Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 maart, 2020 23:51 pm
Berichten: 2
Misschien is dit ooit hier besproken en heb ik het niet kunnen vinden, maar ik heb een 1/35 schaalmodel van Tamiya, waar plek is voor 2 AA batterijen, maar er staat niets over in de boekjes.

Heeft iemand dit eerder gezien ?
Het gaat om een Sturmpanzer 4 Brummbar, het leuke is dat de wielen ook allemaal nog kunnen draaien en de rupsbanden bewegen mee, die dan, denk ik aangedreven kunnen worden.

Zijn er op een moment motortjes geweest van Tamiya, moet je dit zelf uitdokteren, ik vind het gek.

Als iemand mij hier mee kan helpen, zou dat echt tof zijn.

Salukes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 1:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dat klopt. Jáááren geleden verkocht Tamiya de nu bekende statische modellen als gemotoriseerd speelgoed. Na verloop van tijd werden de motoren niet meer meegeleverd, het is mij niet geheel duidelijk waarom niet, maar zal wel een bedrijfseconomische reden hebben. De gietmallen werden echter niet direct aangepast, dus de oudere uitgaven zijn nog voorzien van deze motor/batterijcompartimenten. Tegenwoordig verkopen ze weer 4 gemotoriseerde 1/35-modellen: https://www.tamiya.com/english/products ... t30050.htm

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb hier nog een handvol van die motortjes liggen, mocht iemand interesse hebben? :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 16:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb ooit eens een topic gemaakt over zo'n gemotoriseerde Tamiya, met een filmpje van hoe het werkt. Ik heb de tank wel niet zelf beschilderd, alleen gerepareerd, ter info:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=72&t=48158

Het probleem bij deze modelletjes is het gewicht van twee zware batterijen die benodigd zijn, waar door ze op de minste helling of bij kleine obstakels al problemen krijgen, wat jammer is bij een tankmodel. Met een extern batterijpakket en een stroomkabel zou dit opgelost kunnen worden.

Ik heb wel je topic verplaatst, het lijkt me tot nu toe geen bouwverslag.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
MarChant schreef:
Dat klopt. Jáááren geleden verkocht Tamiya de nu bekende statische modellen als gemotoriseerd speelgoed. Na verloop van tijd werden de motoren niet meer meegeleverd, het is mij niet geheel duidelijk waarom niet, maar zal wel een bedrijfseconomische reden hebben. De gietmallen werden echter niet direct aangepast, dus de oudere uitgaven zijn nog voorzien van deze motor/batterijcompartimenten. Tegenwoordig verkopen ze weer 4 gemotoriseerde 1/35-modellen: https://www.tamiya.com/english/products ... t30050.htm

Ook de oudste Tamiya 1/20 Formule 1 modellen hebben sporen van motorisatie. Zoals bijvoorbeeld de McLaren M23: in de bodemplaat zie je resten van het dekseltje van het batterijvak, en een sleuf voor de schakelaar. Maar in de instructies wordt er (ook) niets over gezegd. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het motortje moest zitten in de gemotoriseerde versie. Ergens in het Cosworth DFV-motorblok natuurlijk, maar hoe dan?

Afbeelding

Ik ben bovenstaand model langzaam aan het herbouwen, en een van de eerste verbeteringen was om het vak dicht te lijmen en de sleuf dicht te maken:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 maart, 2020 23:51 pm
Berichten: 2
Bedankt allemaal voor de reacties !
Jammer dat de motortjes niet meer meegeleverd worden, maar enige beschrijving, van hoe het zelf te doen, had wel leuk geweest.

walesha schreef:
Ik heb hier nog een handvol van die motortjes liggen, mocht iemand interesse hebben? :)

Zeker lijkt me erg leuk, kunnen we iets regelen ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement