Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 13 jun, 2026 5:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2024 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 feb, 2024 21:32 pm
Berichten: 9
Dag allemaal.
Na een lange periode van een inactiviteit van 12 jaar toch mijn hobby weer uit de koelkast gehaald.
Maar met het verschil dat ik de rallywagens on-hold heb gezet en mijn zinnen gezet heb op F1.
Als eerste wil ik graag het model van Hasegawa op schaal 1/24 de Zakspeed ZK891 F1.
Dus ben ik beetje via deze weg aan het zoeken naar mensen die het model eventueel al hebben gemaakt? Ook detailfoto’s zijn welkom. Ook denk ik eraan om het model te gaan airbrushen met verf van Zero Paints. Ook daar wou ik wat hulp vragen? Welke primer moet ik gebruiken? Welke afwerklaag (vernis) gebruik jullie? En kan het kwaad voor de decals? Zo dat was het voor nu misschien een beetje veel maar wil goed voorbereid starten met bouwen. Alvast bedankt aan iedereen die me eventueel kan helpen.
Mvg Vinnie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2024 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 879
Ik gebruik het ZP systeem bij al mijn modellen. Dus ook de primer, en na de kleur het Diamond 2k systeem van ZP.
Ik plaats decals na het spuiten met de kleur, waarna ik de clearcoat spuit.
Gaat perfect, als je er maar voor zorgt dat alle resten van decal vloeistoffen verwijderd zijn.
Ik maak dus intensief schoon met gedemineraliseerd water, waarna ik nooit meer problemen heb gehad met clearcoat over die decals.
Ook bij mijn huidige bouw, de MFH Ferrari 156 ga ik dat op deze wijze doen.

Succes!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 418
Twee tips:

1. misschien heb je voor dit specifieke project meer aan een gespecialiseerd F1 forum, waar ik in ieder geval 1 thread over deze auto heb gevonden:

https://forum.f1m.com/viewtopic.php?t=31911&hilit=Zakspeed+ZK891+hasegawa

2. Hasegawa gebruikte tientallen jaren een roomkleur voor de witte delen van de decals. Check de decalsheet van je model eens? Misschien kun je die delen ook spuiten?

Succes!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 feb, 2024 21:32 pm
Berichten: 9
Schummie schreef:
Ik gebruik het ZP systeem bij al mijn modellen. Dus ook de primer, en na de kleur het Diamond 2k systeem van ZP.
Ik plaats decals na het spuiten met de kleur, waarna ik de clearcoat spuit.
Gaat perfect, als je er maar voor zorgt dat alle resten van decal vloeistoffen verwijderd zijn.
Ik maak dus intensief schoon met gedemineraliseerd water, waarna ik nooit meer problemen heb gehad met clearcoat over die decals.
Ook bij mijn huidige bouw, de MFH Ferrari 156 ga ik dat op deze wijze doen.

Succes!!!

Alvast bedankt voor het antwoord maar toch nog een klein vraagje de primer is grijs en niet wit of kan je beide krijgen?

Grts Vinnie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 feb, 2024 21:32 pm
Berichten: 9
robdebie schreef:
Twee tips:

1. misschien heb je voor dit specifieke project meer aan een gespecialiseerd F1 forum, waar ik in ieder geval 1 thread over deze auto heb gevonden:

https://forum.f1m.com/viewtopic.php?t=31911&hilit=Zakspeed+ZK891+hasegawa

2. Hasegawa gebruikte tientallen jaren een roomkleur voor de witte delen van de decals. Check de decalsheet van je model eens? Misschien kun je die delen ook spuiten?

Succes!

Rob

Bedankt en ja ik bekijk bovengenoemde forum zeker eens.
Bedankt ook voor de tip voor de decals sheet. Zal dit overwegen om te doen het wit te spuiten.

:wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2024 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 feb, 2024 21:32 pm
Berichten: 9
Hallo,

Na enige tijd te treuzelen toch wat tijd gevonden om met deze te starten :D
Afbeelding

Nu zou ik graag de veiligheidsgordels toevoegen omdat een F1 dit toch vraagt denk ik. Nu kan er misschien iemand hier op het forum mij een beetje helpen. Ik weet niet of er specifiek aftermarket kits bestaan voor F1? En voor dit model de Zakspeed zelf vind ik geen enkel foto van hoe de veiligheid gordels bevestigd zijn.
Ook had ik graag eens geweten of er mensen hier zijn die ervaring hebben met acrylstiften (Molotow,.....)?
Dus all tips en antwoorden zijn meer dan welkom.

Groeten Vinnie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2024 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12512
Woonplaats: Eibergen
Misschien gewoon een bouwverslag starten in het juiste forum en daar kun je tijdens de bouw volop vragenstellen en je bereik ook meer mensen dan hier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2024 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 418
vinnie20100 schreef:
Nu zou ik graag de veiligheidsgordels toevoegen omdat een F1 dit toch vraagt denk ik. Nu kan er misschien iemand hier op het forum mij een beetje helpen. Ik weet niet of er specifiek aftermarket kits bestaan voor F1? En voor dit model de Zakspeed zelf vind ik geen enkel foto van hoe de veiligheid gordels bevestigd zijn.

Een van de grotere zaken op het gebied van automodellen is SpotModel in Spanje. Da's een goede plek om te zien wat er allemaal te koop is. Hier 'seat belts' in de schaal 1/24:

https://www.spotmodel.com/advanced_search_result.php?keywords=seat+belts&scales_id=9

In Nederland heb je 'De Roos Autominiaturen’, en vast nog meer:

https://www.deroosautominiaturen.com/

Voor wat betreft de bevesting: van de heup- en kruisgordels (?) zie je daar niets van, omdat ze onder de stoel aan de monocoque vastzitten. De schouderriemen zitten meestal aan een heel simpel onderdeel. Ik kan er geen plaatje van vinden, dus een moeizame beschrijving: het is een beugeltje in de vorm van een U maar dan met heel korte pootjes, die naar de monocoque gericht zijn. Door de U-pootjes zit aan elke kant een bout, de riem zelf zit daar tussenin, om de beugel geslagen. Hier nog een poging met ASCII, de puntjes zijn de monocoque:
__ ................... __........
| |____________| |
-------------------------

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2024 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 feb, 2024 21:32 pm
Berichten: 9
Ronald Kok schreef:
Misschien gewoon een bouwverslag starten in het juiste forum en daar kun je tijdens de bouw volop vragenstellen en je bereik ook meer mensen dan hier.

Ah ok zal dit doen met volgende update. Thanks om dit te laten weten. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement