Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2007 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal!!

Jullie hebben er lang op moeten wachten maar de lang verwachte "how-to" betreffende "het beplanken van een scheepsromp voor beginners" is eindelijk gereed.
Ik wil graag Beagle bedanken voor de nodige tips bij het maken van dit document!

In dit document wordt beschreven waarop te letten bij het beplanken van een scheepsromp en welke methode je wel en niet zou moeten gebruiken.
Ik heb er best veel uurtjes werk inzitten maar wellicht hebben jullie toch nog vragen, opmerkingen of je mist iets in het document? Schroom niet dit aan me te stellen en ik zal ernaar kijken. :roll:

Ik hoop allen dat het jullie gaat helpen bij het brouwen van die houten tobbes! :lol:

Momenteel is de proefversie hier te downloaden:
Beplanken van een scheepsromp

Voor alle scheepsbouwers (hout) feitelijk een aanvulling / deel 2 van de eerder geschreven "how to".
In mijn bouwverslag van het schip Santa Maria pas ik de methodiek van de "how-to" toe en geef ik wat extra tips. Je kunt de desbetreffende post direct HIER vinden.

succes!!

Groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op vr 19 apr, 2019 13:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2007 19:17 pm 
Ha Peter,

Heb even de proefversie binnen gehaald en dat ziet er goed uit.
Zodra je met de uiteindelijke versie komt zal ik die ook binnen halen en uitprinten.

Groeten,
Enno


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2007 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ptér,
Dit is wel meer voor de gevorderden en als aanvulling op jouw handleiding.

Met je stelling --> Schuin nooit de onderkant af. heb ik een kleine opmerking uit de praktijk.

In feite zou je de twee kanten van een plank moeten afschuinen t.o.v. de lengte-as van de plank. Maar dat is natuurlijk helemaal niet doenbaar. Ik heb ondertussen de gewoonte aangenomen van de planken die naar het voorschip toe lopen ,vanaf je grootspant, zoals jij, van de onderkant niet af te schuinen. Maar de planken vanaf de grootspant, naar het hek toe , naar het roer, van daar de onderkant van af te schuinen en de bovenkant recht te laten.
Zo werkende heb je dan al een beter benadering van de ideale toestand.
Met de planken recht te laten aan de onderkant, voor het deel, naar het achterschip lopende, had ik ondervonden dat je dan soms nogal eigenaardige bochten in je hout krijgt en dat je dan, zoals op een van je eerste tekeningen, de huidplank niet meer volledig tegen de spant gaat liggen.

Ook maak ik eerst de beplanking uit een zo lang mogelijk stuk , dat afgeschuind word. Eens op maat, dan pas ga ik de kopse kanten insnijden. Zo kan ik minder distortie krijgen in de loop(Zicht) van de plank.

PS In het England van 1750-1830 waren de rechte eikenboomstammen ongeveer 26-26 voet lang ( +/- 9 meter) . Goed ingeschat jouw 10 m.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2007 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ik heb ook wat research gedaan alvorens ik ben gaan beginnen, 10cm schaal 1:90 = 9meter. :)
Het zijn maar kleine dingen waar je zelf een invulling aan kan geven.

Betreft het afschuinen / verjongen scheepslengte richting. Tja....ik vind het nog steeds moeilijk om dat stuk te beschrijven. Toch schuin ik zoveel mogelijk maar 1 kant af. Inderdaad ga ik helemaal met je mee dat je de vorm van de plank kan beinvloeden door ook de onderkant af te schuinen. Zo staat er minder stress op het hout zegmaar waardoor het "klinker effect" (het bol staan van de huidplank) minder snel optreed.

Ook ik leg een zo'n lang mogelijk stukje hout tegen de romp te drogen. Daarna schuin ik de plank af in de lengte richting en als laatste verdeel ik deze in stukken van 10cm zegmaar. Toch, ik doe dit niet altijd zo. Zo vind ik het bv mooi om een lichte kleurschakering te zien in mijn romp. Walnoot heeft niet altijd dezelfde kleur en dus sommige plankjes zijn donkerder en andere wat lichter. Door nu een mix te maken van die kleuren krijg je een mooi versprongen en natuurlijk gezicht. :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2007 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 jan, 2007 14:26 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Surhuisterveen
Ptèr

Ik heb hem gedownload, ik zal hem eens goed doornemen. Maar ik wil je bedanken voor het delen van jou kennis. Ik zal de how-to zeker opnemen in mijn groeiende documentatie. Ik heb gisteren het boek "modelbouw van schepen" via bol.com 2e handsboeken aangeschaft. Ik ben erg benieuwd naar dit boek.

Ptèr al met al goed werk en ga zo door.

Groet,

Keije


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2007 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Uiteindelijk wil ik hier een vervolg op schrijven. Deel 2 "de uitvoering"

Wat bedoel ik hier nu mee. Wel ik heb in bovenstaand document beschreven welke methoden je kunt gebruiken met welke middelen. In deel 2 wil ik dit aan de hand van tekst en foto's ook laten zien bij een te bouwen project van mij.
Soort van bouwverslag enkel het beplanken van de romp, stap voor stap vastgelegd. Hoe schuin je de rugkant van een plank af, hoe verjong je een plank, hoe te lijmen zonder vlekken....etc etc!

Dit zal een goed vervolg zijn op het document wat nu gereed is.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2007 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 nov, 2006 15:45 pm
Berichten: 15
Kan het kloppen dat ik de preofversie niet meer kan downloaden? Kan hij nog een keer online worden gezet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2008 1:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Ptèr,

Ik wist niet goed waar ik dit moest posten, dus doe ik het maar hier.

Ik vind het ongelofelijk wat jullie hout-bouwers hier allemaal laten zien :shock:
Er zijn geen woorden om te beschrijven hoe knap het werk dat jullie doen allemaal is.

Heel goed vind ik ook alle 'how-to's" en hulp die jullie aan elkaar geven.

Ik wil zelf ook eens een houtbouw boot maken, maar dat zal pas na mijn huidige project zijn. Als het zo ver is ga ik zeker eerst vragen welk ship het beste is voor een absolute leek in houtbouw.

Dus nog een keer : niets dan lof over de prachtige topics van de scheepsbrouwers.

Het is een plezier om jullie werk te mogen volgen.

Succes

Groeten

Pascal

Mijn lopend project : Pocher Ferrari F40 met "scratchbuild' vanalles :wink:

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15958


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2008 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hey Pascal.

Dank voor de reacties. Zoals je ziet doen we het hier met z'n allen en proberen we elkaar zoveel mogelijk te supporten, steunen en hulp bieden waar mogelijk is! :wink:

Natuurlijk volg ik je Pocher Ferrari F40 bouw. Knap dat je die transkit helemaal nabouwt. Kortom, klasse werk! :wink:
Als je gewend bent om te scratchen in kunststof, zul je ontdekken dat het met hout ongeveer hetzelfde gaat. Principe blijft hetzelfde enkel het materiaal heeft andere eigenschappen.
Met scheepsbouw komen er nog andere "lastige" klussen om de hoek kijken zoals het beplanken van een scheepsromp en het optuigen van een schip.

Tegen de tijd dat je met de Ferrari klaar bent dan zullen we je natuurlijk van alle advies willen voorzien die je nodig hebt om een eerste project in hout te starten! :wink:

Groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 feb, 2009 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 mei, 2008 11:48 am
Berichten: 14
de link werkt niet meer is de 'how to' verplaatst
ik krijg i.i.g. de melding:
De pagina die je zocht is helaas niet (meer) beschikbaar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement