schip verteld me dat de werf nu best blubberig is. Met mijn schoenen is dat niet handig…

Ik glibber naar de trap welke mij terug zal zetten op de steiger en loop terug naar de kade.

Nog eenmaal kijk ik om naar haar voor een laatste blik, terwijl een dikke druppel in mijn gezicht valt en zeg hardop in mijn gedachte, “tot de volgende keer meiske!”

Afbeelding

Dit was het verhaal van een landrot op een zeetobbe welke na zijn bezoek aan dit majestueus stukje vakmanschap, in zijn gemotoriseerde 4-wieler terugreed naar huis. Eenmaal thuis zijn bed opzocht waar hij van uitputting en inspanning in een diepe slaap viel en langzaam wegzonk in het beleefde avontuur.

Peter alias “de zeeschuimer”


Einde...

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op di 27 mei, 2008 10:13 am, in totaal 16 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2007 10:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2007 11:49 am
Berichten: 115
Woonplaats: putten
Prachtig, echt waar, ik kan zowat niet wachten tot je verder gaat hiermee.
ook de details enzo zijn goed te zien.
Vol verwachting klopt m'n hart...

Arjan

_________________
Groet'n Arjan

Acti labores iucundi sunt

(gedane zaken zijn aangenaam)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2007 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Nieuwe update is geplaatst! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2007 11:49 am
Berichten: 115
Woonplaats: putten
ik heb het weer een keer doorgespit, en die schatten aan fotomateriaal heb ik inmiddels bij de rest van de foto's gevoegd. Dat kleine deurtje bij het galjoen, om van de bak op het luizenplechtje te komen, dat is een hele toer ja, omhoog valt dan nog wel mee, maar weer terug naar de bak... Dan kruip ik toch nog liever 'eventjes' de koebrug heen en weer. en dat is met m'n 1,90 toch ook wel een hele toer. Maar ik denk dat je daar in het vervolg ook wel een keer bij uitkomt.

Arjan

_________________
Groet'n Arjan

Acti labores iucundi sunt

(gedane zaken zijn aangenaam)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 9:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
inderdaad ik heb daar ook over de dekken gelopen en het enige dek waar ik mijn 2 meter rechtop konhouden was het bovendek, de rest, ach kruipen ging sneller
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ja terug was inderdaad een enorme uitdaging! :lol:
Kruipen was in mijn geval geen optie met mijn kostuum! :?

Ik zal vanmiddag weer een stuk verhaal toevoegen aan het bestaande stuk. Eens kijken of we dieper het schip in kunnen met de verhaallijn.

Hoe leest het btw? Leest het lekker door?
Ik heb die dag van de Batavia alleen een kleine 150 foto's gemaakt, dus ik heb nog het een en ander te schrijven... :lol:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2007 11:49 am
Berichten: 115
Woonplaats: putten
ik moet eerlijk zeggen dat het heel lekker leest, het leest vlot, geen moeilijke woorden, en die soms ironische ondertoon (bijvoorbeeld Daar hang je dan de acrobaat voor uit… -- Ze moeten wel gedacht hebben op de werf, “welke idioot gaat nu in zijn 2 delig kostuum in dit weer de Batavia bekijken..” Nu, ik dus…) vind ik erg leuk.

Arjan

_________________
Groet'n Arjan

Acti labores iucundi sunt

(gedane zaken zijn aangenaam)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 11:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het leest prima weg, Peter, dus van mij mag je op deze wijze doorgaan
BertUS (Naast het Grendeliaans nu ook het Peteriaans?)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 12:03 pm 
Wat zijn jullie allemaal maar kleine mannetjes.....
De één is 1,90 m, de ander is 2,0 m. Je hebt dus altijd baas boven baas en ik ben dus groter: 2,04 m. En met die lengte is het niet een pretje om je weg aan boord van Batavia te vinden :twisted: .


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 12:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi, doen wij de middenzeilen, doe jij de topzeilen :lol: :lol: :lol:
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement