Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Met wat verschillende modellen achter de kiezen na mijn ‘herintreding’ durf ik het aan om me aan een eerste tankmodel te wagen ... met een aarzeling tot nu toe omdat ik de hier getoonde modellen een (weathering) niveau laten zien waar ik alleen maar van kan dromen :D

Heb de Tamiya 1/35 StuG III versie besteld, en wat eerste onderzoek gedaan. Vooralsnog ga ik uit van de Dark Yellow uitvoering (ik dacht de Afrika uitvoering, maar daar zijn ze nooit gebruikt, begrijp ik)...

Vragen:

1. Als ik naar de bouwverslagen en YouTubes kijk, lijkt de bouwwijze een andere dan die ik gewend ben :D ... het valt mij op dat het model aan de buitenkant eigenlijk eerst helemaal gebouwd wordt en dan in één keer geheel gespoten. Over de gereedschappen / kabels e.d. heen ... was dat gebruikelijk?

2. Zimmerit: op de boxart is geen Zimmerit zichtbaar ... maar als ik de referenties op het Net goed interpreteer zou een ‘42 of ‘43’er StuG III af-fabriek van Zimmerit voorzien moeten zijn. Mooi vind ik het niet, en veel bouwverslagen laten het weg. Wat is ‘de waarheid’? Op een Britse site wordt stellig vermeld dat het erop moet.

Nog wel meer vragen als ik ga beginnen met de bouw, denk ik :brouw:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op ma 15 okt, 2018 21:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Ligt er een beetje aan welke STUG III je bedoelt, de ausf B of G?

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Header aangepast, sorry ... het is de G.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 5:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Ben zeker geen expert maar voor zo ver ik weet zal een vroege G zeker met zimmerit zijn afgeleverd. Of je het erop doet is aan jou.
Voor zimmerit zou je eens bij ATAK kunnen kijken.

Wat betreft spuiten: Veel militaire bouwers doen dat na het bouwen. Details zoals sleepkabels en gereedschap kan je daarna met de hand verven, maar dat is net wat je zelf het prettigst vind.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Zimmerit werd toegepast van (ruwweg) november 1943 tot september 1944, dus als de door jou te bouwen StuG binnen die periode uit de fabriek kwam rollen, moet er Zimmerit op. Daarbuiten niet. De Ausf. G werd ruim daarvoor en ruim daarna ook gebouwd, dus zonder Zimmerit zou gewoon moeten kunnen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Geert-Jan Meeuwissen schreef:

Wat betreft spuiten: Veel militaire bouwers doen dat na het bouwen. Details zoals sleepkabels en gereedschap kan je daarna met de hand verven, maar dat is net wat je zelf het prettigst vind.

GJ


Sorry, ik stelde mijn vraag niet duidelijk genoeg. Het model wordt zo afgewerkt, dus als eindresultaat. Ik zie dan ook modelbouwers die in de primer zetten, het gereedschap / kabels verven en dan de eindlaag erover - en dan slechts wat slijtageplekjes terug chippen. Dus zie je een stukje hout van bijv. een schep, of sleepkabel, de rest is overall zandgeel bijv.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
MarChant schreef:
Zimmerit werd toegepast van (ruwweg) november 1943 tot september 1944, dus als de door jou te bouwen StuG binnen die periode uit de fabriek kwam rollen, moet er Zimmerit op. Daarbuiten niet. De Ausf. G werd ruim daarvoor en ruim daarna ook gebouwd, dus zonder Zimmerit zou gewoon moeten kunnen.


Dat meende ik ook gelezen te hebben ... Zimmerit zit wel in de Eduard PE set, maar ik vind het gewoon niet mooi :) ... die bewaar ik wel voor een 2e model :D. Als het een beetje gaat lukken wil ik er ook één bouwen met wintercamo, zet ik het er dan wel op.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Silmaril schreef:
Geert-Jan Meeuwissen schreef:

Wat betreft spuiten: Veel militaire bouwers doen dat na het bouwen. Details zoals sleepkabels en gereedschap kan je daarna met de hand verven, maar dat is net wat je zelf het prettigst vind.

GJ


Sorry, ik stelde mijn vraag niet duidelijk genoeg. Het model wordt zo afgewerkt, dus als eindresultaat. Ik zie dan ook modelbouwers die in de primer zetten, het gereedschap / kabels verven en dan de eindlaag erover - en dan slechts wat slijtageplekjes terug chippen. Dus zie je een stukje hout van bijv. een schep, of sleepkabel, de rest is overall zandgeel bijv.


Dat is nu, zo'n 75 jaar na dato, inderdaad een punt van discussie. Zeer waarschijnlijk was alles op de buitenkant van het voertuig (inclusief de tracks) oorspronkelijk in basiskleur geschilderd. Veel modelbouwers vinden het echter mooier om wat meer kleur op hun model te hebben en schilderen daarom de details in andere kleuren. Wat waar is, blijft in het midden. Zelf vind ik het ook mooier en leuker om de details een eigen kleur te geven.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
MarChant schreef:
Zimmerit werd toegepast van (ruwweg) november 1943 tot september 1944, dus als de door jou te bouwen StuG binnen die periode uit de fabriek kwam rollen, moet er Zimmerit op. Daarbuiten niet. De Ausf. G werd ruim daarvoor en ruim daarna ook gebouwd, dus zonder Zimmerit zou gewoon moeten kunnen.


In de basis klopt dit. Echter, is dit niet zo gemakkelijk te stellen en afhankelijk van zelfs een maand.

De Tamiya kit is echter een goed exemplaar. Het gaat dan om een door MIAG gefabriceerde StuG die eigenlijk alleen in april 1943 gebouwd kan zijn. Ruim voordat Zimmerit werd geintroduceerd. Geen paniek dus :wink:

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 okt, 2018 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Even terugkomen op de kleur van het gereedschap op voertuigen: daar heb ik al meer discussies over gehoord, zelfs in de kringen waar men de echte voertuigen restaureert. Naar verluidt zou het gereedschap van bvb een tank bij het verlaten van de fabriek dezelfde kleur hebben dan de rest maar of dit ook echt vaste regel was is vooralsnog niet echt duidelijk.
Hoewel één en ander wel logisch klinkt i.v.m. productiesnelheid in oorlogstijd vind ik het, net als MarChant persoonlijk veel mooier dat de details meer in het oog springen. Het model zou anders toch maar een beetje sober overkomen, uit dat zelfde oogpunt redeneren eigenaars van zo'n echt voertuig ook en zal je op meetings bvb zelden een volledige groene schop op een voertuig zien.

Nu ja: dit was even ter zijde, de keuze is aan jou, jij bent tenslotte de bouwer. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement