Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 1:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik las vandaag in een regionale krant dat de Volkskrant documenten heeft gevonden / gekregen over de atoomwapens op vliegbasis Volkel. Wat ik las was waarschijnlijk een beknopte versie van de bevindingen. Heeft iemand op dit forum een abonnement, en de krant van (naar ik aanneem) zaterdag nog bij het oud papier liggen? Ik zou graag een foto (of scan) van het artikel hebben. De website van de Volkskrant zit voldoende dichtgetimmerd dat ik er niet bij kan :-)

De achtergrond bij mijn interesse is o.a. onderstaand project, om alle wapens en andere 'stores' van de KLu F-84F in kaart te brengen. De Streak was het eerst KLu-toestel met atomaire bewapening. Lang is aangenomen dat deze de Mark 7 droeg (precies in het midden), zoals de USAF ook onder zijn Streaks gebruikte. Maar ik ben zo goed als zeker dat dat niet het geval is geweest. In plaats daarvan is de B28 gebruikt, die in twee versies links en rechts van de Mk 7 liggen.

Ik vind dit een belangrijk stuk geschiedenis van onze krijgsmacht, vandaar dat ik alles aangrijp om het beter te begrijpen. Ik heb ook gezocht in het National Archief, en enkele snippers gevonden. Maar het meeste wat met kernwapens te maken heeft, is 75 jaar geheim.

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik heb het artikel ondertussen al mogen ontvangen, Martin bedankt! Het onderwerp mag gesloten worden.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Waarom sluiten? Dit is niet alleen leuke/interessante geschiedenis, maar ook leuke modelbouw. Weer eens wat anders. Om mij plaats je juist meer foto's van je plof-spul.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Het project is nog niet, da's een reden om er nog niet te veel mee naar buiten te treden. Het grote plan is (of was, door corona) om oude Streakvliegers te gaan interviewen over dit onderwerp. Waarbij deze set met stores met magneetjes onder een F-84F model gehangen kan worden. Je kunt dus in een paar seconden elke gewenste configuratie maken. Hier eentje met twee 'Lange Jannen' 450 gallon tanks en twee M116 napalmtanks:

Afbeelding

Hier de configuratie waarmee ik denk dat de Volkelse QRA uitgerust was: Lange Jan binnen-rechts, B28 atoomwapen binnen-links, en buiten elk een 230 gallon pylontank:

Afbeelding

Grofweg de helft van stores is als model beschikbaar, de andere helft heb ik van scratch gebouwd. Zoals de enorme 2000 lbs M66:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel eenvoudiger om te bouwen was de 'Blue Boy' oefenbom:

Afbeelding

Het laatste dat ik laat zien is een simpel rekje dat gebruikt is voor het doelslepen. Dit ding is op zeer beperkte informatie gebouwd, en moet ik nog eens herbouwen vanwege kromme buisaanhechtingen:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement