Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 07 dec, 2019 20:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ferrari vs Porsche
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6413
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een interessant weetje: Is het paard van Ferrari hetzelfde als dat van Porsche?

Wel. Ja. Doorheen de jaren legden beide merken andere stilistische accenten. Meer flair bij de Italianen, strenger bij de Duitsers. Maar het zijn twee afbeeldingen van precies hetzelfde steigerende paard. Hoe kan dat?

Beginnen bij het begin,

Laat ons beginnen bij Porsche. Dat is immers het meest logische. En de uitleg is het kortste. Na WO II wilde Ferdinand Porsche z’n idee van een sportwagen met betrouwbare Kever-mechaniek verder ontwikkelen. De Oostenrijker vestigde zich in het epicentrum van het Duitse Wirtschaftswunder - de economische heropleving na het vernietigende Hitler-tijdperk. Stuttgart. Kwam de tijd om een logo voor het merk dat z’n naam droeg te ontwikkelen, werd inspiratie gevonden bij het schild van de stad. Voor die tijd was dat erg gebruikelijk. Stuttgart voert daarin - je ziet het aankomen - een steigerend paard.

Vliegende Aas.

Hoe het paard uit Stuttgart terechtkwam op het logo van een Italiaanse sportwagenbouwer, is een veel onwaarschijnlijker verhaal. Het heeft alweer met een Wereldoorlog te maken. De eerste ditmaal. Daarin waren Duitsers en Italianen nog niet zo’n goede maatjes als in de tweede. Er werd flink wat afgevochten. Ter land, ter zee en in de lucht. Piloten voerden dodelijke luchtbaletten uit met dubbeldekkers van hout en doek. Legenden werden daar geboren. Denk maar aan de Duitse ‘ace’ De Rode Baron. Berucht en beroemd was die. Je werd ook pas een Ace als je 5 vijandige rakkers uit de lucht had geschoten. Maar ook bij de Italianen waren er die hun tegenstanders lieten bibberen en beven. Francesco Baracca was zo’n ace. Menig Duitse vliegenier kwam aan z’n eind door kogels uit Baracca’s loop.
Op een dag haalde Baracca een Duitser uit Stuttgart neer. Die had op z’n vliegtuig de beeltenis van z’n geboortestad staan. Een trofee die de Italiaan prompt op z’n eigen vliegtuig hing. Als boodschap, wellicht, en ook omdat hij geloofde dat het hem geluk bracht. Het enige wat nu nog moest gebeuren was dat Enzo Ferrari en Francesco Barraca elkaars pad kruisten.

Vol bewondering.

Dat gebeurde begin jaren dertig. Ferrari was toen al succesvol in de racerij met z’n team Scuderia Ferrari, dat voornamelijk Alfa Romeo’s inzette. Tijdens een evenement suggereerde de Italiaanse oorlogsheld om het steigerende paard, z’n talisman van tijdens de oorlog, op de flank aan te brengen. Als geluksbrenger. Enzo, een bewonderaar, nam de voorzet meteen aan.

Het stadswapen van Stuttgart.

In 1932 verschijnt het steigerende paard op de flank van de Alfa Romeo’s die Scuderia Ferrari inzet voor Grote Prijs van Spa-Francorchamps. Enzo zette het paard op een schild met een gele achtergrond. De kleur van Maranello, waar het sportwagenmerk tot vandaag gevestigd is. Verwarring alom natuurlijk, want ook Stuttgart voert de knol op z’n vlag met een gele achtergrond. Het geel is niet hetzelfde, zo wordt gezegd.

En toen werd het Ferrari.

Tot halverwege de jaren veertig gebruikt Ferrari de beeltenis op de sportwagens van de verschillende merken die z’n raceteam voert. Het merk Ferrari is dan nog niet gevormd. Maar wanneer in 1947 de eerste Ferrari met die naam wordt voorgesteld - de Tipo 125S - prijkt daar niet alleen de naam Ferrari, maar ook weer het steigerende paard op de gele achtergrond op. De rest, zoals men zegt, is geschiedenis…

photo 461670

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement