Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Hallo (vrachtwagen)bouwers!
Mijn naam is Peter, helemaal nieuw hier, 44 jaren jong en sinds kort weer begonnen met bouwen van 1:24 vrachtwagens. Als kind was ik hier ook zeer fanatiek mee bezig maar ben ik daar door mijn werk als internationaal chauffeur toen mee gestopt. De modellen zijn helaas verloren gegaan.
Ik ben helemaal nieuw op dit forum dus hoop ook dat ik dit op de juiste manier en site plaats... Mocht dit niet het geval zijn; laat mij dit weten aub!

Mijn eerste project nu is een DAF 3600 ATi Space Cab die een kopie moet worden van D(ies) Th.de Klerk (R.I.P)uit Kapelle zijn BT-25-ZG die in 1987 op het Jacobs Truckstar festival 2e mooiste was in de categorie 'losse trekkers'. De reden van deze keuze ligt al heel lang op mijn hart en dat is ter ere van Dies zijn zoon Tom, die omgekomen is aan boord van de Estonia, die in 1994 gezonken is op de Oostzee tussen Estland en Zweden. Tom heb ik, kort voor zijn vertrek van deze fatale rit, nog gezien bij een bijeenkomst van de Zuid Bevelandse Truckersclub. Hij reed toen in een nagelnieuwe (1 van de eerste) Daf 95 SuperSpaceCab.

Maar nu een vraag van 'bouw aard'; de bouwdoos van Italeri 0777 Daf 3600 Space cab heeft een bladgeveerde 6x2 chassis. Maar de als doel gestelde Daf 3600 van D.Th.de Klerk is een luchtgeveerde 4x2 chassis. Heeft iemand hier ervaring met het inkorten van zo'n chassis? Hoeft niet per sé een Daf te zijn natuurlijk.
Ik heb gezien dat Schaper modelbouw ook losse 4x2 Daf chassis verkoopt, alleen gezien de opbouw op de foto's lijkt mij dit alleen voor nieuwere modellen Daf's. Uiteraard zou ik hiervan alleen de chassisbalken en het luchveringsysteem+de achteras kunnen gebruiken maar ik zou graag ook andere suggesties willen horen voordat ik weer een slordige €40,- uit ga geven...
Iemand een idee?

Met vriendelijke modelbouw groeten,
Peet on tour


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Welkom. Nou ben ik geen truckbouwer, maar chassis inkorten wordt inderdaad vaker gedaan.
Het is even zoeken in de topics, maar dit is een voorbeeld.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9&start=10
De bladveren komen dan weer uit een andere kit.
Zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Oké! Hartelijk dank voor de reactie en de interessante link! Hier kan ik wat mee! Nogmaals dank!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2019 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Die Space Cabs hadden het typische DAF-achtig halve luchtveringsysteem met maar 1 balg onder een parabool veer.
Er is volgens mij iemand mee bezig op dit forum Bas Romme dacht ik, of hij bouwt in de FB groep van de Dutch Model truck club. Je even aanmelden bij André en Hessel en je kunt de berichten lezen.
Maar wellicht leest ie mee of kan hij je de tekening laten zien hoe je dat bouwt, in ieder geval niet dat ding bij Schaper kopen want het chassis is
het easy new concept chassis waarbij de onderkant blijkbaar niet meetelt, het komt van de DAF 95XF/XF95 en XF105 en ook nog eens is voorzien van luchtvering met 4 balgen op de achteras.
Je zal zelf moeten knutselen of een exportversie maken die wel stalen veren had, NL allemaal luchtvering op de trekkers.
Google eens op "luchtvering DAF" en het bekende plaatje komt langs.

Groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2019 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Hey,

ik heb ooit enkele dozen cadeau gekregen van een andere bouwer. Hij was ook met een gelijkaardig project begonnen. Hij heeft voor de vering onderdelen geleend van de bouwdoos van een Volvo VN.

Dat chassis zag er zo uit toen ik het kreeg:
photo 76660
photo 76661
photo 76662

Bouwverslag kan je hier terugvinden

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
ingzagers schreef:
Die Space Cabs hadden het typische DAF-achtig halve luchtveringsysteem met maar 1 balg onder een parabool veer.
Er is volgens mij iemand mee bezig op dit forum Bas Romme dacht ik, of hij bouwt in de FB groep van de Dutch Model truck club. Je even aanmelden bij André en Hessel en je kunt de berichten lezen.
Maar wellicht leest ie mee of kan hij je de tekening laten zien hoe je dat bouwt, in ieder geval niet dat ding bij Schaper kopen want het chassis is
het easy new concept chassis waarbij de onderkant blijkbaar niet meetelt, het komt van de DAF 95XF/XF95 en XF105 en ook nog eens is voorzien van luchtvering met 4 balgen op de achteras.
Je zal zelf moeten knutselen of een exportversie maken die wel stalen veren had, NL allemaal luchtvering op de trekkers.
Google eens op "luchtvering DAF" en het bekende plaatje komt langs.

Groet, Johannes



Inderdaad, Johannes.
Op bovengenoemde Facebook-site staan fotos en uitleg hoe deze DAF-luchtvering te maken.
Ik heb inderdaad een 6x4 omgebouwd naar een 4x2 trekker.
Zie onderstaande tekening die ik als basis voor mijn ombouw gebruikt heb.
Afbeelding


Ik heb eerst de luchtvering gebouwd en geplaatst op het "lange" (6x4) chassis. Daarna de achterste achteras geplaatst. En als laatste het chassis ingekort tot de gewenste wielbasis. Ik heb 3,70 meter aangehouden.

@ Peet: Voor verdere toelichting of vragen kun je me altijd raadplegen.
Succes met deze ombouw.


Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Hoi Bas. Ja ik heb de foto die je net plaatst ook gezien. Alleen heb ik (bewust) geen feestboek. Wel gehad maar weggedaan. Vandaar dat ik mij hier heb ingeschreven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Oké! Dat is info waar ik heel wat mee kan!! Ja de achterkant van het chassis wil je toch orgineel houden...dus eerst de 'nieuwe' as achterop bouwen is wel zo handig inderdaad. En daarna in het +/- in het midden inkorten dus? Zodat de tankbevestiging nog aanwezig blijft...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Ik ben helemaal happy met deze info!! Nogmaals dank! Mag ik vragen waar je die luchtbalgen vandaan gehaald hebt Bas? Ik zag dat Schaper ook een set van 6 stuks, weliswaar voor een oplegger, verkoopt. Nog geen €3,- voor zo'n setje... Verbouwen moet toch. Of heb je een beter systeem over kunnen plaatsen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2019 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Hoi Peet.

Goed om te horen dat we je een beetje op weg hebben kunnen helpen.

De luchtbalgen komen uit de "normale" bouwdoos van een DAF XF (95/105).
Die van Schaper zijn luchtbalgen voor een trailer en daardoor veel te groot. Die kan ik je echt niet aanraden!!

De vorm van het veerblad dien je zelf van Evergreen-strip te maken. Ik heb hiervoor een dikte gebruikt van 0,75 mm. dat is nog buigbaar. Van LEGO-blokjes had ik een soort van malletje gemaakt waarin de gelijmde veerbladen een paar dagen gelegen hebben om uit te harden. Dan blijven ze namelijk in de gewenste vorm staan.
Als laatste een plaatje onder elke luchtbalg gemaakt en deze weer aan het chassis gelijmd.

Zo begint het er op te lijken. :idea:


Succes verder.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement