Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 8:18 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hallo allemaal,
Ik had een klein vraagje over een Neptune met een bepaald nummer.
Een maatje van me vroeg of ik een MLD Neptune wilde bouwen voor hem. Het betreft het toestel met nummer 213.
Ik heb de Revell kit van 'm meegekregen maar nu vroeg ik me wat af.

Op de boxart is deze kist afgebeeld in een geheel grijze kleur, maar m'n maatje zegt dat hij deze betreffende kist als jochie vanaf vliegbasis Valkenburg heeft zien vliegen met een witte rug. Ik had begrepen dat de witte rug onderdeel was van het Tropen schema, en nu ben ik eens gaan kijken wat de geschiedenis was van deze specifieke kist en kom op het volgende.

Als ik het goed heb heeft nummer 213 na haar levering aan de MLD een tijd als P2V-7B gevlogen (met dichte neus en 4 20mm kanonnen) boven Nieuw-Guinea (vandaar het Tropen schema). Later is deze (en de rest van de Neptunes) weer teruggekomen naar Nederland en zijn de P2V-7B's vanaf '63 omgebouwd naar SP-2H's (met glazen neus).
Kan het zijn dat op een later moment het verfschema is aangepast en dat toen de witte rug werd weggelaten?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Klopt wat je maatje zegt, na de Nieuw Guinea tijd werden ze grijs, maar op een gegeven moment zijn de witte ruggen ook weer terug gekomen.
Misschien omdat de kisten ook op Ned. Antillen dienst gingen doen.
Ook de poortwachter op de Kooy is nog voorzien van een witte rug, foto's zat op het internet en bij de LVHS hebben ze een leuk boekje met al de
schema's en geschiedenis, dit is van de''Dutch Profile'' serie.....

Gerhard

photo 526713


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 12:49 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik zal dat boek eens halen inderdaad. Kan heel nuttig zijn. Bedankt voor de tip! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Volgens mij kan je de "213" bouwen in de kleuren die je maatje het liefst heeft, dat is waarschijnlijk met witte rug :D . Volgens camouflage en kentekens werden de Neptunes na de ombouw naar SP-2H (glazen neus) teruggeleverd in het geheel grijze schema. Vervolgens werd voor uitzending naar de Antillen het witte dak weer aangebracht.
Wat nu volgt is anekdotisch bewijs, maar ik heb horen vertellen (denk van mijn vader) dat de toestellen in het begin voor de uitzending werden voorzien van een wit dak en bij terugkomst in Nederland weer grijs werden gespoten. Omdat dit nogal bewerkelijk was vanwege het rouleren van de toestellen, is later besloten het witte dak niet meer grijs te maken waardoor na verloop van tijd alle Neptunes een wit dak hadden. Dit verhaal valt enigszins te onderbouwen met foto's op internet van MLD Neptunes door de jaren heen, ergens halverwege de 70'er jaren had zo'n beetje alles een wit dak. Ik heb overigens foto's van de 213 in SP-2H uitvoering met en zonder wit dak, je kan dus alle kanten op.
Hoop dat je hier iets mee kan.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement