Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Ik heb een how-to geschreven om messing kanonnen een authentiek zwartige uiterlijk te geven.
Deze how-to kun je hier downloaden:
Download PDF

Natuurlijk heb ik de tutorial ook beschreven in dit topic!

Het creëren van
authentieke kanonnen…


Deze how-to is geschreven voor Modelbrouwers.nl om jullie te laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om messing kanonnen te verouderen en een authentieke “look” te geven. Dit doe ik aan de hand van 2 producten van Birchwood Casey.

Op de foto is te zien welk resultaat we willen behalen.

Afbeelding

Dit is natuurlijk met diversen verftechnieken goed te realiseren, echter heb je een groot schip op stapel staan waarbij er 74 kanonnen of meer beschilderd moeten worden, dan ben je toch een tijdje zoet…

Wat hebben we nodig?
- bakje met koel en helder water,
- droge oude doek,
- oude tang of pincetten
- Birchwood Casey “Super Blue” of “Brass Black”
- messing kanonnen

“The magic stuff”
Birchwood Casey is een fabrikant welke producten op de markt brengt voor de schietsport. Aangezien kanonnen behoorlijk in die categorie vallen kunnen we met een gerust hart dit goedje eens laten gedijen op onze messing voorwerpen.

Wat is het nu voor spul en wat doet het?
Wel, dat hangt ervan af welk product je gaat gebruiken. Ikzelf heb 2 verschillende producten gekocht en geprobeerd en zal laten zien wat ze precies doen.

Super Gun Blue
Afbeelding

Brass Black
Afbeelding

De Super Gun Blue is te gebruiken op verschillende metalen wat ervoor zorgt, door middel van een agressief goedje, de toplaag van het metaal gaat oxideren. Door de zuren in het product zal het zich in het metaal vreten als het ware, waardoor je een soort van etsmiddel hebt. Voor de Brass Black geldt hetzelfde verhaal, echter dit product is beter geschikt voor messing, koper en brons.

Birchwood Casey “Brass Black”
Stap 1, het begin!
We beginnen met de messing kanonnen die we willen gaan verouderen.

Afbeelding

Deze kanonnen gaan we eerst schoonmaken door ze onder te dompelen in een bakje met afwasmiddel. Hiermee ontvetten we de kanonnen zodat er een goede hechting gaat ontstaan. Spoel het kanon goed af in water en droog deze met een doek.

Stap 2, het onderdompelen van het kanon
We nemen nu ons kanon vast middels een pincet of een tang. We gaan het kanon onderdompelen in de Brass Black en dat is een zeer agressief goedje. Aanraking met de huid kan ervoor zorgen dat het schraal en rood wordt, dus wordt met grote etiketten geadviseerd goede voorzorgsmaatregelen te treffen.

Afbeelding

Tijdens het onderdompelen is het niet nodig om het messing kanon extra te bewegen. Je kunt het gewoon stilhouden in het potje en wachten totdat het messing voldoende geoxideerd is.
Dit proces duurt ongeveer 30 seconden.

Afbeelding

Stap 3, het schoonspoelen
Wanneer de 30 seconden voorbij zijn haal je voorzichtig het messing kanon uit het potje. Het kanon is nu volledig zwart en zal even schoongemaakt moeten worden.

Afbeelding

Hierna spoelen we het kanon schoon in een bakje met water.
Waardoor je kunt zien of het kanon helemaal zwart is of dat er nog plekjes messing zichtbaar zijn.
Wanneer er nog plekjes zichtbaar zijn is het gewoon een kwestie stappen 2 en 3 nogmaals te doorlopen.

Afbeelding

Stap 4, het droogwrijven
Na het spoelen in het water gaan we nu het kanon droogwrijven op een oude doek.
Een oude doek is raadzaam omdat het messing nu nogal zwart afgeeft.
Met het droogwrijven wordt die authentieke look zichtbaar en kun je ook gelijk controleren of het kanon netjes overal gelijkmatig is geoxideerd.

Afbeelding

Het resultaat!
We vergelijken nu het messing kanon met het kanon behandeld met Brass Black van Birchwood Casey.

Afbeelding

In mijn ogen is dit een hele verbetering wat op het schip een veel betere uitstraling zal geven.


Birchwood Casey “Super Gun Blue”
Stap 1, het begin!
We beginnen met een metaal voorwerp dat we een authentieke zwarte kleur willen geven. Dit zouden bijvoorbeeld kanonskogels kunnen zijn die van glimmend metaal bijgeleverd zijn in de bouwdoos. In dit geval pak ik een ander voorwerp wat beter zichtbaar is.

Afbeelding

Stap 2, het onderdompelen van het voorwerp
We nemen het voorwerp weer vast middels een pincet of een tang en dompelen het voorwerp in de Super Gun Blue.
Ook hier geldt voorzichtigheid, dit spul is agressief!!
1 voordeel, het geeft geen extreme lucht af zodat je de eerste week niet meer welkom ben in je eigen huis…

Afbeelding

Tijdens het onderdompelen is het niet nodig om het voorwerp extra te bewegen. Je kunt het gewoon stilhouden in het potje en wachten totdat het metaal voldoende geoxideerd is. Dit proces duurt ongeveer 30 seconden.

Stap 3, het schoonspoelen
Wanneer de 30 seconden voorbij zijn haal je voorzichtig het metalen voorwerp uit het potje. Dit is nu volledig zwart en zal even schoongemaakt moeten worden.
Ook nu spoelen we dit in een bakje met water schoon.

Stap 4, het droogwrijven
Na het spoelen in het water wrijven we het voorwerp droog op een oude doek.
Met het droogwrijven wordt die authentieke look zichtbaar en kun je ook gelijk controleren of het voorwerp netjes overal gelijkmatig is geoxideerd.

Het resultaat!
En zo hebben we een authentiek zwart voorwerp behandeld met Super Gun Blue van Birchwood Casey.

Afbeelding


Zo zijn we aan het einde gekomen van deze how-to.

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2007 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Zeer interessant, maar kan je dat goedje ook gewoon kopen zonder internet ?

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2007 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
DanCooper schreef:
Zeer interessant, maar kan je dat goedje ook gewoon kopen zonder internet ?


Vast wel, het zal wel even zoeken zijn! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jul, 2008 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Om mijn koper-,soldeerwerk, metaal, dus alsook mijn tinnenkanonnen scheikundig te zwarten heb ik en andere produkt,"Tiffany-Patina" en daarnaast twee soorten oxidanten-produkten, waarvan ik de samenstelling niet direkt kan weervinden. Deze produkten heb ik gekocht in "De Gouden Pluim Kunstcentrum", Vrijdagmarkt 12 9000 Gent. tel:09/2256905
Tiffany-Patine, 100ml, kostprijs 2.80 Euro
Die twee andere produkten ook verpakt in een busje van 100ml. kosten elk ergens rond de 3 Euro.
Groeten
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 jul, 2008 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ward, bedankt!! :wink:

Heb je eventueel ook meer uitleg van de gebruikte middelen?
Bijvoorbeeld foto's van het spul en eventueel ook van het resultaat!
Hoe moet het gemengd worden met elkaar en hoe lang duurt het proces?

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Peter, in praktijk komen beide werkwijze van scheikundig zwarten overeen.

Afbeelding

Ik vul schaaltjes met het bertreffend vloeistof of oxidant, daardoor blijf de inhoud van de fles, (flacon), zijn maximum van kracht behouden. Na bewerking van de nodige stukken, giet ik deze vloeistof in een andere flacon. Deze hergebruik ik tot een zichtbare eind van zijn oxidatie kracht.

Afbeelding
Eerst belangrijk is dat de te oxideren stukken ontvet moeten worden, en gedroogd op een nette vodje
Afbeelding

daarna enkele seconden in Tiffany-Patina is ruim voldoende, oxideren van het stuk gaat echt razend snel, hoor
Natuurlijk daarna het stuk terug drogen met een nette vodje
Afbeelding
Wat kun je oxideren?
Koper, ijzer, soldeertin, lood, en zoals het voorbeeld van een gegoten tinnen caronnade (deze wordt later definitief bijgewerkt en afgewerkt, zie Mercury)

Afbeelding

enkele voorbeeldjes

Met het volgende produkt kun je echt toveren!!
Afbeelding

Staal, ijzer, tin kun je verkoperen!!
Afbeelding

Boven een stalen naald, onder een verkoperende stalen naald, in het midden eerst verkoperd en daarna tot op de gewenste hoogte gezwart.

Oxideren van onderdelen heeft het voordeel dat je het materiaalstructuur waaruit ze gemaakt zijn blijft behouden.
Schilderen is altijd een laagje leggen, hoe dun ook.

groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement