Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Carrier Air Wing 15 1979
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Collega bouwers,

Ik heb enige tijd geleden het idee opgevat om een collectie modellen aan te leggen die kaderen rond mijn geboortejaar 1979. Het leek me leuk om een model te bouwen van een vliegdekschip en daarbij dan op grotere schaal(1/72) een toestel van elk squadron dat in 1979 aan boord was. Mijn keuze viel hierbij op de USS Kitty Hawk die in dat jaar met de 15de Carrier Air wing op cruise vertrok in de stille oceaan.

Nu heb ik voor kerst de eerste wee kit die in dit project kaderen gekregen. Een Grumman A-6E Intruder en een Sikorsky SH-3 Sea King, beiden van Italeri. Nu ban ik op zoek naar de gepaste decals om hiervan de juiste uitvoeringen te maken.

Voor de Intruder zoek ik decals van het VA-52 Nightriders squadron, zoals deze

photo 527768
foto Wikipedia

De Sea king zou opschriften moeten krijgen van het HS-3 Eightballers Squadron, zoals deze

photo 527770
foto Airliner.net

Iemand een idee waar ik deze zou kunnen vinden? Het is voor modellen schaal 1/72.

Alvast bedankt,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 2:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Geen antwoord op je vragen, maar wel een tip: hier is het 'cruise book' van deze missie, met heeeel veel foto's:

https://www.navysite.de/cruisebooks/cv63-79/index.html

Er staan er nog een paar honderd meer..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Matti,
ik heb zo eens gezocht voor je maar de eightballers is HS-8 ....
Er is voor zover ik weet een kit met de decals voor deze uitvoering maar daar zit het eightbal logo niet bij..
https://modelingmadness.com/scott/viet/ ... n/5114.htm
Misschien is er iemand die deze over heeft!!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Hey Rob en Jan,

Bedankt dat jullie mee denken naar een oplossing. :brouw:

De Site van Navysite.de had ik al eens gevonden, en ga ik zeker raadplegen om de details van de toestellen te bekijken.

Voor de Sea King heb ik de nu de Apollo recovery set van Italeri, dus met US Navy decals. Misschien dat ik met deze al ergens geraak
en dan het Eightbal logo zelf probeer te maken. Lijkt me niet het meest ingewikkelde logo.

Voor de Intruder is er ooit (uitgegeven in 1988) een Fujimi kit geweest met de markeringen van de Nightriders. Heeft iemand
deze misschien nog liggen, anders word het nog meer experimenteren met het zelf uitprinten van decals.

Alvast bedankt voor de hulp jongens,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Matti schreef:
Voor de Sea King heb ik de nu de Apollo recovery set van Italeri, dus met US Navy decals. Misschien dat ik met deze al ergens geraak
en dan het Eightbal logo zelf probeer te maken. Lijkt me niet het meest ingewikkelde logo.

Voor de Intruder is er ooit (uitgegeven in 1988) een Fujimi kit geweest met de markeringen van de Nightriders. Heeft iemand
deze misschien nog liggen, anders word het nog meer experimenteren met het zelf uitprinten van decals.


Als je zelf decals kunt tekenen (in vector graphics), dan is het allemaal prima op te lossen. En in plaats van zelf printen, wat altijd een gepruts is, zou ik ze semi-professioneel laten printen. Bijvoorbeeld bij Spotmodel. Hieronder twee velletjes die ik recent heb laten printen.

Afbeelding

De kosten zijn 20 euro per velletje van 195 x 144 mm (zeg een A5), plus 8 euro porto. Aangezien ik twee velletjes besteld had, kostte elk velletje effectief 24 euro. Da's niet goedkoop, maar 'aftermarket' decals zijn ook redelijk prijzig.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Hey Rob,

Aftermarket decals kunnen inderdaad prijzig zijn, zeker als ze dan net niet zijn wat je nodig hebt. Met vector-tekenen heb ik geen ervaring, tenzij je het CAD-tekenen meerekent dat ik meer dan 20 jaar geleden op school geleerd heb. En waar ik dus niks meer ken.
Ik zal me er toch eens aan moeten zetten denk ik, want er volgen nog wel enkele minder courante modellen waarvoor ik vrees ik ook niet gemakkelijk de juiste decals ga vinden.

Groetjes,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Matti schreef:
Aftermarket decals kunnen inderdaad prijzig zijn, zeker als ze dan net niet zijn wat je nodig hebt. Met vector-tekenen heb ik geen ervaring, tenzij je het CAD-tekenen meerekent dat ik meer dan 20 jaar geleden op school geleerd heb. En waar ik dus niks meer ken.

Als je de principes van CAD-tekenen kent, dan moet vector graphics geen probleem zijn. Maar je moet natuurlijk wel de knoppen leren. Ik kan CorelDraw adviseren, ik gebruik dat al meer dan 20 jaar met veel plezier. Een oude versie is al goed genoeg voor decals, ik gebruik versies 9 (uit 1999!) en 18 (uit 2016). De laatste koste me ~80 euro in de Home & Student versie. Tot slot: decals tekenen is vooral ook erg leuk!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement