Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De Duitsers experimenteerden erop los, ik vraag me soms af of daar nog een lijn in te trekken valt en of dat al die info daarover wel 100% klopt? :roll:
Ik zag het al wel eerder en nogal vaak zelfs dat modelbouwfabrikanten zich bedienen van de "dichterlijke vrijheid" en dat zo de bouwer die het historisch correct wil om de tuin wordt geleid. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Inderdaad ga ik mij dat zelf nu ook afvragen. Een ieder doet zijn best om alles zo min mogelijk op te vallen Waren de Geallieerden al terug gekomen om van hun zilverkleurige af te komen Gaan de Duitsers met felle kleuren beginnen

Maar ach het is een variatie en houdt de hobbyist even bezig met alles

Maar ik heb nog wel een paar vragen die komen later wel even aan bod

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 14:11 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ah leuk onderwerp dit! :mrgreen:

De Duitsers hadden specifieke kenmerken op hun vliegtuigen afhankelijk van het squadron en het theater waar ze vlogen. Zo hadden de toestellen die in Noord Afrika stonden doorgaans een witte rompband, en zoals gezegd hadden de toestellen die aan het Oostfront zaten gele vlakken onder de neus en vleugels. En de Duitsers kennende was dit gewoon netjes via het RLM geregeld dat de toestellen bepaalde kenmerken moest dragen in bepaalde theaters. Ik zal nog zoeken naar bewijs die mijn redenering kunnen bevestigen dan wel ontkrachtigen. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Aha Danny leuk antwoord en zeer benieuwd. Ben nog heel onervaren op dat gebied en iedere suggestie is meer dan welkom

Groet

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Klopt wel wat Juggernaut zegt, de vlakken waren meestal geel op de verschillende strijd tonelen, Noord-Afrika en Mediteriane was inderdaad wit.
De Balkan weer geel, maar bv een in Griekenland gestationeerde Arado 196 had een witte band en weer gele tips aan de onderkant van de vleugels.
Hoop variatie dus en zeker geen ''wet van meden en perzen'', dus als het even kan ga op zoek naar foto's van de te bouwen kist of wat daar dicht in de
buurt zit....... Heb drie boeken over Luftwaffe Camouflage & Markings van deel 1 door K.A.Merrick en de andere twee delen doorJ.R. Smith & J.D.G. Gallaspy.
Dateren wel van '76 maar staat een hoop in.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
photo 465466
photo 465464
photo 465465

en nog een oudje waar ook zeer veel in staat......

photo 465507


Ter illustratie.....


Laatst bijgewerkt door SNAFU op di 08 jan, 2019 2:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Fantastische referentie

Afbeelding


Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
fvdm schreef:
Ik vind de motling met de airbrush toch een heel stuk mooier.


Ik ook, maar dat met die spons was ook geen mottling. Dat was alleen een methode om vlekken aan te brengen die leken op de vlekken op de echte Phönix. Als je wat grotere 'vlekken' hebt, zou je in het midden wat feller aan kunnen brengen en langs de randen wat minder om het effect te benaderen. Wellicht voor 1:72 niet geschikt.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik schop dit 1 jaar oude topic toch nog even naar boven, omdat er nog veel interessants over te zeggen is.

Wim´s vraag is natuurlijk wel een hele goede, en één die mij ook vaak bezig gehouden heeft: waarom ga je een vliegtuig enerzijds zorgvuldig camoufleren met een camouflagepatroon zodat het minder opvalt, en er dan felgekleurde vlakken of strepen opzetten, zodat het juist méér opvalt. Dat klinkt tegenstrijdig, en dat is het ook. Het heeft ook te maken met twee tegenstrijdige belangen, namelijk het streven naar onzichtbaarheid voor de vijand enerzijds, en het streven naar herkenbaarheid voor de eigen troepen anderzijds. We zien de balans tussen die twee voortdurend heen en weer bewegen, als gevolg van ervaringen over de tijd en de specifieke tactische situatie op een bepaald moment, op een bepaalde locatie. Juist het veelvuldig veranderen van camouflagepatroon en herkenningstekens in een korte periode (zoals de Tweede Wereldoorlog) geeft al aan dat een bevredigende oplossing eigenlijk niet werd gevonden, want het was óf het een (goed gecamoufleerd) óf het ander (goed herkenbaar). Veel van die heel opvallende markeringen waren nogal tijdelijk van aard, maar doen het in de plaatjesboeken en bij de modelbouwers natuurlijk goed.

Duitse jagers tijdens de Slag om Engeland

De camouflage en markeringen van de Messerschmitt Bf109 voor, tijdens, en na de Slag om Engeland zijn een goed voorbeeld voor zo'n dynamisch proces waarin van één uiterste naar een ander wordt gegaan en weer terug.

Afbeelding
Tijdens de inval in Polen, en gedeeltelijk tot de Noorse veldtocht van April 1940 hadden de Messerschmitts dezelfde camouflage als de Duitse bommenwerpers: een splinterpatroon van zwartgroen en donkergroen op de bovenzijde en de zijkanten van het toestel. En lichtblauw aan de onderzijde. Dat was een goede camouflage voor vliegtuigen die op de grond stonden opgesteld. Dat was tot die tijd ook een belangrijke waarde voor de Duitse luchtmacht. Het verkleinde het risico van een pre-emptive strike door de geallieerden, en maakte het inschatten van de omvang en opstelling van de Duitse luchtmacht door luchtverkenning moeilijker.

Afbeelding
Tijdens de luchtgevechten boven zee en op wat grotere hoogte, zoals die vanaf de inval in Noorwegen plaatsvonden, bleek dat de donkere camouflage, die zo goed beschermde op de grond, in de lucht juist een nadeel was. Het toestel stak door zijn donkere kleur scherp tegen de horizon af. Daarom werd de demarcatielijn tussen de donkere groene kleuren en het lichtblauw naar boven verschoven. Een volgende stap was om het zwartgroen te vervangen door de lastig te omschrijven kleur RLM 02 (licht groen/grijs met iets bruinigs. De kleur van ouderwetse kantoormeubelen). De camouflage van het toestel in de lucht verbeterde hierdoor. De camouflage van het toestel op de grond nam echter af. Maar dat werd in deze fase van de strijd voor lief genomen. De Duitse luchtmacht opereerde nu namelijk vooral offensief, boven het grondgebied van de vijand. En die vijand (Nederland, Noorwegen, Engeland) was in deze fase van de oorlog maar beperkt in staat Duitse vliegvelden aan te vallen.

Afbeelding
Toen vanaf augustus 1940 de Battle of Britain zich ontwikkelde vonden dagen achter elkaar grote luchtslaggen plaats met tientallen en soms honderden toestellen tegelijk in de lucht die als zwermen woedende horzels om elkaar heen draaiden. In deze onoverzichtelijke en chaotische omstandigheden was het voor piloten een zaak van leven of dood om in een fractie van een seconde te kunnen herkennen of het toestel dat vlak achter je hing er een van jezelf was of een van de vijand. Binnen enkele weken werden vooral de de neuzen, maar ook roeren en vleugelpunten van vele Duitse toestellen in opvallende herkenbare kleuren gespoten, vooral geel en wit. Dat deed de camouflage van de toestellen natuurlijk vrijwel geheel teniet. Maar in deze fase van de strijd werd herkenbaarheid door de piloten als belangrijker ervaren dan onzichtbaarheid.

Afbeelding
Toen de Slag om Engeland vanaf oktober 1940 langzaam uitdoofde, en de Duitsers overgingen op nachtbombardementen, kwamen de grote luchtslagen niet meer voor. Even snel als de felgekleurde markeringen opgekomen waren, zo snel verdwenen ze ook weer. Want nu de Britten per saldo hun luchtoverwicht boven het eigen grondgebied hadden veilig gesteld was opvallen juist het laatste wat de Duitse piloten wilden. Al tijdens de Slag om Engeland had zich een nieuwe ontwikkeling voorgedaan op het gebied van de Duitse vliegtuigcamouflage, namelijk de mottling. Die werd in het veld aangebracht, en sommige Geschwaders hadden hun eigen specifieke stijl. Deze met de hand aangebrachte vlekken zorgden voor een geleidelijke en wazige overgang tussen de donkere kleuren op de bovenkant en het lichtblauw op de onderkant. Zo werd gepoogd het beste van twee werelden te verenigen: goede camouflage op de grond en goede camouflage in de lucht. Aan het westelijke front blijft tot aan het einde van de oorlog camouflage belangrijker als herkenbaarheid. De fel gekleurde vlakken zie je daar niet meer terugkeren. Maar in de Middellandse zee en aan het Oostfront was dat weer anders.

In het bovenstaande verhaal zie je dus hoe in een paar maanden tijd een camouflagesysteem onder invloed van de tactische en strategische omstandigheden meerdere keren wordt aangepast en van het ene uiterste (camouflage) verschuift naar het andere uiterste (herkenbaarheid) en weer terug.

De Britten kampten in deze periode met vergelijkbare problemen. Daarover gaat het volgende stukje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 17:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Prima stuk Huib! Bedankt.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement