Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2022 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 9:50 am
Berichten: 4
Afbeelding

Bij eerdere gelegenheden heb ik op diverse fora uitgelegd dat echt betrouwbare informatie over de vorm en constructie van 17e-eeuwse Nederlandse schepen zeldzaam is. (http://www.papermodelers.com/forum/ship ... it-14.html, https://shipsofscale.com/sosforums/thre ... ost-153834, https://modelshipworld.com/topic/26047- ... -mistakes/ ) Vanaf nu is echter de mogelijkheid gecreeerd om virtueel door een schip van die tijd te wandelen, waarvan de vorm en constructie geheel door Witsen is gedicteerd.
De Amsterdamse diplomaat, advocaat, verzamelaar en burgemeester van Amsterdam, Nicolaes Witsen (1641-1717), was de eerste die in 1671 een boek schreef over de Nederlandse scheepsbouw, Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier. Om zijn verhaal te illustreren, beschreef hij de bouw van een gemiddeld schip van zijn tijd, een gewapende koopvaarder, in die tijd bekend onder de naam 'pinas'. Drie masten, 134 voet lang, 24 kanonnen, bemand met honderd koppen. Het kostte me 6 jaar om Witsens gegevens over het schip om te zetten in werktekeningen en om het model te bouwen.
De kennis die ik tijdens dit werk opdeed, maakte de weg vrij voor een nieuwe carrière: hoofd van de Restauratieafdeling Marinemodellen bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Na de Nederlandse en Engelse publicatie over Witsen en zijn pinas, ben ik in 2006 begonnen met te proberen de tekeningen om te zetten naar 3D. Ik kreeg hulp van de Belgische Rene Hendrickx, die een expert bleek te zijn in het werken met het gratis te downloaden scheepsbouwprogramma Delftship. We hebben meer dan drie jaar samengewerkt om elk onderdeel van Witsens schip te transformeren naar 3D. Uiteindelijk vormden duizenden dossiers bij elkaar het onbetwistbare beeld van een gemiddeld 17e-eeuws schip.
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaf Tijdlab, een jong bedrijf dat historische 3D-voorstellingen maakt, de opdracht om onze resultaten te gebruiken voor een programma waarmee de pinas op een website voor het publiek beschikbaar werd gesteld: https://witsenscheepsbouw.nl.
Te zeggen dat het een zwaar programma is geworden is een understatement. Het downloaden van de verschillende onderdelen neemt enige tijd in beslag. Daarom heeft de (Microsoft)gebruiker de mogelijkheid om het volledige programma, zowel de Nederlandse als de Engelse versie, direct op de eigen harde schijf te downloaden. Dit bespaart veel tijd als u er meer dan eens toegang toe wilt hebben (wat ik ten zeerste aanbeveel). Mac-gebruikers moeten het voorlopig doen met de online versie, bij voorkeur via Chrome, dat net iets minder van beeldkwaliteit is, maar toch zeker de moeite waard om te bezoeken.

Er is een nieuwe, sterk verbeterde versie van het 17de-eeuwse online pinas programma uit. Het programma maakt het mogelijk door het schip te lopen en alle informatie die Nicolaes Witsen ons door middel van zijn beroemde boek heeft nagelaten tot ons te nemen. De eerste versie kwam in het voorjaar van 2021 uit, sindsdien is er hard gewerkt aan een geheel vernieuwde en sterk verbeterde aflevering.
Wie het adres -https://witsenscheepsbouw.nl- intypt in de adresbalk van zijn browser (liefst Chrome, maar andere werken gewoonlijk ook) krijgt op de beginpagina meteen al de mogelijkheid het hele programma te downloaden en op de eigen harde schijf te plaatsen,

Afbeelding

Dit wordt sterk aanbevolen, want het voorkomt wachten als men van het ene deel van het programma naar het andere wil en in de gedownloade versie is de kwaliteit van het gebodene ook nog eens beter. Het programma is 2Gb groot. Helaas is deze bewerking alleen mogelijk op PC's met Windows. Bezitters van Apple computers zullen het (voorlopig) moeten doen met de online versie.

Als u kiest voor de online versie dan krijgt u de keuze uit vijf knoppen:

Afbeelding

1. Verken de pinas. Hier kan men virtueel door het schip lopen.
2. Doorsnede van de pinas. Hierin worden de bevestigingsmiddelen zoals spijkers, nagels en bouten behandeld, getoond aan een segment van de romp midscheeps.
3. Bouwfasen van de pinas. Interactief kan men hier getuige zijn van de bouw van een 17de-eeuws schip. Alle fasen worden toegelicht aan de hand van de originele teksten uit Witsens boek en waar nodig van uitleg voorzien.
4. Encyclopedie van de pinas. Ieder onderdeel van het schip wordt hier behandeld aan de hand van een opengewerkte versie van het schip, waarin de gebruiker naar keuze met zijn muis elk onderdeel kan aanwijzen. Dan verschijnt de naam en daarmee kan de bijbehorende informatie in de woordenlijst worden opgezocht.
5. Verken de fluit. Deze hypothetische reconstructie van een fluit is, net als de pinas, als virtueel model te bezichtigen.

In de gedownloade versie zijn dezelfde onderdelen terug te vinden, alleen zijn ze hier sneller te openen en te gebruiken. Wie een van beide downloadversies (de Nederlandse of de Engelse) in zijn downloadmap terugvindt en opent, treft vier bestanden aan, waarvan hij het icoon -Witsenscheepsbouw- moet aanklikken.

Afbeelding

Het programma opent dan in een iets andere vormgeving, maar is inhoudelijk uiteraard gelijk aan de online versie.

Afbeelding

Hier kan worden gekozen uit de Pinas, de Fluit, de Encyclopedie en een knop waarmee het programma wordt afgesloten. Wie de pinas aanklikt krijgt de keuze uit drie opties:

Afbeelding

1. Verkenning, gelijk aan #1 van de online versie.
2. Bouwfasen, gelijk aan #3 van de online versie.
3. Doorsnede, gelijk aan #2 van de online versie.
De fluit is alleen als 'wandelaar' te bezoeken en heeft vanwege het hypothetische gehalte geen verdere uitwijdingen.

Het deel dat gaat over de bouwfasen is voorzien van alle geschreven en geillustreerde data die in Witsens boek is te vinden. Veel van de nautische termen die in het programma zijn te vinden, worden hier verklaard.

Ik wil met name nog eens de aandacht vestigen op de sterk verbeterde Encyclopedie, waarin het gekleurde en opengewerkte model van de pinas uitnodigt om onderdelen te ontdekken en toegelicht te krijgen.

Afbeelding

Daarbij is er zelfs een exploded view mogelijkheid toegevoegd voor samengestelde onderdelen zoals het galjoen, de spil, de besturing, de pompen en de versierde spiegel. Daarin zijn de namen te vinden van alle onderdelen.

Afbeelding
Wij van het Witsenscheepsbouw team zijn trots deze versie te mogen presenteren en nodigen u uit met ons mee te denken over hoe we het werk nog bruikbaarder en aantrekkelijker kunnen maken.

Ab Hoving
Johan Opdebeeck van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE)
Het team van Tijdlab: Rob van Haarlem, Tomas Schuurbiers en Thomas Verhoeven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Ten eerste welkom op Modelbrouwers!
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik zit nu even in de pauze op mijn werk, maar ga vanavond zeker even uitgebreid kijken. Zeker aangezien ik de Wasa en de Batavia van Revell nog op de stapel heb liggen. Beide Hollandse ontwerpen. Zelf ben ik ook lid van Modelship world, al heb ik daar al een tijdje niets gepost. Ik heb daar 1 topic staan van de Revell HMS Victory 1:225 in de Trafalgar kleurstelling. Een prachtig forum voor boten modelbouw (zowel hout, als kunststof maar ook papier heb ik daar voorbij zien komen) en info trouwens. Ik volg daar in stilte meestal de bouwverslagen, waaronder het plezierjacht welke u aan het bouwen bent. Een niveau aan research en kunde waar ik alleen maar van kan dromen....

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 9:50 am
Berichten: 4
Dank je voor je welkomstwoord Daniel,
Misschien had ik me ook even moeten voorstellen, maar aangezien ik hier al een jaar of zeven sta ingeschreven, leek me dat een beetje eigenaardig.
Door het volledig ontbreken van reacties tot nu toe was ik een beetje in de veronderstelling dat het stukje niet (goed) geplaatst was, maar dat blijkt dus toch mee te vallen.
Neem rustig kennis van het gebodene, er is (in deze staat) nu 8 jaar aan gewerkt en met het materiaal an sich ben ik al een dikke veertig jaar onderweg. Ik ben heel benieuwd naar eventuele reacties, hoewel het programma in eerste instantie voor archeologen is gemaakt. Maar ik heb geredeneerd dat modelbouwers er ook een hoop plezier van kunnen hebben. Tenslotte ben ik er zelf ook eentje (op een bescheiden manier).
Veel plezier ermee.
Ab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Ik heb de website nu uitgebreider bekeken en ben er erg enthousiast over. Wat ziet het er goed uit en wat een hoop informatie.
Ben voorlopig nog niet klaar met deze site. Ook het programma geïnstalleerd. Daar ga ik me ook nog even lekker in ingraven.
Als liefhebber van deze periode van schepen, zowel om te bouwen als extra info erover is dit echt een musthave.

Gaat hier ook een vervolg aan gegeven worden? Met andere VOC schepen bijvoorbeeld?
Wat ik mij ook afvroeg tijdens het bekijken van de website is in hoeverre de Wasa interessant is voor onderzoek met betrekking tot 17e en 18e eeuwse Nederlandse schepen? Dit aangezien een groot deel van dit schip origineel is en voor zover mij bekend is van Nederlandse (Henrik Hybertsson) hand is geweest.

Wat betreft mijn welkom.... ik zat te kijken naar de hoeveelheid berichten (toen nog 1) Niet naar de datum van aanmelden. :oops:

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2022 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 9:50 am
Berichten: 4
Dank voor het compliment. Je zult ontdekken dat er een enorme hoeveelheid kennis van 17de-eeuwse Nederlandse scheepsbouw in het programma zit.
Feitelijk is het een work-in-progress. RCE is van plan er meer in te stoppen dan er nu zit. We zoeken mensen die wetenschappelijk verantwoorde zinnige dingen kunnen zeggen over de inrichting van de verschillende compartimenten en ook de tuigage is natuurlijk iets waar veel meer info kan worden toegevoegd. Wat je nu ziet is alleen wat Witsen er over heeft geschreven. Andere bronnen zijn vast en zeker ook interessant.

De Wasa kan worden gezien als een product van Nederlandse scheepsbouw. Door zijn extreme grootte wijken veel zaken af van hoe Witsen ze beschrijft. Neem de voorsteven: die bestaat volgens Witsen uit twee stukken. Die van de Wasa bestaat uit minstens vijf, ongetwijfeld vanwege de uitzonderlijke grootte van het schip.
Ik heb zelf het geluk gehad meerdere malen in het ship rond te mogen lopen. Wat mij meteen opviel is de hoogte van de dekken. Ik ben 1.92 m, maar ik kon overal gewoon rondlopen zonder bukken. Als je even uitrekent (of schat) wat het gewicht van dat veel hoger geplaatste geschut doet met de stabiliteit, ben je niet echt meer verbaasd dat het schip kantelde op zijn eerste reis. Witsen schrijft nuttige dingen over de hoogte van dekken. Zeven voet (2.00 m) hoogte tussen de twee onderste dekken was wel ongeveer het maximum. En daar ging dan voor de stahoogte de dikte van de balk van ruim 30 cm nog af. De stahoogte in de pinas was aanzienlijk minder. Maar ja, voor Hybertsson kwam die wetenschap 40 jaar te laat.
Veel in de constructie van de Wasa is dus herkenbaar, maar er zijn ook duidelijke afwijkingen. Om die dus te veralgemeniseren is tamelijk heikel. Maar als bron is het schip zeker niet te negeren.
Ab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 14:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik dacht eigenlijk dat ik wel een reactie had gegeven, nu weet ik niet meer of je het er toendertijd al overhad, of dat ik het ergens gehoord heb, maar ik wist dat je hiermee bezig ws, tenminste het idee kwam mij bekend voor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 9:50 am
Berichten: 4
Het zou heel goed kunnen dat ik hier eerder al het een en ander over naar buiten heb gebracht. Het idee stamt al uit 2006 en pas vanaf 2013 hebben we de eerste digitale stappen kunnen zetten. Ik hoop alleen dat je hebt kunnen bekijken wat er allemaal tot stand is gekomen.
ik ben er trots op en dankbaar voor de mensen die hebben geholpen deze droom waar te maken: Rene Hendrickx, Johan Opdebeek, Tomas Schuurbiers, Rob van Haarlem en Thomas Verhoeven. Een geweldig team!
Ab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2022 7:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja absoluut, het is af en toe wel even wachten tot er wat ingeladen is, maar het is absouut de moeite waard

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement