Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2008 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Graag gedaan. Met de mooie lente en zomerdagen die eraan zit te komen, zullen de bezoeken richting de werf wel weer toenemen denk ik! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 apr, 2008 9:55 am
Berichten: 2261
Woonplaats: Biddinghuizen
Erg leuk en interresante topic.Ik woon er vlak bij.(Biddinghuizen)
Ik ben zelf 3x op de bataviawerf geweest en vind het allemaal erg interresant. Ik ben ook een keer op de batavia geweest die boot die in het waterligt. Vind het een prachtig schip en blijf me erover verbazen dat mensen in die tijd zo'n joekel van een schip konden bouwen.Ik kom graag af en toe is kijken bij de batavia werf.
Erg mooi project wat jullie nu aan het bouwen zijn.Vind vooral die beelden van hout zo gaaf.Erg knap.

Groeten Idaniël :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Goed idee dit verslag Peter. Heel leerzaam en leuk om te volgen. Na het lezen van jouw verslag ben ik zeker van plan om deze zomer zelf een keer richting Lelystad te rijden.
Ik hoop op een snel vervolg!

groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2008 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Ik heb de boekjes (cahiers) 1 en 2 De 7 Provincien gekocht :D , weet iemand of er meerdere delen van zijn, of er meerdere delen gaan komen?

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2008 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Henk, er zijn voor de 7-prov maar 2 Cahier boekjes te koop. Of er meerdere gaan komen weet ik niet. Voor alsnog denk ik zelf van niet!
Het zou wel kunnen als ze op bepaalde dingen in de details willen treden....echter dat is afwachten.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2008 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 15 aug, 2008 16:19 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Arnhem
Hallo Pter en anderen,
Vanaf het begin ben ik een aantal keren bij de bouw van de Batavia gaan kijken. Ik heb een groot aantal fotos gemaakt maar dat was in de tijd voor het digitale gedoe. De Batavia is verreweg de meest audenthieke replica van de drie van toen: de Batavia, de Amsterdam en de Prins Willem. Hulde aan Willem Vos.. Ik zal kijken of ik de negatieven nog ergens kan vinden...
Je meldt dat er een discussie gevoerd is mbt vergulden/verzolveren. Mijn vriendin is een Mexicaanse en na haar carriere als architect heeft ze zich toegelegd op vergulden. Ze heeft zich tot nu toe beziggehouden met decoratieobjecten maar wil op termijn naar de grotere buitenklussen toe. Als je iets wil weten neem maar contact met me op. Spreek je Spaans...............? Ik ook (nog) niet, Engels voldoet perfect en over een paar maanden behoort Nederlands ook tot haar vocabulaire.....
Vrgr,
Cor

_________________
"Don't think unless I tell you to...."

Bezig met:
Monogram Jaguar E type 1:8
Italeri Willys MB en Fire jeep 1:24
Tamiya Cromwell + PE + separate tracks 1:35
en nog van alles..........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2008 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Cor,

Bedankt voor je reactie! Mocht je inderdaad een keer de gelegenheid hebben om de negatieven van de bouw van de Batavia in te scannen en te publiceren hier op het forum, zal dat een enorme aanwinst zijn!!! :brouw:

Alvast heel erg bedankt! :wink:

Gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2008 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo vrienden!

Afgelopen zaterdag heb ik weer een bezoekje gebracht aan de werf om eens te zien wat daar voor nieuwe interessante ontwikkelingen hebben plaatsgevonden sinds mijn laatste bezoek. :roll:

Heel veel veranderingen zijn er natuurlijk niet doordat de bouw gestaag vorderd! Natuurlijk heb ik nog wat foto'tjes gemaakt voor de kijkertjes thuis!

Opmerkelijk is dat er een loopbrug dwars door het schip is gemaakt waardoor je als bezoeker echt even in de "korf" kunt staan.
Dat bruine stipje ergens in het midden van de loopbrug ben ik. Aangezien dat niet zo heel boeiend is en het uiteindelijk om het schip gaat, heb ik voor deze foto gekozen, heb er namelijk wat meer! Mijn vriendin bleef foto's maken... :lol:

Afbeelding

Ook is op bovenstaande foto goed zichtbaar met onder welke hoeken, (zowel in lengte als hoogte) de berghouten / barckhouten buigen om de boeg.

Op de volgende foto, genomen vanaf de loopbrug in het schip, zijn de berghouten om de boeg goed te zien. De rechter op de foto is nog niet definitief geplaatst. Als je goed kijkt kun je dit ook zien. Bij de scheg sluit de plank niet goed aan en ook bij de verbinding rechts zit de plank nog uit z'n lijn.

Afbeelding

Van de berghouten lopen we even door tot aan het galjoen.
De bovenste uitlegger is nu ook volledig geplaatst. Nu is de galjoensleeuw volledig ingesloten tussen de twee uitleggers. Let ook op de mooie versiering aan het uiteinde van de uitlegger!

Afbeelding

Vanaf de galjoensleeuw vervolg ik mijn route naar de onderkant van het schip. Het was nu mogelijk om helemaal onder de spanten door te kruipen waardoor ik op mijn gemak even de zandstrook kon bekijken. De zandstrook is de plank welke deels in de kiel valt en z'n volle breedte houdt over de hele lengte van het schip. Deze plank is ook breder dan de overige huidplanken al begint de huidplank erboven met een nagenoeg gelijke breedte, echter wordt steeds smaller richting de boeg. Het smaller maken van een dergelijke huidgang noemt men "verjongen".

Afbeelding

Op onderstaande foto is goed te zien hoe de zandstrook deels in de kiel geplaatst wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer betreft de voortgang van de bouw van het linieschip 7-provinciën. Ik heb ook nog wat foto's van de Batavia genomen aangezien ze deze nu aan het restaureren zijn. Dit is voor later, deze foto's moeten nog geresized worden. :wink:

Tot later!
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2008 10:09 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Daar heb je weer een mooi stukje werk van de heren en dames scheepsbouwers laten zien Pter, daar mogen ze echt trots op zijn.

En dan nog de complimenten aan jou vriendin voor de foto's. Die zijn echt mooi geworden. :wink:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2008 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Bedankt voor de complimenten betreffende de foto's Rik! :wink:

Ja, we mogen ook trots zijn op dit prestigieuze project. De mensen doen echt voortreffelijk werk. Daarnaast is een bezoekje aan het NISA ook echt de moeite waard voor mensen die wat meer van archeologische vondsten wilt bekijken op scheepvaart gebied.

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement