Citaat:
GILZE-RIJEN - De Cougar- en Chinook-transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando worden voorzien van een nieuw grijs kleurenschema. De kleur vervangt de huidige groene camouflage-tinten. Nadat twee jaar geleden tijdens een testfase een Cougar al in een grijze kleurstelling vloog, is nu na evaluatie definitief gekozen om de volledige vloot grijs te schilderen.
Als eerste is de Cougar S-453 tijdens een 15-jaarlijkse inspectie met de nieuwe kleur bespoten. De andere Cougars en de Chinook-transporthelikopters volgen later. Het spuiten gebeurt op Logistiek Centrum Woensdrecht.
Het chromaatarme verfsysteem is een semi-gloss. Testen wijzen uit dat de helikopter daardoor minder opvalt in de omgeving, zowel zonder als met infraroodcamera. De grijze kleur biedt volgens Defensie mogelijkheden om bij langdurige missies een extra verflaag aan te brengen voor woestijn- of jungle-camouflage.De Koninklijke Luchtmacht past het nieuwe grijs al toe op haar F-16’s en de verf zal tevens worden gebruikt op de Chinook-transporthelikopters.
Egaal grijs, maar ja, welke grijs? België past Gull grey toe, maar wellicht wijkt deze iets af van 'onze' kleur.
COUGAR

Roundel is in grijstinten (zoek maar even bij de walkaroundfoto's, linkje naar de betreffende foto lukt me niet)
http://www.ipms.nl/walkarounds/walkaround-helicopters-diverse/502-walkaround-cougar-as532.htmlCHINOOKCitaat:
Wat een leek echter als eerste in het oog springt is de nieuwe kleurstelling. Niet groen zoals bij de huidige Delta's, maar egaal grijs. Voorzien van deze grijze kleur valt de Chinook minder op in de omgeving, zowel zonder als met infrarood-camera. Hij steekt zelfs amper af tegen de horizon. Te zijner tijd zullen alle heli's van het DHC voorzien worden van deze onopvallende kleur.

Quote van een Defensieforum:
Citaat:
De nieuwe zijdeglans verf is milieuvriendelijker dan de huidige lak vanwege het vrijwel ontbreken van de schadelijke stof chromaat. Desondanks heeft de verf een goede hechting en is prima bestand tegen inwerking van smeermiddelen en oliën. Hierdoor hoopt de luchtmacht op een langere levensduur van de laklagen.
De spuitbeurten voor zeventien Cougars en negen Chinooks worden uitgevoerd bij het volgende groot onderhoud, waarbij sowieso een nieuwe laklaag moet worden aangebracht. Op die manier vergt de vergrijzingskuur van de toestellen geen extra investeringen. Zes nieuw bestelde Chinooks rollen straks in de nieuwe grijstint van de lopende band.
De twintig nieuwe NH-90heli’s die tot en met 2012 worden geleverd ,krijgen een iets afwijkende grijstint, omdat de marine ze voornamelijk boven zee gaat gebruiken. De vliegtuigen van de luchtmacht, zoals de F-16, de Hercules en de KDC-10’s, zijn al grijs.
De 29 Apache gevechtsheli’s blijven donkergroen, omdat ze door hun speciale lak moeilijk zijn op te merken door vijandelijke radar.
Ik weet dat er in het blad 'Onze Luchtmacht' (in een editie van ik meen 2 tot 4 jaar geleden) iemand 'onze' Cougar heeft gebouwd. Ik moet het blad ergens hebben, maar licht waarschijnlijk in opslag. Daar staat vast ook wel bij welke kleur deze meneer heeft toegepast.
René